Permalänk
Medlem
Skrivet av ericeric113:

@Foffi:
Alltså en HashMap??

Det går att lösa den med hjälp utav en hashmap.

Nedan är ett exempel på hur. Jag varnar bara, vill du lära dig så bör du inte kolla på koden Vet även inte om dem räknar detta som fusk på PO så skickar du in denna lösningen gör du det på egen risk. Den använder däremot scanner som är *** seg att initialisera men det spelar ingen roll i denna uppgiften då marginalen är så god ändå och dem rankar inte efter tid under gränsen.

import java.util.HashMap; import java.util.Scanner; public class KentBuggen { public static void main(String[] args) { Scanner scan = new Scanner(System.in); int nameCount = Integer.valueOf(scan.nextLine()); HashMap<String, Boolean> checkDB = new HashMap<String, Boolean>(); int dubs = 0; for (int i = 0; i < nameCount; i++) { String name = scan.nextLine(); if (!checkDB.containsKey(name)) { checkDB.put(name, false); } else if (!checkDB.get(name)) { dubs++; checkDB.put(name, true); } } System.out.println(dubs); scan.close(); } }

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
Exakt min första lösning (som av nån anledning bara fick rätt svar på hälften, så modifierade den lite). Kattio löser alla eventuella problem som Scanner har. Är en utility-klass som TS har tillgänglig (finns även via google för den som vill) som ger mycket trevliga funktioner för io i java.