Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2003

Kylning av chassi, knutet till CPU

Har en annan tråd igång om för höga temperaturer på en SLI-config. Inte mycket att göra åt än att tillföra mer luft så att den varma luften inte blir ståendes. Införskaffade 3xNoctua Redux 140mm PWM i hopp om att kunna sätta i två-tre lägen för idle, sommar och typ gaming - men tji fick jag. Allt styrs ju via CPU-temperaturen och den är lägre än Glocalnet tack vare en H110i GT. Så jag gick ifrån trippla frontfläktar på 600 RPM till tre svindyra fläktar som lägger sig i 450 RPM. Gjorde ju knappast att det blev svalare i burken... Tips på hur jag ska få dem att surra igång när grafikkorten börjar bli för varma (dvs när ambient temp i burken blir för hög)?

Specs i sign.

Z97-PRO GAMER | 4690K @ 4.4GHz | SLI 1070 @ 2050MHz
Define S | EKWB - 2xPE360 - Supremacy EVO | SeaSonic X-Series 750W | ROG PG278Q | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Syntheslizer:

Har en annan tråd igång om för höga temperaturer på en SLI-config. Inte mycket att göra åt än att tillföra mer luft så att den varma luften inte blir ståendes. Införskaffade 3xNoctua Redux 140mm PWM i hopp om att kunna sätta i två-tre lägen för idle, sommar och typ gaming - men tji fick jag. Allt styrs ju via CPU-temperaturen och den är lägre än Glocalnet tack vare en H110i GT. Så jag gick ifrån trippla frontfläktar på 600 RPM till tre svindyra fläktar som lägger sig i 450 RPM. Gjorde ju knappast att det blev svalare i burken... Tips på hur jag ska få dem att surra igång när grafikkorten börjar bli för varma (dvs när ambient temp i burken blir för hög)?

Specs i sign.

Har inte ditt chassi en fläktkontroller inbyggd? Kör dina fläktar på den så kan du ställa i tre steg

i5 3570k @ 4,5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asrock Z77 Pro4. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Steelseries Rival 700. Filco Majestouch 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

Moderkort brukar ha temperatursensorer lite varstans. Jag tror Speedfan möjligen har en funktion som gör att man kan göra en fläktkurva efter vald temperatur.

3930K @ 4.2GHz

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@Printscreen: Define S har ingen medföljande fläktkontroller dessvärre.

TS: Jag byggde en egen fläkthubb men det är väl inte alla som är bekväma med.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler