Möjliga LIA-platser där ute i landet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Möjliga LIA-platser där ute i landet!

Hej Sweclocker!

Jag kommer i och med min YH-utbildning till våren gå ut på en LIA (Lärande i arbete - eller Praktik för den som vill vara korrekt), nu är det så att jag vill vara ute i god tid och tänkte höra mig för om det finns några bra företag i just "din" stad?

Rekommendera gärna några företag som jag har möjlighet att kunna kontakta.

Utbildningen jag går är Microsoft .Net Developer.

Tack på förhand!

Mvh,

Marcus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2007

Det är kanon att du är ute i god tid.

Jag har också gått YH-utbildning där vi hade LIA. Jag lyckades få jobb på min LIA. I mitt fall är det Helsingborg. Jag kanske inte har tips om specifika företag, men mitt tips är att försöka avgöra hur seriösa de är. Detta kanske redan är självklart, men om du kommer på intervju hos dem, försök avgöra hur konkreta de är med vad du kommer få syssla med. Jag har sett en del exempel på folk som inte fått specifika uppgifter utan mest fått sitta och ha tråkigt.

Jag hade god framgång när jag kontaktade företag, jag kunde i princip välja mellan två olika företag som båda tackade ja.

Denna mall använde jag när jag mailade ut förfrågningar till företag:
-----------------
Hej!

Jag är student på Yrkeshögskolan i <STAD> med inriktning <UTBILDNINGENS NAMN>

<DATUM - DATUM> ska vi ut på en typ av praktik som vi kallar för LIA (lärande i arbete).

Jag undrar om ni använder er av <TEKNIK SOM DU PLUGGAR> i ert arbete och om ni i så fall skulle vara intresserade av att ta emot ett personligt brev och CV av mig för att eventuellt ta emot mig på praktik/LIA under denna tid.

Tanken är att jag ska få erfarenhet av att jobba med <TEKNIK SOM DU PLUGGAR> på olika sätt.

Med vänliga hälsningar
<FÖRNAMN EFTERNAMN>
Mobil: <NR>
-----------

Utöver detta, se till att din CV ser riktigt bra ut.

En annan sak som jag märkt rent generellt, är att det ofta är viktigare hur de upplever dig som person än vilka tekniska kvalifikationer och erfarenheter du har. De ska ju trots allt "stå ut med dig" en hyffsat lång tid, och om det är något du inte kan, så är det ju just därför du är där, för att lära dig.

ASUS Z170 PRO GAMING | i7 6700K | Samsung 960 PRO 512GB | GTX 1080 STRIX | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Stort tack till dig att du har tagit dig tid till att svara på detta, jag ska använda mallen och börja söka omgående. Tack @Asce: