Permalänk

Skillnad på java versioner?

Hej

Om man tex lär sig java v5. Får man problem med Java v8 då?

Som i tex python v2 lärde man sig vissa saker. Sen i v3 var mycket annorlunda..

Fick nämligen låna Java v5 böcker av en kollega.

Sandra

Permalänk
Medlem

Ja, det har hänt mycket mellan java 5 och 8. Grunderna är dom samma, så ligger du på nivån med loopar, variabler och klasser så kan du lära dig lite. Men utöver det så finns många nya sätt att bygga på.

Den lilla kostnaden att köpa (eller låna från bibliotek eller liknande) en aktuell bok kommer du ha igen många gånger om när du väl börjar skriva lite mer avancerad kod.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Skrivet av Da MusH:

Ja, det har hänt mycket mellan java 5 och 8. Grunderna är dom samma, så ligger du på nivån med loopar, variabler och klasser så kan du lära dig lite. Men utöver det så finns många nya sätt att bygga på.

Den lilla kostnaden att köpa (eller låna från bibliotek eller liknande) en aktuell bok kommer du ha igen många gånger om när du väl börjar skriva lite mer avancerad kod.

Okej tack.

Vet inte vad codeaademy lär ut för java version annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Okej tack.

Vet inte vad codeaademy lär ut för java version annars

Jag har aldrig kört codeacademy. Men vad jag har sett när jag sneglat på andra som kört det så är det just för att lära sig grunderna med hur man jobbar med if-satser, loopar, objektorientering osv. Det är sig likt i mångt och mycket. Så är du i den fasen i din kunskap så är det bara att börja gneta istället för att oroa dig för version.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb googling och fick fram följande resultat.

http://programmers.stackexchange.com/questions/193630/summary...

Om du är intresserad kan du gå in på länken och kolla vad som har ändrat sig över åren. Han som har svarat har gjort en sammanfattning och vill du ha en mer ingående detaljering över vad som har hänt mellan versionerna har han länkat vidare till https://en.wikipedia.org/wiki/Java_version_history som tar upp förändringarna mellan versionerna.

Om jag har förstått det korrekt kan det vara bra som minimum att köra java sdk 7 (software development kit), även fast 8an är ute då de flesta sitter på jre 7(java runtime enviroment) och har inte uppgraderat till 8an ännu, dock kan jag inte styrka mitt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Hej

Om man tex lär sig java v5. Får man problem med Java v8 då?

Som i tex python v2 lärde man sig vissa saker. Sen i v3 var mycket annorlunda..

Fick nämligen låna Java v5 böcker av en kollega.

Sandra

Java har historiskt varit ett väldigt stabilt språk, sett till antalet kodändringar som behöver göras när man går från en lägre till en högre version. Java 5 är den absolut lägsta nivån jag skulle kunna rekommendera, men det du lär dig där gäller hela vägen upp till Java 8, och förmodligen även Java 9 som kommer om några år. Java 10 kan komma att innehålla vissa kritiska förändringar, men det är ingenting du bör tänka på för tillfället.

TL;DR: Det finns en hel del nytt kul i Java 8 men du kommer kunna skriva och köra kod enligt Java 5-standarden på Java 8 utan större problem. Troligtvis kommer det inte vara några problem överhuvudtaget.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Hej

Om man tex lär sig java v5. Får man problem med Java v8 då?

Som i tex python v2 lärde man sig vissa saker. Sen i v3 var mycket annorlunda..

Fick nämligen låna Java v5 böcker av en kollega.

Sandra

Som någon annan sa så är grundera samma. Ska du lära dig grunderna så kan du ju ta det du har för handen. The New Boston på youtube har en massa bra undervisningsvideos för Java: https://www.youtube.com/user/thenewboston (notera att han har en playlist för enklaste möjliga programmering i Java (grundernas grunder ) och en playlist för större programmeringsprojekt i Java.