Kombinera SSD och HDD

Permalänk
Medlem

Kombinera SSD och HDD

Tjenare

Har en laptop som jag skulle installera windows 7 på.
Tidigare så har där varit en disk C och en D där båda hade ca 250GB lagringsutrymme om jag inte minns fel.

Nu när jag formaterade båda diskarna så insåg jag direkt att jag saknar kunskapen för att få ihop diskarna som tidigare.
Anledningen till varför jag inte bara kan ha det så här är för att personen som skall få datorn sedan inte klarar av att spara allt på HDD:n utan kommer fylla SSD disken och sedan kommer windows klaga på för lite lagringsutrymme.

Optimalt är ju om man kunde gjort så att windows ser det som en disk. Enbart Disk C då t.ex.
Vill ju ha kvar så mycket hastighet som möjlight från SSD disken.

MVH

EDIT: Installerar windows så länge och ser ifall man gör det på så vis.

Permalänk
Medlem

Är detta en hybriddisk?

Edit: Detta kanske kan hjälpa:
http://www.sevenforums.com/hardware-devices/264512-fresh-inst...

Skrivet av Phrawzt:

Tidigare så har där varit en disk C och en D där båda hade ca 250GB lagringsutrymme om jag inte minns fel.

Låter som att disk 0 tidigare var uppdelad i två lika stora partitioner.

Stavfel
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Phrawzt: Vad är det för dator (fabrika och modell)? Undrar ifall disk 1 är en M.2 SSD, dessa 20 GB används då som buffert. OS:et installeras då på Disk 0.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Är detta en hybriddisk?

Edit: Detta kanske kan hjälpa:
http://www.sevenforums.com/hardware-devices/264512-fresh-inst...

Tror ej det, öppnade upp datorn tidigare och hittade bara en HDD, tror i så fall SSD delen ser ut som en ramsticka

Permalänk
Medlem

Asus s56c

Permalänk
Medlem

Detta är vad du ska göra om det stämmer att du har en M2 disk på moderkortet:
http://superuser.com/questions/568674/why-is-my-hybrid-disk-n...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawzt:

Asus s56c

Enligt specifikationerna: 24GB SSD Cache
Det är en M.2 SSD. Då installerar du på Disk 0 och sedan kan du följa länken som PointMan postade.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nice Nice!

Man lär sig något nytt varje dag, förhoppningsvis klarar jag resten själv!

Tack så mycket för hjälpen alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawzt:

Nice Nice!

Man lär sig något nytt varje dag, förhoppningsvis klarar jag resten själv!

Tack så mycket för hjälpen alla

Tänk på att du måste installera om Windows på disk 0 och ta bort partitionen på disk 1 igen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Tänk på att du måste installera om Windows på disk 0 och ta bort partitionen på disk 1 igen.

Jadå, inga problem

Permalänk
Medlem

nu blev de allt problem igen,

Hittade inget om raid i sata settings (Bios).

Och nu detta: