Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

4790K för varm?

Tjena allihopa!

Jag tänkte överklocka min CPU nu då jag bestämde mig för att inte gå ner till m-itx som jag tänkt och köpte därför ett NZXT H440 för lite bättre luftflöde.

Och jag tänkte först och främst få en baseline temp i prime och se hur mycket utrymme det finns för en ev överklockning och upptäcker till min förvåning att min CPU sticker iväg upp över 100C direkt jag sätter igång testet!

Jag menar visst, CM 212 är inte den vassaste cpukylaren i välrden men den borde väl orka med att kyla en lite överklockning?

Kan tillägga att jag precis bytt kylpasta och kollat så den sitter rätt monterad.

Ifall ni anser att den är allt för kass så får ni gärna ge råd på ny CPUkylare samt eventuella nya chassifläktar dp jag känner att NZXT fläkarna låter en aningen för mycket för mitt tycket.

Tacksam för all hjälp

Mvh

Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.305v kyls av en Noctua NH-D14 @ 1000rpm -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair AX860i -|- SSD Samsung 830 128GB -|- HDD WD Blue 1TB -|- GPU MSI GTX 970 4GB -|- Chassi Phanteks Eclipse P400S

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av MaACc1i:

Tjena allihopa!

Jag tänkte överklocka min CPU nu då jag bestämde mig för att inte gå ner till m-itx som jag tänkt och köpte därför ett NZXT H440 för lite bättre luftflöde.

Och jag tänkte först och främst få en baseline temp i prime och se hur mycket utrymme det finns för en ev överklockning och upptäcker till min förvåning att min CPU sticker iväg upp över 100C direkt jag sätter igång testet!

Jag menar visst, CM 212 är inte den vassaste cpukylaren i välrden men den borde väl orka med att kyla en lite överklockning?

Kan tillägga att jag precis bytt kylpasta och kollat så den sitter rätt monterad.

Ifall ni anser att den är allt för kass så får ni gärna ge råd på ny CPUkylare samt eventuella nya chassifläktar dp jag känner att NZXT fläkarna låter en aningen för mycket för mitt tycket.

Tacksam för all hjälp

Mvh

Marcus

Hur mycket kylpasta tog du?
är du säker att du monterade kylaren rätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2013

Hur ser tempen ut på resterande komponenter? Hur lägger du på kylpastan, X? Ris? Ärta?

Vet du att Sweclockers har en sökfunktion!?
Den är väldigt användbar, då den kan ge dig svar på dina frågor, utan att behöva skapa en ny tråd.
Projekt VoltNix V3 http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1351197-vo...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Det finns ju några alternativ här:

1. Fläkten på kylaren är sönder (det känns som att temperaturen stiger för fort för det, bara kylaren utan fläkt bör också kyla lite)
2. Programmet du använder för att kolla temperaturen visar fel
3. Du gjorde något fel när du monterade om kylaren
4. Dessutom bör du inte använda nyare versioner av Prime95 för att pressa CPU:n, de kan stressa för mycket och faktiskt skada processorn.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Maj 2014

Har du pillat någonting på volten i bios? Min i7:a gick också varmt i början sen gick jag in och testade att pilla lite med volten samt överklocka cpun och gick ner typ 5 grader. Fast ja nu såg jag att din temperatur var 100C vilket inte alls låter normalt. Testa att montera om kylaren kan hjälpa.

|NZXT H440W Silent Ultra White|EVGA G2 750W|ASUS Z97-A + 4790K @ 4.6GHz med en Cooler Master Evo 212|16GB 1600Mhz|Gigabyte GTX 970 G1|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

Testa ett annat stressprogram, Prime95 ska inte vara det bästa på vissa cpu serier, dock minns jag inte om det var just Haswell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

När jag bechar min brukar jag köra en moddad version på superpi som kan belasta alla kärnor. Tror den heter superpi mod eller något sånt.

Även testat occt men tror den kör lika hårt som prime typ då tempen akjuter i höjden direkt precis som med prime.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Kan vara volten som skenar ifall den står inställd på auto. Dock kan jag tillägga att min custom water loop inte kan hålla 4790k under 100 grader med 1.3 i volt under prime/IBT. Med andra program är den betydligt lägre så rekommenderar att testa med t.ex. aida64 eller intel xtu. Problemet är troligen inte kylningen utan helt enkelt att värmeöverföringen är för usel (dålig IHS och liten kontaktyta med kylaren), hinner knappt sätta på programmen innan datorn fryser.

CPU: I7 4790k @99999.2Ghz (Custom water), Motherboard: Asus Z97-A, RAM: 8GB Vengeance 1600MHz LP (OC 2400), GPU: Asus STRIX 970 (dött), Chassi: Enthoo pro black version, CPU kylare: Nh-D15, SSD: Samsung EVO 250GB, HDD: WD blue 1TB, OS: Windows 10 Pro, Skärm: Crossover 2795QHD @96 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av HardstyleLover12:

Hur mycket kylpasta tog du?
är du säker att du monterade kylaren rätt?

Är 100% säker på att kylaren är rätt monterad.
Ett riskorn ungefär.

Skrivet av zsebbez:

Hur ser tempen ut på resterande komponenter? Hur lägger du på kylpastan, X? Ris? Ärta?

Riskorn

Skrivet av Andreaz1:

Det finns ju några alternativ här:

1. Fläkten på kylaren är sönder (det känns som att temperaturen stiger för fort för det, bara kylaren utan fläkt bör också kyla lite)
2. Programmet du använder för att kolla temperaturen visar fel
3. Du gjorde något fel när du monterade om kylaren
4. Dessutom bör du inte använda nyare versioner av Prime95 för att pressa CPU:n, de kan stressa för mycket och faktiskt skada processorn.

Fläkten på kylaren snurrar som den ska.
Använder HWMonitor.

Okej, det ang Prime visste jag faktiskt inte om..
Vad rekommenderas istället?

Skrivet av warmerspy:

Har du pillat någonting på volten i bios? Min i7:a gick också varmt i början sen gick jag in och testade att pilla lite med volten samt överklocka cpun och gick ner typ 5 grader. Fast ja nu såg jag att din temperatur var 100C vilket inte alls låter normalt. Testa att montera om kylaren kan hjälpa.

Just nu så körs allt stock.

Skrivet av BABOON_ASS:

Testa ett annat stressprogram, Prime95 ska inte vara det bästa på vissa cpu serier, dock minns jag inte om det var just Haswell.

Tack för infon, hade absolut ingen aning!

Skrivet av Rouge of Darkness:

När jag bechar min brukar jag köra en moddad version på superpi som kan belasta alla kärnor. Tror den heter superpi mod eller något sånt.

Även testat occt men tror den kör lika hårt som prime typ då tempen akjuter i höjden direkt precis som med prime.

Okej, men det stabilitetstestar ändå minst lika bra?

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.305v kyls av en Noctua NH-D14 @ 1000rpm -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair AX860i -|- SSD Samsung 830 128GB -|- HDD WD Blue 1TB -|- GPU MSI GTX 970 4GB -|- Chassi Phanteks Eclipse P400S

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av MaACc1i:

Intel burntest ska vara rätt bra, vad har du för temps i stock?
Jag har även en 4790k, jag har funderat på att överklocka..
Hur sitter fläktarna i chassit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@TheBasicOne: Nej, rekommendera inte IBT. Precis samma problem som med prime95.

Till TS: Kör aida64 eller intel xtu, funkar utmärkt!

CPU: I7 4790k @99999.2Ghz (Custom water), Motherboard: Asus Z97-A, RAM: 8GB Vengeance 1600MHz LP (OC 2400), GPU: Asus STRIX 970 (dött), Chassi: Enthoo pro black version, CPU kylare: Nh-D15, SSD: Samsung EVO 250GB, HDD: WD blue 1TB, OS: Windows 10 Pro, Skärm: Crossover 2795QHD @96 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av MaACc1i:

Är 100% säker på att kylaren är rätt monterad.
Ett riskorn ungefär.

Riskorn

Fläkten på kylaren snurrar som den ska.
Använder HWMonitor.

Just nu så körs allt stock.

Tack för infon, hade absolut ingen aning!

Okej, men det stabilitetstestar ändå minst lika bra?

Ja zet den gör är att beräkna pi på satta kärnor beroende på hur hög mb du kör så belastar den 100% på varje kärna.

Tror ja körde typ 32Mb på min eller om de va ännu högre så de tog 5-10min nånting att genomföra.

Och klarar den 100% last i 5 min så borde den va stabil till det mesta då i stort sett inget kör cpu så hårt ändå längre stunder och sen får man justera i efterhand om man märker ostabilitet i långa spelsessioner.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av ProHitZ:

Såååå Intels programvara fungerar inte för Intels CPUer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@TheBasicOne: Jo men det använder avx instruktioner (tror det är specifikt avx2 som är boven) som slaktar i princip alla nyare processorer med över 1.2 i volt. Tänker du inte köra avx i verkliga program så finns det 0 anledningar till att stresstesta med det. Intel xtu är också från intel och funkar utmärkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av TheBasicOne:

Intel burntest ska vara rätt bra, vad har du för temps i stock?
Jag har även en 4790k, jag har funderat på att överklocka..
Hur sitter fläktarna i chassit?

Stocksetup, 3 intag fram och en utblås bak.

Idle/Surfande typ 30 - 35
Load/Spelande runt 65

Skrivet av ProHitZ:

Tackar ska kollas upp.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja zet den gör är att beräkna pi på satta kärnor beroende på hur hög mb du kör så belastar den 100% på varje kärna.

Tror ja körde typ 32Mb på min eller om de va ännu högre så de tog 5-10min nånting att genomföra.

Och klarar den 100% last i 5 min så borde den va stabil till det mesta då i stort sett inget kör cpu så hårt ändå längre stunder och sen får man justera i efterhand om man märker ostabilitet i långa spelsessioner.

Tack!

Jo precis, sällan proppen går i 100% när man spelar osv.

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av ProHitZ:

@TheBasicOne: Jo men det använder avx instruktioner (tror det är specifikt avx2 som är boven) som slaktar i princip alla nyare processorer med över 1.2 i volt. Tänker du inte köra avx i verkliga program så finns det 0 anledningar till att stresstesta med det. Intel xtu är också från intel och funkar utmärkt.

Såg att man kunde överklocka med det med, vågar man? (har alltid hört att sådant ska göras genom BIOS men det fungerar ju med mjukvara på GPU)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av MaACc1i:

Stocksetup, 3 intag fram och en utblås bak.

Idle/Surfande typ 30 - 35
Load/Spelande runt 65

Tackar ska kollas upp.

Tack!

Jo precis, sällan proppen går i 100% när man spelar osv.

Skummt, eftersom dina temps är ok annars (jag får högre med liknande cpu kylare) så låter det ju konstigt att du får 100 grader annars..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@TheBasicOne: Rent generellt är det inte rekommenderat nej. Du kan ju möjligtvis testa dig fram genom mjukvara tills du hittar ett bra läge och sen skriva in det i bios efteråt. Vet att det finns ett fåtal som gör det och jag tror det ska funka, men inget jag själv gjort och kan inte rekommendera det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Detta var vad jag fick med en runda i Intel ETU.
Normalt eller varmt?

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

Rätt så normalt. Låg på liknande med min.

Dock kör du adaptive på spänningen rekomenderar att testa fram en stabil fast spänning istället.
Adaptive har en tendens att elda på mer än nödvändig spänning tycker jag och där med mer värme.

Själv kör jag 1.23v fast spänning med x47, dock med memory clocken på att max gå till x40 min blev ostabil om jag ökade den och du vinner inga större mängder på att öka den heller över stock.

Edit. Kollade fel rad på minnesclocken... du hade samma som mig.