Permalänk
Medlem

Programera hemsida

Hej,

jag har startat ett företag där jag levererar färskt bröd hem till dörren varje lördagmorgon.
Jag har slagit upp en provisorisk hemsida där jag får in beställningarna men de går inte att exportera data till en databas.

Så nu ska jag programmera en hemsida med en webshop där all data som kunden fyller i går rätt in i databasen.

Jag har inga programmerings kunskaper men jag har gott om tid.. Så nu undrar jag vad jag ska programmera i och om ni har några bra tips var jag ska börja?

Vänliga hälsningar
Jonatan Sipek

Permalänk
Medlem

Det är mycket att tänka på och lära sig. Säkerhet och att integrera med betalningsmoduler osv

Om du kör en färdig webbshop som du installerar på ditt webbhotell så jobbar den mot en databas där man kan plocka ut veckans beställningar med en sqlfråga, till en enkel phpsida för utskrift.

Permalänk
Medlem

Ladda ner någon open source och börja med att lära dig modifiera den alt. du hyr du en låst lösning/butik så slipper du pilla med sånt själv. Att bygga en webbutik när man inte kan programmera är väldigt ambitiöst, dock fullt möjligt och kul om man gillar sådant, men tänk på att en icke fungerande eller tilltalande hemsida är dåligt för affärerna

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att använda dig av ett CMS te:x wordpress.
Där kan du enkelt ladda hem plugins och ha en relativ enkel sida som är modulär.
Jag tror att 1-3 timmar av din tid på youtube kommer att resultera till en bra sida med wordpress eller andra liknande CMS.

Permalänk
Medlem

om du inte kan något alls om det, kolla in i wordpress teman med plugins som gör det mesta åt dig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men jag undrar hur dyrt brödet blir för kunden och hur du ska kunna få en vinst på det hela. Men jag gissar att bröd inte är det enda du funderar på att leverera i slutändan?

Permalänk
Medlem

Jag har samma priser som på bageriet jag köper in från menjag får 25 % rabatt på brödet plus att jag tar 15 kr i frakt men jag har även tänkt att utveckla mitt sortiment så jag får en större profit. @iXam:

Permalänk
Medlem

Jag kan klart rekommendera att testa att köra wordpress site och sen använda woocommerce plugin för webshoppen. För att starta och ha något som ser bra ut snabbt är det toppen, Finns även möjlighet att exportera data från woocommerce. Kunskapsnivån i världen är väldigt hög så kör du fast finns det massor med tutorials och communities som kan hjälpa till.

Kan också tips dig om att snegla på att köra via faktura och ta ut faktura avgift om du har möjlighet. Vet ett par företag som finansierar hela sin verksamhet på faktura avgifter och har resten +-0.