En TV som datorskärm. Varför används de inte mer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Okt 2012

En TV som datorskärm. Varför används de inte mer?

En fråga som jag har funderat på länge.
Varför köper inte människor TV stället för "dataskärmar".
Jag känner inte någon som skulle använda TV som datorskärm som jag.
Många har både en dataskärm och en TV..och skulle säkert klara sig endast med en TV.

Köpte för 5 år sen en 37 tums LG 1920x1080 och den har fungerat fenomenalt. Sällan kör jag program som tar upp hela skärmen. Har också funderat på en 21:9 men jag tycker om att ha flera skärmar. Så min nästa skärm blir en 40tums 4K. Det blir som att ha fyra skärmar till då. Nästan iaf

Och jag har kanske en klurig fråga om någon vet. Kan man spela på en sådan andra format än 4K? t.ex 3840 × 1080 eller 3 440 × 1 440 ???? kanske 3840 x 1440? T.ex på min tv kunde jag ha 1600:900 och en svart ruta omkring utan problem.

Nr1: 4670K@4400 Mhz MSI Z87-G45 16Gb@2400 EVO850-500Gb GTX970strix + 5 skärmar
Nr2: G3258@4000 Mhz MSI H81M-P33 8Gb@1600 EVO840-120Gb HD6450flex + x skärmar
Båda WIN10PRO och TYSTA SOM FAN :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Av den enkla anledningen att en TV inte är är skapad för att användas som datorskärm. Samt att det blir för stort, Och sist men inte minst.. Är man en familj så funkar det ju inte att använda en tv som skärm när resten av familjen vill titta på tv!

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Tvn brukar ha betydligt sämre bild när man sitter nära den, för hög ljusstyrka som inte går att reglera ner på bra sätt och låg upplösning i förhållande till storleken, jag sitter med 2x30" monitorer och skulle inte stå ut med 2x 30" tv pga bildkvaliten.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Största anledningen till att folk inte använder en TV som datorskärm är väl för att den är alldeles för stor, och för att se något så litet som ikoner / text brukar kunna vara så lär man(läs: jag) sitta väldigt nära (för en TV).

Sen så brukar en TV ha väldigt hög input-lag, vilket inte passar bra om man ska spela spel m.m

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Pamudas:

Största anledningen till att folk inte använder en TV som datorskärm är väl för att den är alldeles för stor, och för att se något så litet som ikoner / text brukar kunna vara så lär man(läs: jag) sitta väldigt nära (för en TV).

Sen så brukar en TV ha väldigt hög input-lag, vilket inte passar bra om man ska spela spel m.m

Förutom då att det fungerar bra på alla konsoller.......
Input-lag i en tv som är modern är inget jag märker av på xbox one eller pc.

Acer Predator I17 hemma. Lenovo W540 i jobbet. DJI Phantom 3 i luften.
Samsung Galaxy S7 edge i handen. Fru och 2 barn i hjärtat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sveg
Registrerad
Nov 2011

För att en TV är en tv och inte en datorskärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Jag har datorn ansluten till TV:n, men primärt används bildskärmen på skrivbordet till datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag har 2 skärmar plus tv inkopplad och jag skulle aldrig vilja använda den till något annat än att se film eller grejer från tex viaplay på, enormt input lag, känns som att dra musen genom sirap jämfört med mina datorskärmar^^

i7-4770K | G1 Sniper Z87 | 16Gb ram | Gtx1070 | CoolerMaster HAF X | Windows10
Qpad 8K Optisk| Corsair K70R | Asus PB278 | 2x PB Viseo240DX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Ronnie60:

Förutom då att det fungerar bra på alla konsoler.......

Inte sitter man lika nära skärmen vid konsolspel som pc-spel. Det finns väl undantag, men det är väldigt ovanligt och de som sitter nära skärmen vid konsolspel använder sig av en "dator-skärm" på de få exemplen jag sett. Har man TVn på bra avstånd så kan det ju kanske fungera, men det är ganska osmidigt att lösa det bra med en så stor skärm. Sen vågar jag nog påstå att dator-skärmar överlag har bättre bildkvalitet är TV skärmar har.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Aug 2004

1920x1080 är ok för 22" tycker jag, 24" är ett gränsfall. Att sitta med 1920x1080 på en 37" skärm lär inte bli någon behaglig upplevelse om man inte sitter långt ifrån och vad är då poängen? 1920x1080 rymmer inte mer information för att ytan är större.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Ronnie60:

Förutom då att det fungerar bra på alla konsoller.......

Du är ALDRIG så snabb med en kontroller jämfört med vad du är med tbord/mus, med en joystick så blir att utjämnat, ungefär som med motion blur i 24fps filmer - det känns inte lika tydligt.

Prova sätta dig och spela t.ex. csgo med en TV som skärm och du kommer bli tokig.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2008

TV'n är licenspliktig. Tack & lov är inte en dator det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Cedric:

TV'n är licenspliktig. Tack & lov är inte en dator det.

Vad har det med saken och göra? Har du redan en TV hemma så betalar du redan för den, det tillkommer ingen extra avgift bara för att du väljer att koppla in den i datorn.

Fine om du köper en TV för att använda som datorskärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Pamudas:

Du är ALDRIG så snabb med en kontroller jämfört med vad du är med tbord/mus, med en joystick så blir att utjämnat, ungefär som med motion blur i 24fps filmer - det känns inte lika tydligt.

Prova sätta dig och spela t.ex. csgo med en TV som skärm och du kommer bli tokig.

Så länge man har en tv med skapligt låg input lag så ska det inte spela stor roll.

Spelade lite League igår och jag tyckte inte att de var något lagg... Så länge man har skaplig ping(idealt med 30 eller mindre) och hög fps(så att chansen att den senaste framen är mer aktuell) så funkar det rätt bra.

Kan tilläggas att man spelar med en Sony W805 50 tummare(2014 års modellen)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Är perfekt med TV till datorn, problemet nu att det blir för litet.
Men nästa höst blir det en 4K OLED på runt 60", då blir det spela av :).
Bra trådlösa grejer och ett lite högre soffbord har man så klart, annars blir det bökigt.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av edvint:

Så länge man har en tv med skapligt låg input lag så ska det inte spela stor roll.

Spelade lite League igår och jag tyckte inte att de var något lagg... Så länge man har skaplig ping(idealt med 30 eller mindre) och hög fps(så att chansen att den senaste framen är mer aktuell) så funkar det rätt bra.

Kan tilläggas att man spelar med en Sony W805 50 tummare(2014 års modellen)

Nu är inte LoL i klass med CS när det handlar om att vara känsligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Pamudas:

Nu är inte LoL i klass med CS när det handlar om att vara känsligt.

Jag håller med att de e inte lika krävande hela tiden men den har ju sina moments. En Teamfight är ju alltid en clusterfuck och där behöver man vara uppmärksam, samt att de förekommer skillshots som man behöver dodga och jag jag har inte stött på där jag inte har varit snabb nog(alt. laggen har varit så hög att man har blivit träffad fast än man flyttade på karaktären) att kunna komma undan från en skillshot som har varit riktad mot mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Neonodia:

Av den enkla anledningen att en TV inte är är skapad för att användas som datorskärm. Samt att det blir för stort, Och sist men inte minst.. Är man en familj så funkar det ju inte att använda en tv som skärm när resten av familjen vill titta på tv!

Sant! Jag bor ensam!

Skrivet av mrqaffe:

Tvn brukar ha betydligt sämre bild när man sitter nära den, för hög ljusstyrka som inte går att reglera ner på bra sätt och låg upplösning i förhållande till storleken, jag sitter med 2x30" monitorer och skulle inte stå ut med 2x 30" tv pga bildkvaliten.

Vit färg är vitare på mina andra skärmar. Så färgerna är långt ifrån så bra som på de lite bättre dataskärmarna. Men bildkvaliteten kan jag verkligen inte klaga på. Jag sitter 1m ifrån skärmen. Jag tror dock att dagens tv har bättre färger än min 5 år gamla LCD LG-
Den här modellen:http://www.lg.com/uk/tvs/lg-37LD450-lcd-tv

Skrivet av Pamudas:

Den var lite stor men som sagt så behöver man inte använda hela skärmen. Ikonerna? Jag tycker att ikonerna och detaljerna är bättre än på 1 mindre skärm. Man vänjer sig. Det går att göra inställningarna på fontstorleken/sidostroleken på www nästan överallt nu för tiden.

Och min tv har 5ms lag. Men det finns tv som har mycket högre så jag hade tur att den har bara 5ms. Jag har spelat bilspel, GTAV och tycker att skärmen duger fantastiskt till spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Rojpen:

För att en TV är en tv och inte en datorskärm.

båda två har DVI HDMI och FULL HD. Lika många pixlar. Det är därför jag undrade, att många tycker som du.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av thorsama:

Inte sitter man lika nära skärmen vid konsolspel som pc-spel. Det finns väl undantag, men det är väldigt ovanligt och de som sitter nära skärmen vid konsolspel använder sig av en "dator-skärm" på de få exemplen jag sett. Har man TVn på bra avstånd så kan det ju kanske fungera, men det är ganska osmidigt att lösa det bra med en så stor skärm. Sen vågar jag nog påstå att dator-skärmar överlag har bättre bildkvalitet är TV skärmar har.

Min Tv har ingen superbild. Allt är tydligt men färgerna långt ifrån lika klara som på mina dyrare benq skärmar.
Att byta direkt till TV skulle inte fungera bra första dan. Men när man lär sig hur utnytja storleken, ställa in storleken på webläsarna så ser jag mer flrdelar än nackdelar just nu. Och jag kan sitta på en fåtölj 1-1,3m från skärmen är den bästa

Just nu är jag lite irriterad att de finns inte 37 tums skärmar längre. bara 32 och 40.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Pga för låg pixeldensitet och tveksam bildkvalité.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Pamudas:

Vad har det med saken och göra? Har du redan en TV hemma så betalar du redan för den, det tillkommer ingen extra avgift bara för att du väljer att koppla in den i datorn.

Man kan ju se på TV via en dekoder på en dataskärm hur enkelt som helst. Jag minns att det var gräl om att en dator skulle anses som TV och om man hade en dator så skulle man också betala TV-licens. Hur blev det till slut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

TV har hög input lagg. Dessutom är de för stora för att användas på skrivbordet.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Bra gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Okt 2012

Min TV har som jag har redan skrivit 5ms lag. Och jag tycker att min TV och mina andra skärmar är lika "pigga" utan lag. 4-8ms har mina andra skärmar tror jag..

Är det någon som vet hur dagens 4K TV har för lag i ms? Någon exempel? Det är inte ofta man ser detta annonseras som vid t.ex man gör vid dataskärmarna. Vad är gränsen för att de ska märkas? 6-10ms? Jag skulle absolut inte vilja ha "en extra ping" på 10+++ ms

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Roxxer strand
Registrerad
Dec 2009

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag har en bekant som jag hjälpt igång med att använda dator. Till att börja med använde han en begagnad liten skärm. Han kom själv på att han kunde använda husvagns TV:n som skärm. Det fungerar utmärkt och han är nöjd. Husvagnen är såld så det är bara bra att TV:n kom till nytta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Pamudas:

Har ganska mycket med saken att göra... ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Dual-Tjur:

Köpte för 5 år sen en 37 tums LG 1920x1080 och den har fungerat fenomenalt. Sällan kör jag program som tar upp hela skärmen.

Tolkar det som du tror att du får mera utrymme på en 37 tums 1920x1080 än en 19 tums 1920x1080 vilket är helt fel.

Utöver det så använder jag en datorskärm för den är mycket bättre än en TV.

CPU: Intel Core i7 6700K Mobo: EVGA Z170 FTW GPU: Nvidia GeForce GTX 1080Ti Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: Corsair Hydro H110i GTX Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync OS: Windows 10 Pro 64-Bit VR: HTC Vive

Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Dual-Tjur:

båda två har DVI HDMI och FULL HD. Lika många pixlar. Det är därför jag undrade, att många tycker som du.

Vad han menade är att en TV inte är designad för att användas som en datorskärm.

Anledningarna är kan vara många, varav givetvis inte alla anledningar behöver vara relevant för en viss tv (och inte minst för en viss person). Dvs. du kanske har en relativt bra TV att använda som datorskärm, eller så kanske du personligen har låga krav, eller mer troligt en blandning av detta.

Jag skulle aldrig klara FHD på 1m till vanliga applikationer eller de flesta spel. Jag accepterar dock t.ex. enorm pixelstorlek när jag sitter ~1.5m från min 106'' projektorduk och kör racing, eftersom jag vill ha både hög FOV men samtidigt en FOV som överensstämmer någorlunda med mitt ögas FOV till duken. Men som sagt, för allt annat är 24' är max för FHD med avseende på pixelstorlek och skärpa.
Jag har ingen TV, vill inte betala licens för min datorskärm.
I min erfarenhet har de TV jag testat haft för mycket lagg, för stora eftersläpningar.
TV har i regel inte samma krav på färger etc.
Större vinklar (gäller givetvis bara större TV) ökar tendens för sämre ljus- och färgkonsistenser ytterligare (speciellt TN).

Sen kan man ju också tänka som så att inkludering av TV specifika funktioner lägger till på priset, så i teorin så borde datorskärmen vara billigare än TVn om de är lika i alla andra avseenden. Om inte en viss TVmodell har en syskonmodell utan TV-funktionerna, så är det rimligtvis för att den inte klarar konkurrensen på den marknaden.

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200
Toshiba Satellite L855-10U
P5QL, E5300@3640Hz, GTX275, 4GB kingston 800MHz cl4, Threehundred, Zalman 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2013

Jag har haft flera 40 tum HD skärmar bara för fylla väggen och spela över större utrymme de kostar ju bara runt 500:- begagnade så men nu till 4K ultra HD blir nog minsta 30 tum för man ser inget på över en meter annars varken i program eller spel så och ligga soffan är bättre än sitta i stol vice versa beroende men när 3D tv blir bättre klart alla kommer spela både konsol och pc på de och 40-50tum måste det vara för kunna se inställningar osv. man bara hänger de på fästen så man kan vinkla dem, enklast med en stor skärm vägg är svetsa ihop och ha på hjul på med vardera vinklande för varje film och spel och internet mm man har uppe typ 6 skärmar och spela med eyefinity och resten ovanför är jävligt fint.
Jag märker aldrig några input lag på mina tv bara dåligt internet då, allt går att konfigurera med får bättre bild på en tv än en datorskärm men catalyst är bra för sånt.

CPU: Amd FX-8350 @ 5,2Ghz. Kylare: Phantek PH-TC14PE. RAM: 16GB 1866mhz. GPU: R9 280x CrossFire. MB: Sabertooth 990FX R2.0. Lagring: Samsung 840 Pro 256GB+480GB SSD+19TB. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt + Logitech G19s+Logitech K400r. Mus: SteelSeries Sensei Pro. Skärmar: 40" + 3st 27" Chassi: Obsidian 550D. Dator Ljud: Denon AVR-X5200W + Dynavoice, Bower & Wilkins +15"+12" Sub.