Vill köra Linux med Google Chrome

Permalänk
Medlem

Vill köra Linux med Google Chrome

Hej!
Har en äldre laptop som jag har tänkt fíxa till med ett byte till Linux.

Jag vill kunna cast-a en Chrome-flik till min ChromeCast och det är egentligen mitt enda användningsfall.

Vilken Linux-distribution ska jag välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strappa:

Hej!
Har en äldre laptop som jag har tänkt fíxa till med ett byte till Linux.

Jag vill kunna cast-a en Chrome-flik till min ChromeCast och det är egentligen mitt enda användningsfall.

Vilken Linux-distribution ska jag välja?

Valfri distro går bra men kör Ubuntu för att ta något lätt använt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Är det en äldre laptop, ta Lubuntu istället för Ubuntu. Snyggt och lättkört på äldre maskiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara chromium (alltså open source versionen) som kan installeras från programkällorna. Finns cast-funktionen tillgänglig även där? Annars går det att installera chrome också på Linux, men kanske inte från de officiella programkällorna utan från någon 3:e-parts källa.

Eftersom det är en äldre laptop kanske du bör välja någon lättdriven skrivbordsmiljö. Jag brukar köra XFCE på sådana maskiner då det är innehållsrikt samtidigt som det känns rappt. Väljer du ubuntu-familjen så kan du testa Xubuntu.

Edit: Ja Lubuntu är också ett bra val.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ska man köra ubuntu är det

Xubuntu eller Ubuntu-mate som gäller. Bara för att XFCE4 och Mate är bästa skrivbordsmiljöerna. Precis som vim är bästa textredigeraren.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Ska man köra ubuntu är det

Xubuntu eller Ubuntu-mate som gäller. Bara för att XFCE4 och Mate är bästa skrivbordsmiljöerna. Precis som vim är bästa textredigeraren.

Det är väl en smaksak.

Permalänk
Medlem

Jag hade också satsat på nån lättdriven distro med xfce eller liknande.
Här finns en guide för OpenSUSE/Ubuntu: how-to-stream-content-from-a-linux-system-to-chromecast

O/T
Jag är ganska ofta i terminalen och rotar men ska jag ändra i textfiler använder jag kate (kde/plasma).
I terminalen använder jag nano då den mest liknade amigans ed och mest det jag var van vid. VI och VIM har jag inte riktigt blivit kompis med och känner inte att jag behöver heller så länge jag har kate/nano.

Visa signatur

///Arch

Permalänk

Linux Lite är åxå ganska lättdriven + finns lite programrepos förinlagt så man bara behöver kryssa i en ruta om man vill installera det eller ej.
Tex Kodi skype steam teamviewer mfl. Kan vara skönt med lite "genvägar" när man är ny.
Lite Software heter funktionen. Ubuntu och Mint har ju sina centers åxå för den delen men här har dom samlat 20-25 i en egen meny.

Edit ; Chrome är inte med i snabblistan, bara chromium så du vet,så i ditt fall om du bara ska casta så är det ju ingen funktion du har nytta av,men om du ska utöka användandet sen.

Permalänk
Medlem

Chrome eller chromium spelar oftast inte så stor roll. Chrome har flash och pdf 'inbundlat' medan chromium kan använda dem om de installeras. Chromium sägs vara "renare från övervakning och stängd kod" vilket jag inte kan avgöra.

Jag kan rekommendera lubuntu eller xubuntu om man har slö pc.
Kubuntu och Ubuntu är bra om man vill ha en "vanlig hederlig" desktop miljö. Personligen kör jag lxde/lubuntu om jag vill ha det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Luminous: Stöd för flash är ett måste. Hela idén är ju stream-a en flash-video vidare till ChromeCast-en.

Permalänk
Medlem

@Strappa:
Det finns ett paket för flash till chromium som kan installeras med:

$ sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfree

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Chrome eller chromium spelar oftast inte så stor roll. Chrome har flash och pdf 'inbundlat' medan chromium kan använda dem om de installeras. Chromium sägs vara "renare från övervakning och stängd kod" vilket jag inte kan avgöra.

Jag kan rekommendera lubuntu eller xubuntu om man har slö pc.
Kubuntu och Ubuntu är bra om man vill ha en "vanlig hederlig" desktop miljö. Personligen kör jag lxde/lubuntu om jag vill ha det.

Enligt Arch Linux wiki så ska pdf-stödet finnas inbyggt även i chromium:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Chromium#PDF_viewer_plug...

Men kan annars rekommendera Okular om man vill ha ett fristående program att läsa PDF-dokument i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Enligt Arch Linux wiki så ska pdf-stödet finnas inbyggt även i chromium:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Chromium#PDF_viewer_plug...

Men kan annars rekommendera Okular om man vill ha ett fristående program att läsa PDF-dokument i.

Det går även att gå till chromes tilläggssida och installera pdf.js tillägget för chrome så får man pdf.js som används i firefox numera. Fungerar bra, bortsett från att utskrifter kan se lite konstiga ut.

https://chrome.google.com/webstore/detail/pdf-viewer/oemmndcb...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

äger ingen chromcast men har än så länge inte kört någon distribution som inte skulle klara google chrome. Det är bara inte alltid det finns ett paket i officiella repon men det brukar ju oftast finnas något tredjeparts repository som tillhandahåller binärer till populära program som saknas.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |