Varför levereras alla datorer utan dvd spelare nu för tiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

Varför levereras alla datorer utan dvd spelare nu för tiden?

Om man kollar på paketen på komplett så måste man välja till dvd läsare vad har jag missat? Hur fan trycker man in ett nytt operativ system utan dvd eller om man ska installera om Windows, använder folk en minnessticka nu för tiden eller vad?

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Jan 2002

Dvd spelare räknas inte som standard nå mer
Ja det är vanligt att man typ packar upp en ISO på en minnessticka som man använder istället

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Köp en då, vad är problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Köper man färdiga datorer så kommer ju Windows redan installerat.

Annars brukar man köra via USB-sticka nu förtiden, ja.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Nästan ingen som använder optisk media nuförtiden, därför har dom tagits bort. Detta ser jag bara som en fördel, iaf på bärbara datorer, då det minskar storleken på datorn kraftigt.
Ungefär samma sak som när man började fasa bort disketter.

Ja, Windows installerar du med hjälp av en .iso på ett USB-minne. Det finns massa smidiga verktyg som fixar detta åt dig, så det blir lika lätt (kanske till och med lättare) som att använda skiva.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Till en bärbar skulle jag aldrig vilja ha dvd-läsare, men skönt till stationära då det finns en del saker på skiva som jag fortfarande använder. Dock väldigt sällan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Man kör det genom USB istället. Sist jag använde DVD läsare var typ 6 år sedan. OS kör man via USB, spel kör man via nätet, eg. Steam, GOG, osv.

Så jag ser ingen anledning om varför man ska ha DVD spelare. Visst gammal media, men då köper man en extern läsare istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

Men som den här http://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64-... får man ens med en sticka då?

För beställer man full version http://www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk#/sp... då får man en sticka, men det kan man tydligen inte välja om man ska ha montering av datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Frejoh466:

Man kör det genom USB istället. Sist jag använde DVD läsare var typ 6 år sedan. OS kör man via USB, spel kör man via nätet, eg. Steam, GOG, osv.

Så jag ser ingen anledning om varför man ska ha DVD spelare. Visst gammal media, men då köper man en extern läsare istället.

Men om man har en stationär dator då är det ju lätt värt å kasta in en dvd brännare för 179kr, det kan väl inte dra märkbart mycket mer ström?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

@blue eyed devil: Få människor som kräver det, och ger fler monteringssteg och mer vikt för slutprodukten. Kan man skippa det så bör man - grundläggande produktionsekonomi.

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av blue eyed devil:

Men om man har en stationär dator då är det ju lätt värt å kasta in en dvd brännare för 179kr, det kan väl inte dra märkbart mycket mer ström?

Samma sak med diskettläsare?

Det är 179Kr som kastas i sjön, visst är det bra om man inte har internet. Men jag köper aldrig skivor, varför ska jag göra det när jag kan skaffa det genom USB/internet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Du kan ladda ner Win 10 direkt från Microsoft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2003

Men som den här http://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64-... får man ens med en sticka då?

För beställer man full version http://www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk#/sp... då får man en sticka, men det kan man tydligen inte välja om man ska ha montering av datorn

Köp aldrig OEM. Så fort du byter moderkort blir licensen ogiltig. Fullversion kan du flytta med dig. Väl värt en hundring extra.

Z97-PRO GAMER | 4690K @ 4.4GHz | ASUS 1070 SLI @ 2050MHz
Define S | EKWB - 2xPE360 - Supremacy EVO | SeaSonic X-Series 750W | ROG PG278Q | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av perost:

Du kan ladda ner Win 10 direkt från Microsoft.

Ah där ser man tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Syntheslizer:

Köp aldrig OEM. Så fort du byter moderkort blir licensen ogiltig. Fullversion kan du flytta med dig. Väl värt en hundring extra.

Man ringer väl bara Microsoft och säger att man bytt mobo för att det förra blev stekt, sedan fixar dom det åt en? Så har jag uppfattat det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Om man kollar på paketen på komplett så måste man välja till dvd läsare vad har jag missat? Hur fan trycker man in ett nytt operativ system utan dvd eller om man ska installera om Windows, använder folk en minnessticka nu för tiden eller vad?

----> https://www.komplett.se/product/851638/datorutrustning/progra... där har du på USB. (Fullversion) det bästa! enligt mig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av HardstyleLover12:

----> https://www.komplett.se/product/851638/datorutrustning/progra... där har du på USB. (Fullversion) det bästa! enligt mig!

Okey tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2003

Man ringer väl bara Microsoft och säger att man bytt mobo för att det förra blev stekt, sedan fixar dom det åt en? Så har jag uppfattat det.

En hunka nu för att slippa M$ support sen? Ja tack!

Z97-PRO GAMER | 4690K @ 4.4GHz | ASUS 1070 SLI @ 2050MHz
Define S | EKWB - 2xPE360 - Supremacy EVO | SeaSonic X-Series 750W | ROG PG278Q | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Dels är väl att få ner storleken och minska vikten på laptops.
Men som idag när de flesta har hyffad internet uppkoppling i Sverige så går det relativt fort att plocka hem en ISO fil tex Windows.

Har inte använt CD/DVD på säkert över 5 år.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Tråden flyttad till forumsektionen "Lagring" (Hårddiskar, SSD-enheter, optiska enheter med mera.).

Mvh
Überklass
Moderator

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||