Varför slutar mitt schackprogram Houdini att svara under korta stunder?

Permalänk

Varför slutar mitt schackprogram Houdini att svara under korta stunder?

Hej är det någon här som kan ha någon aning om varför slutar mitt schackprogram Houdini svara under korta stunder då jag spelar med det? Är det någon här som kan komma med svar varför? Det är så otroligt irriterande när man håller på att spela och programmet plötsligt slutar svara, ja precis som om datorn tänker. Så nu undrar jag om det nu rent av kan vara så slö att min dators kapacitet (AMD FX (tm)-8320 Eight-Core Processor, 3500 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer) helt enkelt inte är tillräcklig?

Själv är jag ingen spelfanatiker. Nej mitt schack program är det enda spelprogram jag har. Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Så nu undrar jag om det nu rent av kan vara så slö att min dators kapacitet (AMD FX (tm)-8320 Eight-Core Processor, 3500 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer) helt enkelt inte är tillräcklig?

Absolut inte, schackspel är inte särskilt krävande och går att spela på i stort sett vilken dator som helst. Händer detta enbart när du spelar eller kan det även ske vid andra tillfällen? Jag skulle gissa på någon bakgrundsprocess, jag vet att jag hade liknande problem tidigare när mitt antivirusprogram var inställt på att söka igenom datorn varje dag vid en viss tidpunkt t.ex.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Absolut inte, schackspel är inte särskilt krävande och går att spela på i stort sett vilken dator som helst. Händer detta enbart när du spelar eller kan det även ske vid andra tillfällen? Jag skulle gissa på någon bakgrundsprocess, jag vet att jag hade liknande problem tidigare när mitt antivirusprogram var inställt på att söka igenom datorn varje dag vid en viss tidpunkt t.ex.

Faktum är att jag misstänker att mitt Kaspersky kan vara boven. I alla fall just nu. För just nu lade jag märke till att Kaspersky hade gått igång för att söka rootkit. Men kan det även vara Kaspersky som för övrigt på något sätt ser till att jäklas i alla fall i bakgrunden? Hur som helst så har jag funderat på att stänga av Kaspersky helt för att vara säker, för jag menar det är ju något som går i bakgrunden hela tiden. Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Faktum är att jag misstänker att mitt Kaspersky kan vara boven. I alla fall just nu. För just nu lade jag märke till att Kaspersky hade gått igång för att söka rootkit. Men kan det även vara Kaspersky som för övrigt på något sätt ser till att jäklas i alla fall i bakgrunden? Hur som helst så har jag funderat på att stänga av Kaspersky helt för att vara säker, för jag menar det är ju något som går i bakgrunden hela tiden. Vad tror du om det?

Testa att stänga av det och prova att spela. Återkom sedan.

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Testa att stänga av det och prova att spela. Återkom sedan.

Har nu testat, men schack programmet slutar ändå svara ibland, ja precis som om den tänker. Men varför sluta programmet att svara helt och hållet? Är för okunnig i vad det annars kan vara som kan störa i bakgrunden. Själv är jag förstås rädd att det kan vara något fel på datorn.

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Testa att stänga av det och prova att spela. Återkom sedan.

Hallå experter här på Sweclockers. Nu önskar jag tipps och råd. Schack programmet slutar att svara i korta stunder vad jag än tar mig till. Det berodde inte på Kaspersky. Och jag har nu installerat om Schack programmet, men det slutar ibland hux flux ändå att svara. Sedan har jag kollat i Systeminformation om allt är okey och det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Absolut inte, schackspel är inte särskilt krävande och går att spela på i stort sett vilken dator som helst.

Det är en sanning med modifikation. Schackprogram är mycket bra på att utnyttja tilldelade resurser till max, så på en starkare dator så spelar det starkare istället för att utnyttja en mindre del av processorkraften.

@Periskop62 Om du har en multitrådad variant av schackprogrammet, kolla om du kan begränsa antalet trådar så att det inte kör på samtliga processorkärnor.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Det är en sanning med modifikation. Schackprogram är mycket bra på att utnyttja tilldelade resurser till max, så på en starkare dator så spelar det starkare istället för att utnyttja en mindre del av processorkraften.

@Periskop62 Om du har en multitrådad variant av schackprogrammet, kolla om du kan begränsa antalet trådar så att det inte kör på samtliga processorkärnor.

Ursäkta, men nu måste du förtydliga vad du menar med "multitrådad variant av schack program"? Snälla förklara vad menar du med trådar? Hur ställer man in det? Gör man det i schack programmets motorer? Snälla försök förklara lite enklare.

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du? Houdini verkar kunna använda väldigt väldigt mycket RAM om det får. (Över 4GB för standard versionen och 256GB för PRO versionen.) I övrigt så bör inte trådar vara några problem då standard versionen kan nyttja upp till 6. Det kan hända att Houdini skriver till SWAP. (Alltså använder hårddisken som RAM minne, kallas ibland även för pagefile eller virtuellt arbetesminne.) Kan du ställa in hur mycket RAM det får använda?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Hur mycket RAM har du? Houdini verkar kunna använda väldigt väldigt mycket RAM om det får. (Över 4GB för standard versionen och 256GB för PRO versionen.) I övrigt så bör inte trådar vara några problem då standard versionen kan nyttja upp till 6. Det kan hända att Houdini skriver till SWAP. (Alltså använder hårddisken som RAM minne, kallas ibland även för pagefile eller virtuellt arbetesminne.) Kan du ställa in hur mycket RAM det får använda?

Jag har 8GB RAM och det är standard versionen av Houdini jag har. Kan jag må hända ha för lite RAM minne? För jag nyttjar vad jag tror programmet till ganska mycket då jag använder dess finesser och funktioner då jag tränar dvs dess tränar hjälp och förklaringar mm.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Hur mycket RAM har du? Houdini verkar kunna använda väldigt väldigt mycket RAM om det får. (Över 4GB för standard versionen och 256GB för PRO versionen.) I övrigt så bör inte trådar vara några problem då standard versionen kan nyttja upp till 6. Det kan hända att Houdini skriver till SWAP. (Alltså använder hårddisken som RAM minne, kallas ibland även för pagefile eller virtuellt arbetesminne.) Kan du ställa in hur mycket RAM det får använda?

Jag vet inte hur man ställer in hur mycket RAM minne schack programmet kan få använda?

Permalänk
Medlem

"Houdini 4 Pro supports up to 32 processor cores, 256 GB of RAM"

Galet mycket för ett spel med tanke på att 4 kärnor och 8-16GB är standard.
Men jag antar att det skalar efter vilken dator man använder.

Permalänk
Medlem

Ett schackprogram består oftast av två delar, en schackmotor och ett grafiskt användargränssnitt. Normalt kan motorn få sina inställningar antingen genom en konfigurationsfil som läses vid start eller via användargränssnittet.

Houdini kan/kunde såvitt jag kunnat utröna köpas som lös schackmotor, tillsammans med Chessbase Fritz-gränssnitt alternativt tillsammans med ett grafiskt användargränssnitt vid namn Aquarium. Vilken variant är det du har?

I de flesta grafiska användargränssnitt görs inställningar för schackmotorer i samband med att man väljer vilken motor man vill använda (heter troligtvis ngt i stil med [Add/Select] Engine(s)). Kan vara ett separat menyalternativ eller ligga under Options/Settings.

En rimlig inställning skulle kunna vara 4-6 trådar (inställningen heter troligtvis ngt med Threads eller Cores) och 512-1024MB RAM (inställningen heter ofta ngt med Hash).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Ett schackprogram består oftast av två delar, en schackmotor och ett grafiskt användargränssnitt. Normalt kan motorn få sina inställningar antingen genom en konfigurationsfil som läses vid start eller via användargränssnittet.

Houdini kan/kunde såvitt jag kunnat utröna köpas som lös schackmotor, tillsammans med Chessbase Fritz-gränssnitt alternativt tillsammans med ett grafiskt användargränssnitt vid namn Aquarium. Vilken variant är det du har?

I de flesta grafiska användargränssnitt görs inställningar för schackmotorer i samband med att man väljer vilken motor man vill använda (heter troligtvis ngt i stil med [Add/Select] Engine(s)). Kan vara ett separat menyalternativ eller ligga under Options/Settings.

En rimlig inställning skulle kunna vara 4-6 trådar (inställningen heter troligtvis ngt med Threads eller Cores) och 512-1024MB RAM (inställningen heter ofta ngt med Hash).

Hjärtligt tack för ditt svar. Jag är mycket tacksam.

Jag är förtrogen med Chessbase Fritz gränssnitt. Och jag tror jag varit inne där du nu skriver, men inte vågat röra något. Jag tror också att jag sett något av det sista som du nämner med begreppet Hash, men är även där villrådig. Ja jag vågar helt enkelt inte röra något, men jag ska titta och försöka igen, men jag önskar att det vore lite enklare.

Vad tror du om det man också skrivit här om i tråden ang. att det kanske rent av är frågan om att jag har för lite arbetsminne (RAM) i min dator? Jag har nämligen haft tankarna länge på det.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Ett schackprogram består oftast av två delar, en schackmotor och ett grafiskt användargränssnitt. Normalt kan motorn få sina inställningar antingen genom en konfigurationsfil som läses vid start eller via användargränssnittet.

Houdini kan/kunde såvitt jag kunnat utröna köpas som lös schackmotor, tillsammans med Chessbase Fritz-gränssnitt alternativt tillsammans med ett grafiskt användargränssnitt vid namn Aquarium. Vilken variant är det du har?

I de flesta grafiska användargränssnitt görs inställningar för schackmotorer i samband med att man väljer vilken motor man vill använda (heter troligtvis ngt i stil med [Add/Select] Engine(s)). Kan vara ett separat menyalternativ eller ligga under Options/Settings.

En rimlig inställning skulle kunna vara 4-6 trådar (inställningen heter troligtvis ngt med Threads eller Cores) och 512-1024MB RAM (inställningen heter ofta ngt med Hash).

Har nu prövat med att sänka det här med Hash i programmet. Men det slutade med att programmet inte fungerade korrekt, ja den t ex upphörde med att göra sina drag vid svåra situationer. Ja programmet verkade precis borta även om det nu inte slutade svara.

En annan sak som är värd att säga är att jag nu märkt att fläkten sätter igång i datorn var gång schack programmet slutar svara. Detta tycker jag borde vara ett tecken på att den får jobba mycket på något sätt med att t ex lösa problemet då jag spelar med programmet. Borde inte detta kunna vara ett tecken på att det är något med minnet, ja antingen att det är för lite minne eller att något är fel med det eller med datorns arbetsförmåga ang. det t ex med processorn.

Permalänk
Medlem

@Periskop62: För lite minne har du absolut inte. Ett hash-värde på max 1GB skall funka utmärkt. Jag tycker snarare det låter som problem med kylningen. Ett schackprogram är mycket processorintensivt, vilket gör att processorn går varm. När processorn närmar sig överhettning lär processorfläkten gå för fullt, men om det inte är tillräckligt så lär processorn "sakta ner" tills temperaturen sjunkit. Kolla temperaturen på din processor nästa gång det händer.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

@Periskop62: För lite minne har du absolut inte. Ett hash-värde på max 1GB skall funka utmärkt. Jag tycker snarare det låter som problem med kylningen. Ett schackprogram är mycket processorintensivt, vilket gör att processorn går varm. När processorn närmar sig överhettning lär processorfläkten gå för fullt, men om det inte är tillräckligt så lär processorn "sakta ner" tills temperaturen sjunkit. Kolla temperaturen på din processor nästa gång det händer.

Nu känner jag mig dum att behöva fråga. Men var hittar man möjligheten till att avläsa temperaturen som du skriver om? Jag har letat och letat men inte funnit något där man klart kan läsa av och förstå t ex hur varm processorn eller hårdvaran är? Snälla förklara enkelt för mig vad jag kan hitta det i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Nu känner jag mig dum att behöva fråga. Men var hittar man möjligheten till att avläsa temperaturen som du skriver om? Jag har letat och letat men inte funnit något där man klart kan läsa av och förstå t ex hur varm processorn eller hårdvaran är? Snälla förklara enkelt för mig vad jag kan hitta det i Windows 10?

Jag vet inte om Win10 har ngt inbyggt sätt att kolla temperaturen. Du kan ladda ned exempelvis https://www.piriform.com/speccy för detta. Alternativt kan du starta om datorn och gå in i BIOS (görs ofta med ett tryck på typ <F1>, <F2> eller <DEL> vid uppstart) och kolla temperaturen där (hinner kanske gå ner några grader mellan att datorn stannar till och att du kommer in i BIOS, men det borde iaf ge en fingervisning om hurvida det kan vara ett temperaturproblem).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Jag vet inte om Win10 har ngt inbyggt sätt att kolla temperaturen. Du kan ladda ned exempelvis https://www.piriform.com/speccy för detta. Alternativt kan du starta om datorn och gå in i BIOS (görs ofta med ett tryck på typ <F1>, <F2> eller <DEL> vid uppstart) och kolla temperaturen där (hinner kanske gå ner några grader mellan att datorn stannar till och att du kommer in i BIOS, men det borde iaf ge en fingervisning om hurvida det kan vara ett temperaturproblem).

Hjärtligt tack. Nu vet jag själv inte ett dugg om hur varmt det bör vara. Men när schack programmet slutar svara så är CPU uppe på rött ett kort ögonblick på lite över 80 grader och medekortet ca 65 grader.
Det har helt klart något med temperaturen att göra. För det är när den blir för hög som jag nu märkt säkert att programmet slutar svara. Vad tror du detta beror på?
Kan detta indikera något som är galet? Ja jag tycker mycket tyder på att det kan vara för lite kylning. Annars så skiftar temperaturen mycket, ja på ett sätt som jag inte förstår.
När jag t ex fortsatte och spela så sjönk temperaturen i CPU till att ligga under 30 grader? Och det efter att ha legat på ca 70 – 75 grader då jag började spela?
När det gäller de andra enheterna så ligger medeltemperaturen betydligt mer stilla. På grafik och övrigt minne ligger medeltemp på under 40 grader.
CPU = AMD FX-8320 Vishera 32nm Teknologi
RAM = 8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 669MHz (9-9-9-24)
Moderkort = ASUSTeK Computer INC. M5A78L-M/USB3 (AM3R2)
Grafik = S23C450 (1920x1080@60Hz) 2048MB ATI AMD Radeon R7 200 Series (MSI)
Minne = 298GB Hitachi HDT721032SLA360 ATA Device (SATA) 232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA Device (SSD)

Permalänk
Medlem

@Periskop62: En bra början kan vara att avlägsna damm från datorns innanmäta (använd tryckluft, finns att köpa på burk).

Räcker inte det så är nästa steg att avlägsna processorkylaren, rengöra, och applicera ny kylpasta och återmontera den...eller t.o.m. ersätta processorkylaren med ett alternativ med högre kapacitet. Vad har du för processorkylare idag? Den som levererades med processorn?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

@Periskop62: En bra början kan vara att avlägsna damm från datorns innanmäta (använd tryckluft, finns att köpa på burk).

Räcker inte det så är nästa steg att avlägsna processorkylaren, rengöra, och applicera ny kylpasta och återmontera den...eller t.o.m. ersätta processorkylaren med ett alternativ med högre kapacitet. Vad har du för processorkylare idag? Den som levererades med processorn?

Jag är mycket tacksam att du försöker hjälpa mig. Tyvärr vet jag inte vad för processorkylare jag har. Jag önskar nu att jag på något sätt kunde luska reda på det. Nej jag kunde inte ens se det vid en hastig blick inuti datorn idag.

Jag såg då att det var lite dammigt och jag ska använda tryckluft precis som du sa, men är ändå lite orolig att det nu inte ska bero på damm eller processorkylaren. Tänk om det är något fel på processorn?

Ursäkta att det kanske låter lite dumt nu. Men när jag lät uppgradera datorn för lite mer än ett år sedan så vet jag bara att man satte in AMD FX-8320 Vishera 8-Core 3.5GHz, men inte vad det var för processorkylare till den.

Jag vill bara skriva det också att jag nu fått mer bekräftelse att ju fler sparring, tränings funktioner jag använder i programmet, desto varmare blir CPU. Och det är alltså när CPU blir för varmt som sedan programmet slutar svara.

Detta innebär alltså att programmet inte slutar svara om jag inte använder så många av programmets sparrings och tränings finesser. Det tycker jag är en klen tröst.

Men jag vill ju å andra sidan kunna nyttja programmet sparring funktioner till fullo. Och då undrar jag om inte det rent av kan ha varit så att processorkylningen varit för klen hela tiden.

För om jag tänker till så är jag inte säker om jag någonsin kunnat använda schack programmet alla sparring finesser till fullo utan att CPU blivit för varm. Jag tror jag nämligen råkat ut för detta förr, frågan är då varför?

Jag tror nämligen att det inte beror på damm. Nej jag tror mer det ha med att kylningen att göra, ja att den av någon anledning är för dålig. Frågan är nu vad det kan bero på? Jag tror inte bara på damm längre.

Jag ska blåsa rent. Men jag tror som sagt vad inte att det beror på damm.

Permalänk
Medlem

@Periskop62: Det krävs rejäl kylning för en AMD 8-core som kör länge med hög load. Jag är tveksam till om exempelvis kylaren som eventuellt medföljde processorn har tillräcklig kapacitet för att klara en längre tid med full belastning. Om du har en kylare av s k tornmodell är det möjligt att det går att montera en extra fläkt på den, annars är nog en ny kylare det som gäller. Tyvärr har jag ingen koll på vad som funkar bra med den processorn du har, men det finns underforum här om kylning där du säkerligen kan få tips. Jag tror inte du behöver oroa dig för att det är fel på processorn, det är en modell som drar mycket el och därmed blir väldigt varm, så underdimensionerad kylning känns klart troligare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD