När är det nästa generations ssd enheter kommer nu igen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

När är det nästa generations ssd enheter kommer nu igen?

Va ju snack om sjukt billiga och snabbare ssd enheter med stacka celler eller vad tusan det var, skulle dom komma efter nyår? I så fall är det inte värt å köpa en ssd nu ju.

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Sjukt billiga vette 17, men:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1396241-950-pro-512gb
950 PRO är ju först ut iaf.
Men staplade celler finns ju sedan tidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

Ah jag hittade det nu http://www.sweclockers.com/nyhet/20268-intel-och-micron-tillk...

"Intel och Micron är redan igång med inledande produktion och siktar på att kunna leverera större volymer i årets fjärde kvartal. Kommersiella produkter väntas dyka upp under 2016, bland annat lagringsenheter i "tuggummistorlek" (M.2? /reds. anm.) med 3,5 terabyte kapacitet och SSD-enheter i 2,5-tumsformat med hela 10 terabyte lagringsutrymme."

och

"Ett annat huvudnummer är att den nya tillverkningstekniken ska sänka kostnaden per gigabyte och göra det möjligt att ta fram mer kostnadseffektiva lagringslösningar. Samtidigt utlovas förbättrade läs- och skrivhastigheter, även när det kommer till slumpmässiga sådana, samt en högre total bandbredd."

Vad tror ni priset blir för en 3.5 g blir?

Om dessa blir så kostnadseffektiva så låter det ju sjukt, bra. Men har någon hört något sedan denna artikeln skrevs?

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av blue eyed devil:

Vad tror ni priset blir för en 3.5 g blir?

Om dessa blir så kostnadseffektiva så låter det ju sjukt, bra. Men har någon hört något sedan denna artikeln skrevs?

Långsiktigt så blir det prisvärt, men ny teknik och dessutom flash celler har högt pris.
Det som är intressant är att Intel idag har inte mycket att tävla med, då 16nm är på gränsen till vad jag skulle kalla pålitligt. Det går i MLC läge, med rätt kontroller, men du kan inte gå ner, eller göra TLC, då marginalen är skit i så fall. (Hindrar inte företag från att göra det dock, tills enheterna kraschar). Tänk bara på Samsungs 840 och 840 EVO, som redan på 21nm och 19nm har problem...

Intels nya flash teknik är dock en helt ny teknik (om jag förstått det rätt) och det kan mycket väl vara så att de får prisvärt, bra "NAND" som gör 3,5GB prisvärt. Men jag tror det kommer dröja innan det blir bra sälj pris, då Intel inte har någon anledning att sänka priset förrän konkurrensen tvingar dem. Dock har diskarna på samma prisnivå dubblerat i storlek varje gen, innan ens detta, så jag hoppas på 500GB enheter strax under 1000-lappen iaf. Om de faller mer blir jag imponerad, men vem vet.

Dock tror jag att när vi når vettigt pris på 500-1000GB så kommer behovet för många att köpa nya diskar försvinna. Mao, försäljnings volymerna riskerar gå ner, vilket kan påverka priserna.