Permalänk
Medlem

Base Clock på x99/2011-v3

Hej!
Jag införskaffade mig nya DDR4-minnen för ett tag sedan, Corsair Dominator Platinum 3000MHz. För att jag ska få ut denna frekvens går jag in i BIOS och enablar XMP, men då ändras min Base Clock på processorn automatiskt till 125 från 100. Jag kan också välja mellan frekvenser i en lista men då är inte 3000Mhz med på listan. Sedan blir min överklockning av processorn annorlunda då för att Base Clocken ändras vid användning av XMP.

Min fråga är då: Kan jag ändra Base Clocken bara sådär? På äldre arkitekturer rekommenderas det ej att ändra på den, har väl något med PCI-bussarna etc. Så kan jag utan problem ha 125 i Base Clock och bara sänka Core Multiplier för mild OC på proc samt 3000MHz för RAMen. Om jag minns rätt så ska man kunna detta med Skylake men är osäker på min plattform.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier