Förslag på mediaspelare som ersättning för HTPC.

Permalänk

Förslag på mediaspelare som ersättning för HTPC.

Jag skaffade för ett litet tag sen en ny receiver och kompletterade den med ett 5-kanals slutsteg och insåg för sent att möbeln inte riktigt räckte till...

Har en HTPC i samma möbel som kör mediaportal och börjar bli lite till åren.
Tänkte jag kanske kunde byta ut den mot en sån liten smidig mediaspelare om det finns någon som klarar biffen så att säga.

Kravet är att det ska kunna gå att köra antingen mediaportal eller Kodi på den för bibehållen TV-funktionalitet.

Ett par andra saker som måste fungera:

Trådat nätverk
Matroska
Passthrough för DTS-HD MA och TrueHD
Stöd för multichannel FLAC (avkoding och sen LPCM över HDMI)
Stöd för dynamisk uppdateringsfrekvens 23.976, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94 och 60Hz (för att matcha källmaterialet)

Har kikat runt lite men det är en jungel, och de jag har hittat har fallit antingen på FLAC-biten eller den dynamiska uppdateringsfrekvensen.

Så om någon vet nått som skulle passa så skulle jag uppskatta tips!

Permalänk
Medlem

Rent spontant låter de som en NUC skulle passar, jag vet dock inte hur bra den hanterar just FLAC-biten men det kanske går att lösa med ett externt ljudkort?

Eller kanske en Minix z64

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Rent spontant låter de som en NUC skulle passar, jag vet dock inte hur bra den hanterar just FLAC-biten men det kanske går att lösa med ett externt ljudkort?

Eller kanske en Minix z64

En NUC fungerar alldeles utmärkt egentligen, köpte en i7:a för lite sen för att ha till diverse, men den är alldeles för högljudd för vardagsrummet (och det finns bara ett passivt chassi till i7:an, Akasa Plato X, som är lite för stort enligt mitt tycke), en i5:a och ett Tranquil PC Abel B2 Fanless chassi skulle passa mig som handsken tror jag men jag tänkte det kanske går att komma undan med någon/några tusing/ar om det ändå finns nån mediaspelare som klarar det.

En NUC behöver inget externt ljudkort för multichannel FLAC över HDMI, finns många program till Windows/linux som klarar av att spela upp FLAC.
I Windows handlar det ju bara om att ställa in rätt antal kanaler i kontrollpanelen så "bitstreamas" det ju sen som LPCM.

Ska läsa på lite om Minix z64, har inte kikat på den tidigare.

Tackar och bockar för tips.