Tips efterfrågas på ny stor (~6 TB) hårddisk för lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006

Tips efterfrågas på ny stor (~6 TB) hårddisk för lagring

Hej!

Det var ett bra tag sen jag senast köpte hårddisk så behöver lite tips.

En av de interna hårddiskarna börjar ge upp efter lång och trogen tjänst och jag behöver därmed köpa en ny. Vill gärna ha lite extra utrymme så tänker mig en 6 TB disk eller liknande.
Den ska användas mestadels för långtidslagring av mediafiler i en dator som är igång 24/7. Eventuellt kanske den även kommer att användas för lite torrents senare.

Är WD Green fortfarande ett bra val? Har haft goda erfarenheter av WD-diskarna jag haft de senaste åren.
Finns det andra bättre/mer prisvärda modeller jag bör välja istället?
Skulle det vara fördel att lägga till lite extra för en WD Red-disk i mitt fall? Är fördelarna något jag har nytta av?

Edit: Fixad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

menar du kanske TB?

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Student

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Tror det var ett tag sen du uppgraderade senast, nuförtiden räknar vi stora hårddiskar i TB

skämt åsido, tror WD green ska vara bra för långtidslagring, eller dem ska väl vara det?

-Citera för svar-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Dakkie:

menar du kanske TB?

Självklart var det så
Fixat text/rubrik nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av didde31:

Tror det var ett tag sen du uppgraderade senast, nuförtiden räknar vi stora hårddiskar i TB

skämt åsido, tror WD green ska vara bra för långtidslagring, eller dem ska väl vara det?

Det känns inte som så länge sen jag köpte en disk på flera GB som kändes nästan oändligt stor då den innan hade 270 MB utrymme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Jag skulle säga att du klarar dig fint på WD Green disk.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 660|Corsair DDR4 2x8GB|520GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

WD Red hade jag köpt, har själv 8st och dom fungerar finfint
Green diskarna har för mkt onödiga strömsparufunktioner som jag inte anser hör hemma på mekaniska diskar så det budgetskräpet håller jag mig ifrån.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon E3-1230, 8GB, 28TB
HP ML350 G6, 2xL5630, 90GB. Qnap TS453A, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch m.m m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av _niko_:

WD Red hade jag köpt, har själv 8st och dom fungerar finfint
Green diskarna har för mkt onödiga strömsparufunktioner som jag inte anser hör hemma på mekaniska diskar så det budgetskräpet håller jag mig ifrån.

Ja jag hade också tagit red framför green, har haft problem IntelliPark på bägge av mina green diskar (de har börjat "ticka" när den försöker parkera läsarmen hela tiden). Plus att red diskarna är lite snabbare och har längre garanti.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2739254

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006

Tack för tips.

Kanske ändå är värt det med Red då datorn står på dygnet runt. Är det någon fördel med Greens läsarmsparkerande (mer än att den eventuellt drar marginellt mindre ström). Strömbesparing i sig är inte av särskilt stor betydelse för mig då chassit utan problem kan hantera moderna diskars låga värmeproduktion och strömbesparing på någon enstaka krona per år är oväsentligt.

Antar att liknande konstruktion mellan Red och Green innebär liknande ljud/vibrationer?

En ytterligare fördel för mig med Red istället för Green är att Red 6TB finns i lager hos Webhallen nära mig så jag kan köpa sån på väg hem från jobbet. Lite dyrare än de billigaste återförsäljarna på nätet på just den disken, men kanske värt det ändå för att få lite gjort redan ikväll.
Green finns i.o.f.s. i lager i stan, så inte alltför lång omväg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006

Kan tillägga att jag har 2 gamla Green-diskar nu (3 TB) som båda fungerat utmärkt i några år.
Det som i huvudsak ska ersättas är två ännu äldre 1TB diskar (Samsung) där den ena helt börjat ge upp och den andra senaste året gett en hel del smart-fel vilket gjort att jag flyttat allt som har någon som helst betydelse på den disken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006

Tack för hjälpen!

Har nu beställt en WD Red 6TB som jag hämtar ut på vägen hem från jobbet idag.

Hoppas den håller tills det är dags att byta ut den av utrymmesmässiga skäl om 5+ år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av mudde:

Det känns inte som så länge sen jag köpte en disk på flera GB som kändes nästan oändligt stor då den innan hade 270 MB utrymme.

Jo det är väl helt riktigt, men inte riktigt varit med så länge att det blir samma känsla för mig.

-Citera för svar-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006

Nu har jag sen några dagar tillbaka använt den nya hårddisken och den verkar fungera som den ska. Det blev nästan en dubblering av totala lagringsytan vilket gör det mycket lättare att organisera filerna.

Skrivet av didde31:

Jo det är väl helt riktigt, men inte riktigt varit med så länge att det blir samma känsla för mig.

Det är helt klart bättre tider nu än förr i lagringsfronten. När optisk media rymde liknande mycket som en hårddisk var det inte allt för mycket som fick plats att lagras lokalt. Då var ett vanligt uttryck om hårddiskar att "antingen är den ny eller full"
Sen dom närmade sig TB-storlekar slutade det uttrycket att gälla för mig. Nu tar det ofta ett bra tag innan nya diskar blir fulla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av mudde:

Tack för hjälpen!

Har nu beställt en WD Red 6TB som jag hämtar ut på vägen hem från jobbet idag.

Hoppas den håller tills det är dags att byta ut den av utrymmesmässiga skäl om 5+ år.

Glöm inte att ta backup på det du tycker är viktigt :). Alla diskar kan rasa även om de är nya.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Jag skulle också ha gått på en RED disk. Har förvisso kört Green diskarna i 6 år nu. Dom har funkat klockrent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av HerrNilsson:

Glöm inte att ta backup på det du tycker är viktigt :). Alla diskar kan rasa även om de är nya.

Mycket klokt påpekande

De viktigaste filerna finns på minst två interna diskar och en backup på en extern disk, allt med manuella processer.
Ska så snart jag hinner/orkar förstärka backup-andet med ytterligare en extern disk som ska hamna utanför hemmet för att klara brand och liknande händelser.

Har genom tiderna varit med om några hårddiskar som gett upp och trots att kvalitén generellt sett verkar vara bättre nu än tidigare så är hårddiskkrasher något som förväntas kunna inträffa.
Den disken som nu börjar ge upp verkar ha svårt att läsa några vissa filer och ibland sega upp sig rejält, men fungerar med det mesta och visade fram tills jag började tömma den inga smart-fel. Nu har även dom felen dykt upp, så jag ska snabbt föra över resten (det viktigaste är redan klart, men vissa mindre viktiga saker och filer som segar upp disken är kvar) och sen slänga disken.