Är 4k skärm användbart vid klenare grafikkort?

Permalänk
Medlem

Är 4k skärm användbart vid klenare grafikkort?

Som rubriken lyder: är en 4k skärm användbar med klenare grafikkort (1x 970)

I sweclockers tester ser man snabbt att grafikkort utan slikonfiguration inte drar runt 4k i höga inställningar, Men hur är det med längre inställningar? Såsom 4k med allt på low/med

Ser 1080p high/ultra spelmässigt bättre ut än 4k low? (om det ens går Jämnföra fps-mässigt)

Permalänk
Bildexpert 📺

4K-skärmen är fortfarande användbar för annat som du kan tänkas köra även om just spelen inte orkar renderas i 4K.

High/low/ultra-inställningar etc. handlar om mer än mängden pixlar. Texturer, skuggor, renderingskvaliteten överlag etc. Överlag är det svårare för ett halvklent kort att dra runt många pixlar i 4K. Ofta är det så att 4K/Low ger sämre fps och sämre grafikkvalitet jämfört med 1920x1080/High eller liknande såvida du inte kliver upp i nivå på grafikkortet.

Det blir mer en fråga om att välja rätt skärm snarare än att välja ett specifikt upplösning. Det som eventuellt talar för att välja en 1920x1080-skärm idag är att du kanske vill nå 144 Hz. Eller inte? Mängden pixlar är endast en parameter bland väldigt många.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du kan köra 1920x1080 på ett 4k skärm och få perfekt pixel skalning ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag skulle på en 4K skärm med ett svagare grafikkort då köra 1080p med allt på högre inställningar än att köra 4K upplösning med låga inställningar. Generellt kommer nämligen 1080P med höga inställningar att se klart bättre ut än 4K på låga inställningar. Såvida du inte har en enormt stor skärm på ett mycket nära avstånd kommer du dessutom ha svårt att se skillnaden av den högre upplösningen då ögat har sina begränsningar.

Då 4K är 4ggr så stort som 1080p blir skalningen perfekt 4:1 , och är därmed inget problem som annars kan uppstå om ex 1 pixel på skärmen motsvaras av 0.864 pixlar från grafikkortet eller dylikt.

Permalänk
Medlem

GTX 970 @4k

Kolla in denna: https://www.youtube.com/watch?v=fUnO0c1GEc8
Han lyfter det du frågar efter.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som jag skrivit och verifierat i många tester ger 4K-skärmar som regel inte en pixelperfekt 1:4-skalning av 1920x1080. Istället interpolerar de och skapar en onödigt mjuk uppskalning. Det borde kunna stängas av men nej, det är dessvärre inte självklart.

Ett exempel från Dells 5K-skärm. Samma situation råder alltså på majoriteten 4K-skärmar när de matas med 1920x1080

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Varför jag frågar är för att jag själv ofta suttit på klenare grafikkort tidigare och det som gett mig mest effekt då är att först vrida på högre upplösning och sist välja tunga saker som högkvalitetsskuggor. Jag antar att det blir en hel del "diminish returns" vid 4k upplösning. Jag kommer nog satsa på en 1080p skärm då en 4k nästan kostar dubbla (iaf i 24")

Permalänk
Medlem

Sitter med en Philips BDM4065UC 40" och 4K som drivs av en i7-4770K @4.1Ghz och ett MSI GTX970 Gaming. Nu spelar jag väl inte världens mest krävande spel men t.ex. Path of Exile, D3 RoS, DotA 2 fungerar med massa ögongodis påskruvat i alla fall.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden!

Sitter nu på en BenQ GL2450 vilket är en 1920x1080 skärm. Innebär det rent teoretiskt att det är omöjligt att se en 4k video på tex youtube? Klarar min skärm inte av att leverera alla pixlar? Tycker själv att det blir en mindre skillnad i skärpan när man väljer mellan 1080p och 4k, men skulle upplevelsen bli mycket bättre med en 4k skärm?

Jag använder mig också av DVI-D kabel nu, skulle man tjäna bildkvalitet av att gå till DP istället? Skulle 4k upplevas bättre med DP?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Lånar tråden!

Sitter nu på en BenQ GL2450 vilket är en 1920x1080 skärm. Innebär det rent teoretiskt att det är omöjligt att se en 4k video på tex youtube? Klarar min skärm inte av att leverera alla pixlar? Tycker själv att det blir en mindre skillnad i skärpan när man väljer mellan 1080p och 4k, men skulle upplevelsen bli mycket bättre med en 4k skärm?

Jag använder mig också av DVI-D kabel nu, skulle man tjäna bildkvalitet av att gå till DP istället? Skulle 4k upplevas bättre med DP?

Tack på förhand!

3840*2160 är fyra gånger så många pixlar som 1920*1080. Du kan titta på en 4K-video på youtube, men du kommer fortfarande att titta på din skärms 1920*1080 pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

3840*2160 är fyra gånger så många pixlar som 1920*1080. Du kan titta på en 4K-video på youtube, men du kommer fortfarande att titta på din skärms 1920*1080 pixlar.

Menar du att det är kameran som spelar roll då? Att det liksom är fyra stycken pixlar ''inuti'' en utav min skärms pixlar? Eller är upplevelsen en helt annan på en 4k skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Menar du att det är kameran som spelar roll då? Att det liksom är fyra stycken pixlar ''inuti'' en utav min skärms pixlar? Eller är upplevelsen en helt annan på en 4k skärm?

Grejen med att du ser skillnad på Youtubes 4k-video och deras 1920x1080-video har helt att göra med komprimering av video. De visar precis samma antal pixlar på skärmen. Din skärm kan inte visa mer än 1920x1080 pixlar.

Hade du haft okomprimerad rå video filmad i 4k och i vanlig full HD så hade du inte sett skillnad. På ett sätt kan du se det som "4 pixlar i en pixel". Den skalar ner videon helt enkelt så att det du ser innehåller färre pixlar.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adde318:

Menar du att det är kameran som spelar roll då? Att det liksom är fyra stycken pixlar ''inuti'' en utav min skärms pixlar? Eller är upplevelsen en helt annan på en 4k skärm?

Ja.
tätare pixlar ger dig en mer detaljerad bild.
8k sägs vara den upplösning där ögat slutar kunna avgöra skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

När det gäller skalning av video så kan man väl generellt säga att 4k som skalas ned till 1080 inte blir bättre än en riktig 1080-video, i alla fall när man spelar upp en 4k-video. När man spelar upp en video så har man begränsat med tid för varje bildruta, så då måste man använda snabba skalningsmetoder. Om man däremot kodar om videon från 4k till 1080 innan man ser på den så kan man använda bättre skalningsmetoder, och då hamnar resultatet närmare en riktig 1080-video (bereoende på format, codecs, etc). Men oavsett vad du gör så kommer du inte i närheten av att visa en 4k-video på en 4k-skärm.

Permalänk
Medlem

Ni är grymma!! Snabba och detaljerade svar, som alltid!
Blir helt enkelt att leta reda på en 4k skärm!

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Ja.
tätare pixlar ger dig en mer detaljerad bild.
8k sägs vara den upplösning där ögat slutar kunna avgöra skillnad.

8k på vilken storlek? 5", 20", 50"?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

8k på vilken storlek? 5", 20", 50"?

Känns som avståndet till skärmen har rätt stor betydelse. Måste nog sitta max en halv meter- meter från en 50" för att se skillnad på 5k och 8k.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~