Bootable M.2, vilken SSD till vilket moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2015

Bootable M.2, vilken SSD till vilket moderkort?

Jag håller på att fundera ut en lämplig uppgradering till min dator och har stött på patrull när det gäller SSD.
M.2 verkar ju skoj men ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag.
Min tanke är ju att använda M.2 disken som systemdisk men det verkar ju som om att inte alla M.2 SSD går att boota ifrån.

Just nu lutar det åt ett Asus Z170-A moderkort och frågan är då om det funkar med Samsungs M.2 850 EVO 250GB ?

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

Isaac Asimov

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Står så här om det modekortet angående M.2: "support (both SATA & PCIE mode" så du kan alltså stoppa i en M.2 850 Evo. Eller tex en Samsung 950 Pro M.2 PCIE. Förutsatt att moderkortet har stöd för nvme, vilket det redan borde ha då det e så pass nytt. Mitt Z97-A fick jag uppdatera bioset på för att få stöd för nvme. Dock så har min M,2 port bara stöd för M.2 SSD´s som har pcie interface.. Så jag kan tex inte stoppa in ett 850 EVO, då det körs över sata6 GB protokollet internt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
JULITA
Registrerad
Feb 2011

Jag bootar Samsung 950 Pro NVMe ansluten till ASUS Z170i utan problem, checka nybygget här om Du vill
http://www.sweclockers.com/galleri/13514-950-pro-nvme-6700k-s...

MSI GS73VR - GTX 1060 - 17,3" UHD - Samsung 950 Pro 512+850 Pro 1024
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li