Tips och trix men även problemlösningar

Permalänk
Geeks Gaming

Tips och trix men även problemlösningar

Detta är från http://www.gamepur.com/guide/21111-fallout-4-pc-error-how-unl...
Men jag gör om den i svenska och även lägger till lite problemlösningar

Nu finns det en tool som fixar det mesta av detta.
http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/102/?
http://www.pcgamer.com/fallout-4-configuration-mod/?utm_conte...

Fallout 4
1: Låsa upp framerate (TÄNK PÅ ATT DETTA KAN BUGGA UT SPELET VISSA AV LÖSNINGARNA TILL BUGGARNA FINNS MEN EV INTE ALLT)
Kan hända att spelet låser frameraten till mycket lägre än man egentligen vill

För att låsa upp framraten genom att gå in i C:\Users\Magnus\Documents\My Games\Fallout4 och öppna Fallout4Pref.ini
Sök efter iPresentInterval=1 och ändra till iPresentInterval=0 (Glöm inte spara)

För att sedan köra med Vsync gå in i Nvidia eller Ams's kontrollpanel och tvinga spelet till det.

2: Ta bort mus-acceleration
Något många av oss kan störa oss på så är det mus-acceleration i spel.
Gå till C:\Users\Magnus\Documents\My Games\Fallout4 och öppna Fallout4.ini
Leta upp [Controls] och där lägg till bMouseAcceleration=0 (Glöm inte spara)

3: Skippa intro film när spelet laddar
Gå till *\SteamLibrary\steamapps\common\Fallout 4\Data\Video
Ta bort GameIntro_V3_B.bk2
Rekommenderat att göra en backup

4: Ändra FoV

Detta är något jag brukar göra direkt i nya spel då standard FoV är bara 65

Gå till C:\Users\Magnus\Documents\My Games\Fallout4 och öppna Fallout4.ini
Under [Display] lägg till
fDefaultWorldFOV=XX
fDefault1stPersonFOV=XX

Byt ut XX mot den FoV du själv tycker är bra. Rekommenderat är 90-100

Gå även in i Fallout4Prefs.ini och under [Display] lägg till samma sak
fDefaultWorldFOV=XX
fDefault1stPersonFOV=XX

Byt ut XX mot den FoV du själv tycker är bra. Rekommenderat är 90-100

Sedan gå in i *\SteamLibrary\steamapps\common\Fallout 4\Fallout4 och öppna Fallout4Prefs.ini
Under [Display] samma sak

fDefaultWorldFOV=XX
fDefault1stPersonFOV=XX

Byt ut XX mot den FoV du själv tycker är bra. Rekommenderat är 90-100

5: Lägga till 21:9 (Ultrawide) :

Gå till C:\Users\Magnus\Documents\My Games\Fallout4 och öppna Fallout4Prefs.ini Och byt ut följande

bTopMostWindow=1
bMaximizeWindow=1
bBorderless=1
bFull Screen=0
iSize H=XXXX
iSize W=YYYY

Byt ut XXXX och YYYY till eget val.

Problem som kan uppstå

1. Karaktären rör sig oerhört snabbt.
Detta har ett problem med framerates att göra. Lösningen är att gå in i Nvidia eller ams's kontrollpanel och tvinga Vsync

2. Karaktären fastnar efter att ha använt en terminal.
Har även detta att göra med framerates och frame uppdatering att göra. Lösning är att göra som det står vid 1: Låsa upp framerate
Och även *\SteamLibrary\steamapps\common\Fallout 4\Fallout4 och öppna Fallout4Pref.ini
Sök efter iPresentInterval=1 och ändra till iPresentInterval=0 (NOTERA DETTA ÄR INTE SAMMA SOM 1: Låsa upp framerate )

Edit: Problemet är något med att man har hög FPS. Testa även att stänga av Gsync om man har de.
Edit2: Låg på över 144 fps med 144hz skärm. Problemet löste sig när jag tvinga den till 120hz och 120fps

Fyll gärna på med mer om ni har hittat info på olika fixes. Detta är inte allt och det är inte jätte organiserat men tänkte bara göra en snabb lista.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Jinxswe:

2. Karaktären fastnar efter att ha använt en terminal.
Har även detta att göra med framerates och frame uppdatering att göra. Lösning är att göra som det står vid 1: Låsa upp framerate
Och även *\SteamLibrary\steamapps\common\Fallout 4\Fallout4 och öppna Fallout4Pref.ini
Sök efter iPresentInterval=1 och ändra till iPresentInterval=0 (NOTERA DETTA ÄR INTE SAMMA SOM 1: Låsa upp framerate )

Stänger jag av Gsync eller kör i Borderless window så får jag lägre FPS och sedan dess så har det fungerat varje gång. Så ser ut att vara knutet till FPS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Extragrej om dbc, vet inte varför men det mappas om sporadiskt mellan tilde och Ö. Så om ni inte får fram konsollen med tilde prova med Ö ist.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd

Har också terminal buggen. Spelet får dålig framerate om jag väljer borderless windowed mode och känns segt som sirap. Får leva med buggen ett tag tills det kommer en patch eller en hotfix.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Spelet är designat med Vsync påtvingat och aldrig gå snabbare än 60FPS
Precis som Skyrim, och Fallout NV, och Fallout 3. Det är en defekt i spelmotorn, som gör att man måste köra med vsync på. Det är av design, inte en bugg.

Finns inga ursäkter kvar för Betheseda, man ska inte behöva välja mellan ett trasigt spel eller urusel gameplay med input lag.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Spelet är designat med Vsync påtvingat och aldrig gå snabbare än 60FPS
Precis som Skyrim, och Fallout NV, och Fallout 3. Det är en defekt i spelmotorn, som gör att man måste köra med vsync på. Det är av design, inte en bugg.

Finns inga ursäkter kvar för Betheseda, man ska inte behöva välja mellan ett trasigt spel eller urusel gameplay med input lag.

Säker på att man inte kan stänga av V-sync? Hatar input lagen det för med sig..

EDIT:
Changing iPresentInterval=1 to iPresentInterval=0 will disable all VSync functions within the game, but the Fallout4Prefs.ini file found in the My Games folder will be rewritten if the graphics card settings are auto-detected again. You can prevent this by making the file read-only in the properties after making the change.

Note that there is no way to turn VSync off within the game itself. With all that out of the way, let's see the results.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Det går att stänga av vsync, till kostnad av att spelet mer eller mindre helt går sönder. Vsync är vad som binder samman animationer, scripts, fysik etc.

Permalänk

Har läst lite att folk som stängt av V-Syncen haft problem med att spelet går för fort. Det står om detta i första posten i tråden också. Men stämmer det? Någon här som råkar ut för det? Kan inte testa ännu jag sitter på jobbet..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Säker på att man inte kan stänga av V-sync? Hatar input lagen det för med sig..

EDIT:
Changing iPresentInterval=1 to iPresentInterval=0 will disable all VSync functions within the game, but the Fallout4Prefs.ini file found in the My Games folder will be rewritten if the graphics card settings are auto-detected again. You can prevent this by making the file read-only in the properties after making the change.

Note that there is no way to turn VSync off within the game itself. With all that out of the way, let's see the results.

Du kan prova nvidia inspector där du kan låsa fast fpsn utan att använda v-sync.

Permalänk
Medlem

@dalledalle:
Jag stöter på samma problem som med skyrim, med vsync på blir det ospelbart input lag på musen, det finns inga sätt att gå runt det här, alla "fixar" förstör något annat som gör spelet ospelbart med. FPS clamps gör att spelets skripts buggar ur, skjut och 3-4 sekunder efter så lämnar skottet vapnen. Animationer spelar för fort, fysiken buggar ur.

Det finns endast en fix för alla buggar, slå på vsync.
Vsync orsakar muslagg, du har två val om du vill spela Betheseda titlar på PC, förstör spelet eller acceptera förstört gameplay. Personligen så räcker det nu, Betheseda är döda för mig.

Permalänk
Skrivet av Hemmabra:

Du kan prova nvidia inspector där du kan låsa fast fpsn utan att använda v-sync.

Okej! Har du testat det? Eller hört om någon som fått lyckat resultat med den lösningen?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Okej! Har du testat det? Eller hört om någon som fått lyckat resultat med den lösningen?

Nä, jag behöver inte låsa min fps. Allt flyter på bra mellan 70-100 fps för mig utan att allt går snabbare. Men det brukar funka på andra spel ibland att använda inspector, du behöver ju inte prova om du inte vill.

Permalänk
Avstängd

Att stänga av vsync i Fallout4Pref.ini gör att spelet buggar ur totalt för mig. Fungerar okej annars förutom det med terminalerna. Får alltid göra en quicksave innan jag ger mig in i en terminal bara ifall att.

Spelet verkar bugga ur lite på 144Hz generellt. 120Hz likaså.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Att stänga av vsync i Fallout4Pref.ini gör att spelet buggar ur totalt för mig. Fungerar okej annars förutom det med terminalerna. Får alltid göra en quicksave innan jag ger mig in i en terminal bara ifall att.

Spelet verkar bugga ur lite på 144Hz generellt. 120Hz likaså.

Undra vad det beror på att det verkar fungera bra för vissa och dåligt för andra. Har det något med AMD vs Nvidia att göra kanske?

Jag sitter på jobbet men teamviewade in mig mot datorn hemma och uncappade fpsen, startade spelet där man är precis efter man fixat ansiktet. Har typ 100fps och ser inget konstigt när roboten och tjejen rör sig förbi. Men kan inte röra mig på grund av fjärranslutningen Så jag kan inte riktigt testa..

Åååh längtar tills jag kommer hem och kan testa på riktigt xD

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Undra vad det beror på att det verkar fungera bra för vissa och dåligt för andra. Har det något med AMD vs Nvidia att göra kanske?

Jag sitter på jobbet men teamviewade in mig mot datorn hemma och uncappade fpsen, startade spelet där man är precis efter man fixat ansiktet. Har typ 100fps och ser inget konstigt när roboten och tjejen rör sig förbi. Men kan inte röra mig på grund av fjärranslutningen Så jag kan inte riktigt testa..

Åååh längtar tills jag kommer hem och kan testa på riktigt xD

Det var inget jag lade märke till förrän jag upplevde riktig gameplay. Tror inte det är någon skillnad på AMD och nvidia i Fallout 4. Det är nog själva spelet som buggar ur vid hög framerate bara.

Ser det främst som osynkroniserade saker. Dialoger, vissa ljud emellanåt och loading screen. Ja, plus den där fastna i terminal buggen då.

Det som händer om jag tar bort vsync i prefs filen är att fiender rör sig konstigt och buggar ur.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Terminal-buggen har jag också råkat ut för ett antal gånger. Får se ifall jag tycker det är lönt att börja trixa med detta.

Dock ska jag ändra FOV. Det låga och snäva 65 är värdelöst. Någon som upplevt problem när man pillat kring denna inställning?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Jag testkörde lite imorse med fov=90, vsync off och nvidia adaptive vsync on och det gick bra fast jag tror jag kommer öka fov till 100 ikväll.

Har aldrig haft någon terminalbugg eller eller att spelet går fort varken före ändringarna eller efter så för mig har fallout4 funkat perfekt.

Kör W10 och senaste nvidia drivrutinerna för gtx980.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Har problem med att spelet kraschar efter en sisådär ~40minuter ingame. Har Nvidia, och har nu uppgraderat till senaste version av drivrutiner, och testat att göra en cleaninstal av dom. Någon som har haft samma problem och hittat en lösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Jag testkörde lite imorse med fov=90, vsync off och nvidia adaptive vsync on och det gick bra fast jag tror jag kommer öka fov till 100 ikväll.

Har aldrig haft någon terminalbugg eller eller att spelet går fort varken före ändringarna eller efter så för mig har fallout4 funkat perfekt.

Kör W10 och senaste nvidia drivrutinerna för gtx980.

Får hoppas på att det fixas med en drivrutinsoptimering då. Hellre det än ett trasigt spel.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tyvärr fuckar motorn som väntat ur, när man passerar 60 FPS. Ju fler FPS desto mer fuck. Det är bl.a. att man fastnar på terminaler, men även som i Skyrim att fysiken flippar ur och skickar upp saker i luften. Som tur är har jag en PG279Q och kan använda Turbo-knappen för att låsa skärmen till 60 Hz, vilket gör att jag kan köra med G-sync utan nämnda problem.

Jag har själv en bra lösning tack vare min skärm, men om jag inte hade haft det så hade jag varit oerhört mycket mer bitter på Bethesda just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Har problem med att spelet kraschar efter en sisådär ~40minuter ingame. Har Nvidia, och har nu uppgraderat till senaste version av drivrutiner, och testat att göra en cleaninstal av dom. Någon som har haft samma problem och hittat en lösning?

Det finns en beta-patch som tydligen löser problem med krascher relaterade till XAudio (under Windows 10). Kan det vara något?

Permalänk
Medlem

Den inbyggda limiten är totalt värdelös, ger en mer lag än vsync.
Rekommenderar verkligen alla att stänga av det inbyggda låset och sedan låsa fps istället med mjukvara.

Antar att alla här på Swec har ett OC program som kommer med RTSS, bara att låsa max fps där till 60 så slipper man allt lag och hackande. Bättre än vsync helt klart.

Permalänk
Skrivet av Mycel:

Det finns en beta-patch som tydligen löser problem med krascher relaterade till XAudio (under Windows 10). Kan det vara något?

Kör på Windows 7 dock, men det är nästan värt att testa ändå. Annars ska jag testa att gå tbx till gamla drivrutiner

Permalänk
Medlem

@Mimematis:
Att externt sätta en limit på FPS gör att skripten buggar ur och den interna klockan går åt helskotta, mission vid midnatt? kanske triggas 0600 istället.

Permalänk

Som många andra så fick jag en massa märkliga problem när jag låste upp fps
testade köra borderless windowed mode men då störtdök min fps till runt 30-40 från att ha varit som limmat på 72 fps i fullscreen.
Märkligt ;S

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Inaktiv

Märkte själv nyss att spelet automatiskt hade ändrat svårighetsgraden från "Survival" till "easy". Inte konstigt att jag tyckte att spelet kändes för lätt...

Den enda ändringen som jag utfört är ändringen av FOV i de tre .ini filerna.

En fråga också:
Är det meningen att få poäng att levla upp både SPECIAL eller Perks vid varje levling?

Eller missförstår jag något? Som det är nu känns det som att om jag bara levlar tillräckligt kan jag ha 10 i allt?

Permalänk
Skrivet av Mycel:

Det finns en beta-patch som tydligen löser problem med krascher relaterade till XAudio (under Windows 10). Kan det vara något?

Bytte till beta uppdateringen och installerade om drivisarna med dom som swec skrev om här tidigare idag. Nu verkar allt funka, inga krascher sen dess

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mycel:

Det finns en beta-patch som tydligen löser problem med krascher relaterade till XAudio (under Windows 10). Kan det vara något?

Problemet med att spelet kraschar efter 10-15 minuter löstes med denna patch för mig. Sjukt frustrerande innan men just nu så fungerar spelet fint iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Tobblish:
Att externt sätta en limit på FPS gör att skripten buggar ur och den interna klockan går åt helskotta, mission vid midnatt? kanske triggas 0600 istället.

Inte roligt att höra, testade bara terminaler och hänglås det lilla jag spelat.
Bara att lägga spelet på hyllan så länge då för mig.

Permalänk
Medlem

@Mimematis:
Det här förklarar det mesta
https://www.youtube.com/watch?v=r4EHjFkVw-s

Skripten/speltiden går snabbare med FPS över 60 även fast klockan/dygnsrytmen i spelet stannar. Så timade missions blir helt fel. Affärer öppnar mitt i natten och stänger på dagen. Munnars animationer spelar snabbare än ljudet så det ser osynkat/för snabbt ut.

Det klippet inkluderar inte buggarna, bara det som händer av design när spelet går över 60 FPS.

Går att testa det här om man har stabil framerate https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3s9pxq/fallout... , har aldrig fungerat för mig dock.