Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

I5 4690k vs i7 4790k

Hej!
Dags för CPU-byte. Som titeln lyder, vilken är mest prestanda för pengarna? Jag streamar, spelar de senaste spelen och vill gärna ha en CPU som hänger med många år framåt. Vad säger ni?

Mvh
Weibull

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Weibull:

Hej!
Dags för CPU-byte. Som titeln lyder, vilken är mest prestanda för pengarna? Jag streamar, spelar de senaste spelen och vill gärna ha en CPU som hänger med många år framåt. Vad säger ni?

Mvh
Weibull

eftersom du streamar så skulle jag definitivt sikta på en i7 4790K pga att streaming kräver mycket av processorn

Min dator: GPU: GIGABYTE GTX 780, CPU: Intel Core i5 4570, Moderkort: Msi Z97 Gaming 5, PSU: Fractal Design Integra R2 500W, CPU Kylare: Cooler Master TX3 EVO, Chassi: Corsair Carbide SPEC-01

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Weibull:

Hej!

Mvh
Weibull

I7an skulle jag nog säga..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume(å)
Registrerad
Jun 2013

Om du streamar är i7an det självklara valet. Kolla annars på skylake som är lite bättre för lite mer pengar.

viggehN signs out.

(Citera för svar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2011

@Weibull:
I5 4690K är mest prisvärd i mina ögon.
(Har en I7 4770K själv, och jag hade sparat de pengarna om jag fick göra om köpet.)

EDIT: klargör att jag själv inte streamar, i själva spelet kommer du dock troligen inte märka någon skillnad.

Förtydligande kring mitt eget användande.
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2010

bara för att man streamar behöver man nödvändigtvis inte en i7'a

Det många missar är möjligheten att använda sig av QuickSync istället. QuickSync använder processorns grafikdel för att hantera encoding istället för att använda processorns cores.

¤ Myllox ¤

# NZXT H440 # Corsair RM 650 # Windows 10 Ent. 64bit # i5 4690K @ 4.6 #
# Asus Z97 Pro Gamer # 16GB HyperX Savage 2133Mhz # 850 EVO 250GB #
# Asus GTX970 @ 1504/8002 # BenQ XL2430T # Passmark: 5076 #