4k video @30hz h264 med intel hd graphics 4600/5xxx/6xxx

Permalänk

4k video @30hz h264 med intel hd graphics 4600/5xxx/6xxx

Hej,

Var lite osäker på om jag borde placera denna tråd under video-forumet eller under processorer, om mods anser att den hamnat fel så är det bara att flytta till rätt

Jag har försökt hitta information om huruvida dessa cpuer klarar av att spela upp 4k h264 video i 30 fps. Intels egna hemsida (https://software.intel.com/en-us/articles/quick-reference-guide-to-intel-processor-graphics listar) så anges bara att de klarar av att visa upplösningen men inget videouppspelningen. Kollar man på diverse datortillverkare som säljer färdiga datorer så hittar man ofta information som "displays 4k pictures" men inget om video.

Finns det någon här som har någon erfarenhet av att köra 4k video på dessa cpuer alternativt känner till någon källa där det fastställs huruvida det går eller inte går att spela upp 4k video med acceptabel prestanda (dvs ej frame skipping).

//RenderMonkey

Permalänk
Medlem

En bit ner, lite intressant läsning.
http://www.dpreview.com/forums/thread/3792453

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Intressant läsning, tack. Har en testmaskin med 4600 men där funkar uppspelningen inte tillfredsställande dessvärre men detta kan bero på att jag själv har kodat videon och har kanske för höga / felaktiga inställningar...

Permalänk
Medlem

Hej,

Dessa tre NUC:ar med olika typer av intelgrafikkort spelar upp 4K alldeles perfekt.

https://www.dustin.se/product/5010775309/nuc-i5-4250u-haswell
https://www.dustin.se/product/5010753380/nuc-i3-4010u-barebon...
https://www.dustin.se/product/5010825865/nuc-broadwell-25-wif...

Dock måste man, i t.ex VLC slå på Hardware rendering.
Annars går de inge vidare.

Funkar fint för Apple ProRes 422 HQ, Apple Prores 422, H.264 etc.
Bör flika in att jag bara kört 23.97/24/25 och inte 30 då 30Hz inte är dels en vanlig inspelningshastighet
samt att filmer jag filmar själv i 4K absolut inte går i 30hz då det inte är en svensk standard.

Ser dock inte varför det inte skulle fungera. CPU går på 10%. Vad GPU går på vet jag inte dock.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

@Holck: NUC såg intressant ut, får läsa på lite om dessa. Jag vet inte om det är så att jag har ett måndagsex av min intel cpu men den klarar helt enkelt inte av 4k video alls tillfredsställande, 20 fps at best...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

@Holck: NUC såg intressant ut, får läsa på lite om dessa. Jag vet inte om det är så att jag har ett måndagsex av min intel cpu men den klarar helt enkelt inte av 4k video alls tillfredsställande, 20 fps at best...

Hej,

Vi streamar 4-8st 4K-strömmar simultant för ett demo. H.264 alt. Prores 422.
Jag har för mig vi har 2 x 4K-skärmar till en Nuc i7 och spelar upp två filmer samtidigt.
Jag kan minnas fel men jag har för mig det.

För att detta överhuvudtaget ska funka kör vi VLC och i VLC => Tools => Preferences => Input/Codecs.
I Windows ska det vara på "Hardware accelerated decoding" "DirectX" och "Enabled" i Linux.
Annars hackar det till förbannelse då det går i CPU.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

@Holck: har testat VLC, MPC, PotPlayer, K-lite codecs, Chrome, Canary, Youtube och alla möjliga format och inget spelar bra. Belastningen på cpu ligger på ca 40% så jag vet inte vad mer jag kan göra. Jag tycker det är märkligt att det finns så lite info om det hela också, tycker det borde finnas mer att gå på..

Permalänk

En liten uppdatering - testade idag 4k video med en ny intel 6500 skylake, den klarar inte heller av 4k video tillfredsställande. Jag börjar seriöst tvivla på att dagens integrerade grafikkort klarar av 4k video @30hz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

En liten uppdatering - testade idag 4k video med en ny intel 6500 skylake, den klarar inte heller av 4k video tillfredsställande. Jag börjar seriöst tvivla på att dagens integrerade grafikkort klarar av 4k video @30hz!

Då har du antagligen något annat som är fel i ditt system eller omöjliga krav.

Mvh
Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

@Holck: Jag har testat ett antal olika filmer och format samt har testat att koda om en del själv till lägre bitrate. Min ena testburk är helt ny (öppnad denna veckan) och mina krav är väl inte omöjliga utan högst rimliga nu när 4k börjar bli aktuellt! Då det verkar finnas väldigt lite info om det hela på nätet (iaf vad jag kan hitta) så börjar jag tro att det dagens integrerade gpuer helt enkelt inte kan köra 4k video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

@Holck: Jag har testat ett antal olika filmer och format samt har testat att koda om en del själv till lägre bitrate. Min ena testburk är helt ny (öppnad denna veckan) och mina krav är väl inte omöjliga utan högst rimliga nu när 4k börjar bli aktuellt! Då det verkar finnas väldigt lite info om det hela på nätet (iaf vad jag kan hitta) så börjar jag tro att det dagens integrerade gpuer helt enkelt inte kan köra 4k video.

Jag kan spela 4K video på en helt vanlig sunkig laptop med 4K skärm. Något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

@Holck: Jag har testat ett antal olika filmer och format samt har testat att koda om en del själv till lägre bitrate. Min ena testburk är helt ny (öppnad denna veckan) och mina krav är väl inte omöjliga utan högst rimliga nu när 4k börjar bli aktuellt! Då det verkar finnas väldigt lite info om det hela på nätet (iaf vad jag kan hitta) så börjar jag tro att det dagens integrerade gpuer helt enkelt inte kan köra 4k video.

Hur mycket CPU drar det? På en liten trött burk drar en h264 UHD typ 11%

Edit: såg ovan.
Du förefaller köra decoding i CPU. Se om du kan byta till gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RenderMonkey:

En liten uppdatering - testade idag 4k video med en ny intel 6500 skylake, den klarar inte heller av 4k video tillfredsställande. Jag börjar seriöst tvivla på att dagens integrerade grafikkort klarar av 4k video @30hz!

Du kör fel inställningar och använder antagligen fel renderare vid uppspelning.

Min förra laptop med en i5 4200U klarar av 4K utan problem.

Skrivet av RenderMonkey:

@Holck: Jag har testat ett antal olika filmer och format samt har testat att koda om en del själv till lägre bitrate. Min ena testburk är helt ny (öppnad denna veckan) och mina krav är väl inte omöjliga utan högst rimliga nu när 4k börjar bli aktuellt! Då det verkar finnas väldigt lite info om det hela på nätet (iaf vad jag kan hitta) så börjar jag tro att det dagens integrerade gpuer helt enkelt inte kan köra 4k video.

Är inte det en konstig slutsats? Alternativet att felet ligger hos dig finns inte?

Det är garanterat så att du kör CPU-rendering istället för GPU.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Tack för svaren! Jag har dessvärre inte burken hemma så kan inte kolla just nu angående cpu usage men när jag har kollat så tyckte jag inte den såg hög ut vilket fick mig att misstänka att den körde decoding med gpu.

Jag är medveten om att det min slutsats är märklig men jag har som sagt kört ett antal olika players med ett antal olika codecs och många olika filmer med varierande bitrates. Jag har ännu inte hittat några benchmarks angående just intels integrerade grafik vilket känns konstigt då 4k är rätt aktuellt idag..

Ni som kan köra det felfritt, har ni möjlighet att posta vad ni kör för player/codec/film ?

Tackar för all feedback

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel NUC 4250U och det är absolut inga problem att köra 4K.

Testa om du kan köra ditt material genom Kodi (nya namnet för XBMC), där har allting fungerat perfekt för min del. Tror som övriga att du måste ha använt någon spelare som inte använder GPU vid uppspelning för det borde flyta på hur bra som helst.

Här är en bra spelare: https://mpc-hc.org

Finns även lite läsning här om du vill se mer.
https://communities.intel.com/thread/47895?start=0&tstart=0
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Permalänk

Jag har testat bland annat testat mpc och potplayer på nya skylake cpun och det funkade inte bra men då kollade jag förvisso inte settingsen för att verfiera hardware decode! Återkommer på måndag angående det

Permalänk
Medlem

Kör vlc eller macs preview som jag antar är quicktime. Och så Safari för 4K youtube.

Permalänk
Medlem

Min spelpc mosar på i vlc utan problem av alla provade format samt mina nucs med vlc + hwaccelerering på

I linux vlc, mac quicktime/vlc utan nåt särskilt. YouTube i chrome i alla os

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Vad kör du för uppdateringsfrekvens på skärmen?
Filmerna jag tittar på inkl egenskapade är 24/25p.
Bor inte i USA så jag tittar inte på 30p så ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Kan bekräfta att cpu usage är låg och mpc är förinställd på att använda hardware decode. Filmerna är allt från 24/25/30 och bitrate 30-100Mbps. Datorn är helt ny som sagt och det enda jag har gjort är i princip att uppdatera drivrutinerna, fixa players och 4k videos.

Permalänk

Testade att köra samma grejer på Linux och där fick jag betydligt trevligare resultat, funkade bra! Frågan är nu varför det inte gör det på Windows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

En liten uppdatering - testade idag 4k video med en ny intel 6500 skylake, den klarar inte heller av 4k video tillfredsställande. Jag börjar seriöst tvivla på att dagens integrerade grafikkort klarar av 4k video @30hz!

Det är väl grafikkortet det mest beror på med 4k om den ska skala nåt ? använder inte 4K x265 format med ? hoppas ni löser det Kodi är bra spelare med kanske funkar bättre med 4K videos

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.