Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 4

Permalänk
Avstängd

Kör på en I5 processor i 3,5ghz och har 2x7970 i crossfire. Spelet och os läggs givetvis på ssd.
Någon som tror att jag kan spela detta eller är det bara lägga ner.

Vet inte om jag är så sugen men känns som det ibland är värt att köpa. Tvekar fortfarande men lite beroende på vad ni tror om min dator.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En bit in i spelet så började mitt spel droppa med. Sällan jag ser några 60 FPS nu, och i strider är jag närmare 30 än 50. Men har inte märkt att jag varit under 30 samtidigt.

Kör just nu med allt på ultra/max @ 2560x1440 med min R9 290. Motion Blur är avstängd och shadow distance nedställd på normal. Egentligen borde jag nog sänka lite mer då jag nästan gett upp VATS helt. Fungerar inget vidare med hur jag byggde min karaktär, större chans att vinna en miljon kronor på triss än att få in en headshot på avstånd över 10 meter.

Imponerande prestandaresultat, jag har ett liknande system och hade ungefär samma prestanda inledningsvis med men sen började det sjunka.

Snygg speltid med, jag tyckte själv att jag hunnit spela rätt mycket med mina 54 timmar när jag tittade igår kväll (eller snarare natt) när jag lyckades slita mig för att sova.

Jo jag har nu börjat märka en del platser där prestanda faller. Synd. Jag ska kolla lite på inställningarna, se om man kan hitta något litet att tweaka, samt ta ner de nya drivarna och få upp den till 60 fps nivån igen.

Ironiska är att jag sover mycket lite, jag spela så mycket att jag inte får/orkar bygga klart den andra maskinen, som jag då hade kunnat spela på...

Du vet dock att du kan lägga till SPECIAL poäng vid levels? Och att du kan kompensera många chars på det sättet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Kör på en I5 processor i 3,5ghz och har 2x7970 i crossfire. Spelet och os läggs givetvis på ssd.
Någon som tror att jag kan spela detta eller är det bara lägga ner.

Vet inte om jag är så sugen men känns som det ibland är värt att köpa. Tvekar fortfarande men lite beroende på vad ni tror om min dator.

CF och SLI-stödet ska vara dåligt med spelet vad jag förstått men även ett av dina HD7970s borde klara sig rätt bra. Nu vet jag inte vad du kör för upplösning men 1920x1080 på medium och high borde vara fullt möjligt tycker jag. Nog för att dina kort är rätt gamla men de håller sig kvar riktigt bra med tanke på dess ålder.

Borde finnas någon R9 280X rapport i tråden annars, är ju ändå det ditt kort fick heta när AMD bytte namnsystem och lanserade om modellen. Borde gå bra iallafall.

Skrivet av Paddanx:

Jo jag har nu börjat märka en del platser där prestanda faller. Synd. Jag ska kolla lite på inställningarna, se om man kan hitta något litet att tweaka, samt ta ner de nya drivarna och få upp den till 60 fps nivån igen.

Ironiska är att jag sover mycket lite, jag spela så mycket att jag inte får/orkar bygga klart den andra maskinen, som jag då hade kunnat spela på...

Du vet dock att du kan lägga till SPECIAL poäng vid levels? Och att du kan kompensera många chars på det sättet.

Vissa ställen verkar bli tyngre utan någon direkt anledning. En av mina bosättningar blev spelet extremt segt vid men hände nog rätt mycket en bit bort. En stor strid där, utifrån explosionerna, Fatmans användes samt att jag var i byggläget gav typ 1-5 FPS. Men rättade till sig rätt snabbt när röken skingrades...
Shadow distance sänkte jag till normal. Några andra i tråden tyckte det gav bättre prestanda, likaså att låsa tesselering till 8x. Jag tycker inte jag märkte någon direkt skillnad personligen men har låtit det ligga kvar.

Hehe, skapligt moment 22 där. Men jag förstår dig, när man fastnar så är man rätt fast. Timmarna flyger förbi...

Jo, rättat till en del saker efteråt så. Lite störande att det tog en stund innan jag insåg att man kunde hoppa fritt i Perk-trädet bara man uppfyllde kraven, hade börjat beta av från toppen och de tidiga perksen är inte så roliga. Men så stor skillnad gör det inte just nu, är rätt nöjd med hur jag fått till min karaktär (level 36) och det jag mest saknar är att maxa crafting perksen för att bygga om några av mina vapen precis som jag vill ha dom. De roligaste modsen ligger såklart på rank 4.

Permalänk
Medlem

i5-3570K @ 4.5GHz
GTX 780 3GB SLI @ 1100MHz
16GB RAM Corasiar Vengeance @ 1600MHz
Windows 7

Alla inställningar är på absolut max utom God Rays (high/medium), Shadows (medium) och Shadow Distance (High). Jag anser inte att skuggorna förbättras nämnvärt efter medium.

Kör i upplösning 2560*1440.

Ligger i stort sett alltid mellan 59-61 FPS. Ibland dippar det ner till 45-50FPS i några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Jag har 3570k och 980ti kör i 4k med allt maxat och ingen kantutjämning som är onödigt i så hög upplösning, går inte under 50fps och då har jag haft en hel del strider med mycket aktivitet.

Brutalt! Jag har ultrainställningar minus blur (kantutjämning) och godrays avstängt. Äntligen fått ordning på SLI i Fallout 4 vilket gör att man får upp fps runt 60. Det blir lite dippar här och där men upplever spelet följsamt och det verkligen riktigt riktigt snyggt ut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Brutalt! Jag har ultrainställningar minus blur (kantutjämning) och godrays avstängt. Äntligen fått ordning på SLI i Fallout 4 vilket gör att man får upp fps runt 60. Det blir lite dippar här och där men upplever spelet följsamt och det verkligen riktigt riktigt snyggt ut!

Rekommenderar Sweet FX med Enhanced Wasteland. Fallout 4 blir precis som det skall vara, en märkbar förbättring i grafiken, i alla fall när jag spelar i 4k.
https://sfx.thelazy.net/games/preset/4648/
http://reshade.me/sweetfx