Permalänk
Medlem

Ny kylare och chassifläktar!

Tjenare kära sweclockare!

Jag har precis skaffat mig ett NZXT H440 och skaffade mig i samband med det en be quiet! Shadow Rock 2 men upptäckte att den inte passade pga att mina minnen var för höga. Sen vart jag otroligt missnöjd med hur högt stockfläktarna låter och vill så fort som möjligt byta ut dessa.

SÅ min fråga är vad kan jag ha för kylare, och vilka fläktar är tysta men ändå gör sitt jobb?

Och ja jag vet att min Hyper 212 är en bra kylare, men med tanke på att jag har ett chassi med fönster nu så vill jag ju även att det ska se biffigt och snyggt ut vilket jag anser att denna fläkten inte gör.

Tacksam för all hjälp.

Med vänliga hälsningar.

Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen: Styr du stock-chassi-fläktarna på något sätt? Alla fläktar låter mycket på 100% rpm. Försök styra ner dem med fläktkontroller eller via moderkortet.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tjenare kära sweclockare!

Jag har precis skaffat mig ett NZXT H440 och skaffade mig i samband med det en be quiet! Shadow Rock 2 men upptäckte att den inte passade pga att mina minnen var för höga. Sen vart jag otroligt missnöjd med hur högt stockfläktarna låter och vill så fort som möjligt byta ut dessa.

SÅ min fråga är vad kan jag ha för kylare, och vilka fläktar är tysta men ändå gör sitt jobb?

Och ja jag vet att min Hyper 212 är en bra kylare, men med tanke på att jag har ett chassi med fönster nu så vill jag ju även att det ska se biffigt och snyggt ut vilket jag anser att denna fläkten inte gör.

Tacksam för all hjälp.

Med vänliga hälsningar.

Marcus

Fläktarna i ett H440 låter högt p.g.a. samtliga går på 12volt om dem sitter i fläktkontrollern bak. Oavsett fläkt så kommer det låta mycket, fläktarna som medföljer chassit är inte dåliga ö.h.t.
Prova strypa strömmen till t.ex. 6volt eller koppla dem till moderkortet och stryp från bios.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Jag har ett likadant chassi som du ett H440. Jag har en 140mm bak och en 140mm fram, dvs utsug och insug, båda på låg varv hur tyst som helst med en Noctua U14S.

Ett H440 ska ha så lite fläktar som möjligt, helst alla i 140mm så de kan flytta luft så bra som möjligt.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

@MaACc1i: Styr du stock-chassi-fläktarna på något sätt? Alla fläktar låter mycket på 100% rpm. Försök styra ner dem med fläktkontroller eller via moderkortet.

Skrivet av Pamudas:

Fläktarna i ett H440 låter högt p.g.a. samtliga går på 12volt om dem sitter i fläktkontrollern bak. Oavsett fläkt så kommer det låta mycket, fläktarna som medföljer chassit är inte dåliga ö.h.t.
Prova strypa strömmen till t.ex. 6volt eller koppla dem till moderkortet och stryp från bios.

Styrde ner dom nu genom att koppla alla fläktar till moderkortet men tycker ändå att dom låter en hel del. Absolut inte ute efter en ljudlös dator men gärna lite tystare än såhär så man inte behöver stänga av den över natten.

Skrivet av Stenkul:

Jag har ett likadant chassi som du ett H440. Jag har en 140mm bak och en 140mm fram, dvs utsug och insug, båda på låg varv hur tyst som helst med en Noctua U14S.

Ett H440 ska ha så lite fläktar som möjligt, helst alla i 140mm så de kan flytta luft så bra som möjligt.

Så 2x 140 och 1x140 bak borde räcka? För jag har 2st Noctua fläktar som köptes till förra chassit som jag kan montera i detta och behålla stock fläkten bak.

Ifall jag vill gå vidare med en piffig tornkylare, måste jag byta minnen då eller finns det nån som stödjer "high profile" minnen?

Mvh

Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80