Mikrofon funkar inte i min dator men i min brorsas

Permalänk
Medlem

Mikrofon funkar inte i min dator men i min brorsas

Hej, jag har problem med min nyköpta modmic 4.0 mikrofon. Problemet är att den inte tar upp något ljud alls i min dator men fungerar felfritt i min brorsas dator. Det är inget inte fel på ljudkortet i min dator då mitt gamla Razer Charcarias headset funkar med det. Ljudkortet är förövrigt ett Asus Xonar dgx. Jag har testat mikrofonen med Skype, Team Speak och röstchatten i Facebook utan framgång. Jag har även i samtliga test provat att växla mellan alla tillgängliga ljudingångar (stereo mix, wave, aux och linjeingång) under samtalen och drivrutinerna till ljudkortet är uppdaterade. Mikrofonen är inkopplat i den rosa ingången på ljudkortet, där jag alltid kopplat in min gamla headsetmikrofon.

Då är ju frågan vad som kan vara fel om nu både ljudkortet och mikrofonen fungerar? Det ända jag kan komma på är strömförsörjningsproblem då mitt headset är ett USB-headset och kanske därmed får extra strömtillförsel till mikrofonen via USB? Modmicen (den som inte funkar) har däremot ingen USB-anslutning utan endast en mikrofonkabel som man kopplar till ljudkortet, men det borde inte heller vara något problem då mitt ljudkort ska ha både hörlurs och mikrofonförstärkare samt att den fungerade i min brorsas inbyggda ljudkort.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

@Xeraton: Tänkbara saker att testa:

1. Om du har mikrofoningång på ditt moderkort, testa den vägen.
2. Testa en annan mikrofon med vanlig rosa micanslutning i ditt ljudkort
3. Dubbelkolla att din ljudingång inte är inaktiverad i windows ljudhanterare.

Vad jag inte får ihop är att du säger att ditt headset är ett USB headset, men du säger också att du haft micen till det inkopplad till rosa jacket?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@magkliarn: Tack för tipsen, ska testa mikrofoningången på moderkortet. Jag har redan testat en annan mikrofon med vanlig rosa micanslutning, nämligen mitt headset och det funkar. Ljudingången är inte inaktiverad i Windows ljudhanterare.

Det stämmer att det är ett USB headset, men den har även en rosa mikrofonkabel. Tor att USB-kabeln bara ger ström till headsetet, fast då kanske det inte kallas USB-headset om den bara ger ström, kanske var jag som var otydlig där.

Bild på headsetet: https://www.dropbox.com/s/0cli97lv92ualoz/2015-11-12%2015.26....

Den andra nya modmicen har ingen USB-kabel utan endast en mikrofonkabel.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

@Xeraton: Efter en snabb kik på Modmics hemsida såg jag att folk har haft lite problem med just Xonar kort. De länkar till denna tråd för lösning: Länk

Saxar relevant inlägg här:

FIXEDDD finally 12 hours of work.. I went to my sound card center... Start>All programs>Asus Xonar Dg Audio>Asus Xonar DG Audio Center. Then in the center I first went to the "Main" tab, and changed Analog out from 2 speakers to Headphones. Then I went to the "Mixer" tab then I clicked the little microphone looking thing next to the slide labeled "Mic". Inside that microphone tab, I changed "Front Microphone" to "Microphone". Hope this helps people, this will help for people with the same sound card, or if anyone has an audio center.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@magkliarn: Har redan läst den tråden och testat lösningen utan framgång innan jag skapade denna tråd här på Swec, men tack ändå Analogt ut är satt på hörlurar och jag har ingen inställning på "mixertabben" för att växla mellan micingång på ljudkortet och frontmic.

Inställningar: https://www.dropbox.com/s/b3ugjhp7qw64opg/Sk%C3%A4rmklipp%202...
https://www.dropbox.com/s/8zzv613ank40tvi/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Jag ska testa mikrofonen på moderkortets inbyggda ljudkort som du sa, återkommer senare när jag gjort det. Hjälper inte det vet jag inte vad jag ska göra, får väl returnera mikrofonen då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstod inte om du kollat det, men har du kollat i uppspelningsenheter? Enda jag kan komma på tyvärr..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@iFerz: Har kollat uppspelningsenheter och det ser ut att vara i sin ordning där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hjälpte att byta mikrofoningång från mitt xonar-ljudkort till moderkortets inbyggda ljudkort, nu funkar det Lite synd bara att mit xonar-ljudkort krånglar med mikrofoningången, hade säkert låtit bättre än moderkortets inbyggda realtek ljud om den bara funkade.

Visa signatur

Permalänk

@Xeraton: Trevligt att inte micken i sig var trasig!

Då kan vi ju konstatera att eftersom varken micken eller din micingång på ljudkortet är trasigt är det är något tjall på linan mellan just dessa två. Då folk uppenbarligen redan haft problem med just det ljudkortet känns det inte orimligt att det är någon liten rackarns inställning någonstans som ställer till det... du får väl avgöra själv om det är värt att fortsätta felsöka

Visa signatur