Inga överklocknings resultat, skylake 6700k

Permalänk
Medlem

Inga överklocknings resultat, skylake 6700k

Jag försöker att överklocka min nya i6700k i7 genom att ställa in en högre multiplier och öka vcore med programmet "MSI Intel Extreme Tuning Utility" i windows. Det det verkar funka bra och jag får lite krasher innan datorn blir stabil nog. Det konstiga är dock att programmet rapporterar att jag fått upp min CPU i 4.8 ghz (turbo boost maximum) men vid stress test (prime95, aida64, realbench) där CPUerna spikar till 100% så sätter sig hastigheten på 4.0 ghz utan att röra en fena. Detta är med "adaptive vcore" så jag provar att köra på "static" men då slänger sig hastigheten ner till 2.5 ghz eller lägre och går inte heller upp vid 100% CPU stress test. Det som är extra konstigt är att jag såg CPUn på ~4.6 ghz (med adaptive vcore) när jag kollade på 4k youtube video men när jag spelar tex Vermintide som inte är känt att köras särskilt lätt, så sitter den likaså på 4.0 ghz utan att öka uppåt någonsin. Likaså med stress testen.

Har jag missat/missuppfattat något eller bör jag helt enkelt klocka skiten från bios? Jag antar att turbo boost maxar ut sig själv när man stress testar alla 4 cores på 100% load men det kanske är fel?

CPU ligger aldrig över ~68c även då jag provade 5 ghz. CPU övervakades med CPUid/CPU-Z.

Msi krait gaming z170a
i6700k i7 @ stock 4.0 ghz
Geforce 980
16gb ram
NZXT Kraken x61

Tack för svar.

Permalänk

"Jag antar att turbo boost maxar ut sig själv när man stress testar alla 4 cores på 100% load men det kanske är fel?"
Där har du nog fel. Du får max turbo när 1 eller 2 kärnor belastas sedan går det ner när 3 kärnor belastas och när alla belastas går det i standardhastigheten. (typ så fungerar det nu vet jag inte exakt hur det fungerar på skylake processorerna)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Jag antar att turbo boost maxar ut sig själv när man stress testar alla 4 cores på 100% load men det kanske är fel?"
Där har du nog fel. Du får max turbo när 1 eller 2 kärnor belastas sedan går det ner när 3 kärnor belastas och när alla belastas går det i standardhastigheten. (typ så fungerar det nu vet jag inte exakt hur det fungerar på skylake processorerna)

Det beror på hur du har satt Turbon. Per Core turbo är ganska ovanligt annat än i fabriksutförande eller för dom som verkligen vill pilla och få ut maximal prestanda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Jag antar att turbo boost maxar ut sig själv när man stress testar alla 4 cores på 100% load men det kanske är fel?"
Där har du nog fel. Du får max turbo när 1 eller 2 kärnor belastas sedan går det ner när 3 kärnor belastas och när alla belastas går det i standardhastigheten. (typ så fungerar det nu vet jag inte exakt hur det fungerar på skylake processorerna)

Ah, där är du något på spåret, får leta runt lite i mina bios om vad för turbo options jag har, tack.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det beror på hur du har satt Turbon. Per Core turbo är ganska ovanligt annat än i fabriksutförande eller för dom som verkligen vill pilla och få ut maximal prestanda.

Okej, det bekräftar det som var sagt tidigare, tack för det.

Jag får återkomma när jag pillat runt lite till.