Permalänk
Medlem

Har någon fått igång hårdvarukodning på en Sandy-processor under Windows 10? Jag har läst att Intels Quicksync ska kunna sköta videokodningen nästan helt utan CPU-belastning, men Intel har tyvärr dödat drivrutinsstödet för grafikkretsen HD3000 som sitter i Sandy-processorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Har någon fått igång hårdvarukodning på en Sandy-processor under Windows 10? Jag har läst att Intels Quicksync ska kunna sköta videokodningen nästan helt utan CPU-belastning, men Intel har tyvärr dödat drivrutinsstödet för grafikkretsen HD3000 som sitter i Sandy-processorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning tyvärr. Fråga på https://www.reddit.com/r/Steam/

Du har inte ett Nvidia-kort antar jag?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Nope, Intel+AMD. Men jag har precis letat mig fram till att AMD har en liknande ASIC-enkoder (VCE) sedan GCN som också har ett visst stöd i Steam Streaming. Men den verkar inte användas i de flesta (DX9-) spel jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@Maisler: Det är en sådan här.
Har du redan en kontroll räcker det att köpa adaptern, annars säljs det paket med kontroll+adapter till ungefär samma pris som en lös kontroll kostar.

Har redan kontrollerna så behöver egentligen bara adaptern. Den du hänvisade till är något kinesiskt tredjepart hårdvara från Amazon. Köper hellre från Sverige om jag får vara så pass fräck.

https://www.dustinhome.se/product/5010881468/xbox-wireless-ad...

Ovan länk, hur vet jag om den fungerar för 360 eller steam link?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Har redan kontrollerna så behöver egentligen bara adaptern. Den du hänvisade till är något kinesiskt tredjepart hårdvara från Amazon. Köper hellre från Sverige om jag får vara så pass fräck.

https://www.dustinhome.se/product/5010881468/xbox-wireless-ad...

Ovan länk, hur vet jag om den fungerar för 360 eller steam link?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är till Xbox One-kontroller, fungerar inte med 360-kontroller. KAN fungera med Link och Xbox One-kontrollers... vet ej.

Du kan köpa denna för 389 (http://www.inet.se/produkt/6605177/microsoft-gamepad-wireless...) så har du en extra kontroller...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Den är till Xbox One-kontroller, fungerar inte med 360-kontroller. KAN fungera med Link och Xbox One-kontrollers... vet ej.

Du kan köpa denna för 389 (http://www.inet.se/produkt/6605177/microsoft-gamepad-wireless...) så har du en extra kontroller...

/hulle.

Ja varför inte? Men är det enkom en kontroll? Hur får den kontakt med Steam Linken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Ja varför inte? Men är det enkom en kontroll? Hur får den kontakt med Steam Linken?

Nej det medföljer en usb mottagare att plugga in. Denna kan hantera 4 trådlösa 360-kontroller.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

@Maisler: Aha, kollade inte så noga. Nej jag rekommenderar att du köper en officiell adapter från Microsoft, folk har haft lite bekymmer med kopior till just Linken.

Den du länkade till är dock en adapter för Xbox One kontroller, funkar inte med varken Link eller 360-kontroller. Är osäker på om det finns ställen i Sverige som säljer 360 adaptern löst, du får leta runt lite. Den ska heta någonting med 360 wireless och se ut likadan som den jag länkade.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Igår kväll hade jag min första riktigt sömlösa spelupplevelse med Steam Hardware. Jag satte mig i soffan och startade Steam Linken med ett tryck på handkontrollen, valde min stationära dator (som då väcktes från vänteläge) och hade snart Big Picture öppet på TV:n. Jag startade Tomb Raider (2013) och valde en vanlig gamepadlayout med mus-joystick och gyromus. Efter det spelade jag i 1 ½ timme helt utan minsta problem innan jag stängde av spelet och valde att lägga systemet i vänteläge igen inifrån Big Picture, varpå både Link och dator släckte ner.

Inte en enda gång såg jag en muspekare eller en skymt av skrivbordet, och framför allt behövde jag inte gå till datorn och trycka ner något meddelande eller setupmeny som kommit upp framför spelet.

En oinsatt skulle lätt kunnat tro att det var ett konsolspel, förutom då att det kördes på Ultra i 1080p60. Om Valve bara kan få alla spel att fungera lika bra så blir detta fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Igår kväll hade jag min första riktigt sömlösa spelupplevelse med Steam Hardware. Jag satte mig i soffan och startade Steam Linken med ett tryck på handkontrollen, valde min stationära dator (som då väcktes från vänteläge) och hade snart Big Picture öppet på TV:n. Jag startade Tomb Raider (2013) och valde en vanlig gamepadlayout med mus-joystick och gyromus. Efter det spelade jag i 1 ½ timme helt utan minsta problem innan jag stängde av spelet och valde att lägga systemet i vänteläge igen inifrån Big Picture. Inte en enda gång såg jag en muspekare eller en skymt av skrivbordet, och framför allt behövde jag inte gå till datorn och trycka ner något meddelande eller setupmeny som kommit upp framför spelet.

En oinsatt skulle lätt kunnat tro att det var ett konsolspel, förutom då att det kördes på Ultra i 1080p60. Om Valve bara kan få alla spel att fungera lika bra så blir detta fantastiskt.

Exakt så är det ju meningen att det ska funka. Hoppas Valve får till det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Cdon har rabatt på ett flertal xbox-wireless-adapter-for-windows 360 kontrollers. Dock förstår jag inte skillnaden på dem, (är på mobilen). Jag antar att någon av dem borde fungera med steam link?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Maisler: Så länge det står något med 360 wireless borde det vara fine. Denna exempelvis.

http://cdon.se/hemelektronik/gamepad-microsoft-gamepad-xbox-3...

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@Maisler: Så länge det står något med 360 wireless borde det vara fine. Denna exempelvis.

http://cdon.se/hemelektronik/gamepad-microsoft-gamepad-xbox-3...

Japp, jag beställde två sådana nyss. Fri frakt idag också

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Japp, jag beställde två sådana nyss. Fri frakt idag också

/Hulle.

Det blev en för mig med hur fungerar kontrollen, kopplas den till steam linken eller datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Det blev en för mig med hur fungerar kontrollen, kopplas den till steam linken eller datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Den kan kopplas till den du vill, men kan vara opraktiskt att ha den i datorn om denna står långt bort så att du tappar täckning.

Tänkte för övrigt köpa en Link idag, men Gamestop hade slut där jag var.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jäkla Gamestop som har slut eller alla enheter bokade. Vad kostar frakten om man köper direkt från Steam? Hittar inte det någonstans på sidan...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: 30 € frakt för min förhandsbokning direkt från Steam, för Steam Link och en Controller. Det kan dock ha varit 15 € styck då de kom i två olika paket.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

@Hulle: 30 € frakt för min förhandsbokning direkt från Steam, för Steam Link och en Controller. Det kan dock ha varit 15 € styck då de kom i två olika paket.

Har du koll på var de skickades från? Har de ett lager inom EU eller skickas de från USA? Funderar på hur det är med moms och tull.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Mina skickades från Holland. Ingen extra skatt utöver momsen som Steam tar hand om på egen hand.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

@Zotamedu: Mina skickades från Holland. Ingen extra skatt utöver momsen som Steam tar hand om på egen hand.

Tack för det. Då har Valve gjort en sak rätt i alla fall. Synd att frakten är så hög bara. Speciellt då man måste betala dubbelt om man köper kontroll och Link samtidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@Zotamedu: Fick min från Holland också, stämmer att frakten låg på 15€ (eller däromkring)

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Jag köpte en på Gamestop i fredags, 549 kr.

Den fungerar finfint!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Var kan jag köpa en sån här steam link?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av farbrorjoakim:

Var kan jag köpa en sån här steam link?

Direkt från Valve via Steam eller från Game Stop om du föredrar fysisk butik.

http://store.steampowered.com/app/353380/

https://www.gamestop.se/PC/Games/47835/steam-link

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har nu använt mig av Steam Link under en tid, fantastisk pryl som verkligen håller vad den lovar. Perfekt stream och kvalitet helt enligt löfte.
Kör den just nu i sovrummet, är en rätt skön känsla att spela PC i schysst kvalitet liggandes i sängen 🤘🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch