[köpråd] Maskin till kodi

Permalänk
Medlem

[köpråd] Maskin till kodi

Hej,

Är helt ny på detta området. Har alltid kört på VLC eller liknande via laptopen.

Har nu börjat pilla en hel del med Kodi. Och tittar efter en lite smidig maskin för att koppla till TV och enbart köra film på. 1080p är såklart ett krav.

Vad finns det för alternativ. Är det något speciellt jag bör tänka på?

Kom gärna med både lite råd och tips och konkreta köpråd. Är inte så priskänslig, utan mer att det är ändamålsenligt.

Tack på förhand.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag på en raspberry pi 2 med openelec/osmc om det endast ska streama från NAS eller liknande,
Annars om det också ska streamas netflix och liknande skulle jag kika på nåt utav minix utbudet som x-8 plus alt z64.

Kör själv en rpi2 streamar från min nas utan problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

J1900 Quadcore: https://www.dustinhome.se/product/5010826474
Jag har 2 st HTPC med J1900, båda klarar fulla BDrippar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Bygg ngt själv.. Kul lärorikt..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010673181/next-unit-of-com...
med lite minne och PXE-bootar openelec från en server.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

J1900 Quadcore: https://www.dustinhome.se/product/5010826474
Jag har 2 st HTPC med J1900, båda klarar fulla BDrippar.

Intressant pryl. tackar för tipset (fast det var inte jag som var TS )

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag kör en raspberry pi 2 med openelec, sjukt lätt att installera på ett sd-kort förutsatt att man har ett sätt att koppla in sd-kortet i datorn. Dock pajar filsystemet rätt lätt, bryter du strömmen till raspberryn eller ibland av sig självt vid längre upptid så får man installera om sd-kortet.

Den tar rar/zippade/ozippade 1080p filmer utan några som helst problem eller lagg från min NAS.
Tar lite tid att inventera filmer från NASen men jag har nästan 1TB med material, så det är ju förväntat.

Tyvärr ingen "casting" funktionalitet men för 350kr är den ett bra kompliment till min chromecast.

Out-of-the-box stöd för att styra med TVns vanliga fjärrkontroll förusatt att du har CEC stöd på din TV, detta är dock skapligt delay på.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Den ser inte fel ut, har du öppnat locket på den? Lätt att sätta i en SSD o utöka minnet? Inga problem med värmeutveckling i det trånga chassiet? Har samma processor i ett hemmabygge men har en stor fläkt som snurrar med låg hastighet. Synd bara att alla USB-portar är riktade framåt. @MatteN:

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med denna:
http://nucblog.net/2015/07/braswell-nuc-nuc5cpyh-review/

Funkar bra både med Linux och Windows 10. 4K har jag fått att fungera på Windows 10 och 1080P på Linux (har inte brytt mig om installera den betaversion av Kodi som stödjer 4K h265).

Permalänk
Medlem

Tycker inte raspberry är en speciellt bra eller framtidssäker lösning, även om det är billigt. Speciellt inte om du kommer på att du vill köra i Plex/Emby eller andra saker.

Har själv kört med low-end hårdvara i mITX-chassi för att kunna trycka i lite hårddiskar, men annars är ju en NUC el motsvarande en mkt smidig lösning.