Hur ändrar man primär hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man primär hårddisk?

Tjenare

Nu är det så att jag har problem med filöverföringar på datorn i och med att min primär ssd är full. Så då undrar jag hur man ändrar primär HDD så att jag kan föra över filer i datorn för just nu så går inte det eftersom min ssd är full så därför måste jag byta så att jag kan göra filöverföringar obehindrat. Har en ssd på 80 gb och en hdd på 375 gb. Det är hårddisk C som är full d.v.s ssd disken.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Varför menar du att det skall hjälpa att byta primär hårddisk ?

Om du vill ändra så den andra är "C" så får du väl installera om windows på den istället ?

EDIT: Vad är det du försöker göra ? Är disken full får inte fler filer plats - rensa. Eller spara på den andra disken.. förstår inte !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Windows kallar bootdisken för primär. Omdirigera dina filöverföringar till en annan partition.

Mja, de första tre partitioner som skapas på en HDD kallas primära partitioner. Dessa kan användas för att starta ett operativsystem.
Skapar du fler än tre partitioner kallas resten av partitionerna utökade partitioner.

Men det va ju inte TS problem. Enklast är väl som nämnts i tidigare inlägg att TS laddar ner till HDD istället för SSD

Permalänk
Medlem

Jaha så det går inte att göra så att HDD:n blir till C? Isåfall går det då att flytta över programmen till HDD från SSD ?:)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jaha så det går inte att göra så att HDD:n blir till C? Isåfall går det då att flytta över programmen till HDD från SSD ?:)

De allra flesta programinstallationer lagrar info i registryt som pekar på partitionen och mappan där progget initialt installerades. Flyttar du ett sådant program till en annan partition torskar du på att editera alla registryrefrenserna - inte kul. Enklare då att ominstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Tjenare

Nu är det så att jag har problem med filöverföringar på datorn i och med att min primär ssd är full. Så då undrar jag hur man ändrar primär HDD så att jag kan föra över filer i datorn för just nu så går inte det eftersom min ssd är full så därför måste jag byta så att jag kan göra filöverföringar obehindrat. Har en ssd på 80 gb och en hdd på 375 gb. Det är hårddisk C som är full d.v.s ssd disken.

Tack på förhand

Vad du vill göra är att flytta temp mappen från C till en annan disk så dina nerladdade filer inte går via C som i detta fallet är din nästan fulla SSD.
http://www.eightforums.com/tutorials/23500-temporary-files-fo...

Vad ni andra pratar om är partitioner (primära dvs bootbara samt logiska), inget med detta problem att göra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad du vill göra är att flytta temp mappen från C till en annan disk så dina nerladdade filer inte går via C som i detta fallet är din nästan fulla SSD.
http://www.eightforums.com/tutorials/23500-temporary-files-fo...

Vad ni andra pratar om är partitioner (primära dvs bootbara samt logiska), inget med detta problem att göra.

Verkar som en bra guide men den är för komplicerad för mig :/ och jag kan ju inte bara återställa den eftersom det är en skoldator

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /