Hur ändrar man primär hårddisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014

Hur ändrar man primär hårddisk?

Tjenare

Nu är det så att jag har problem med filöverföringar på datorn i och med att min primär ssd är full. Så då undrar jag hur man ändrar primär HDD så att jag kan föra över filer i datorn för just nu så går inte det eftersom min ssd är full så därför måste jag byta så att jag kan göra filöverföringar obehindrat. Har en ssd på 80 gb och en hdd på 375 gb. Det är hårddisk C som är full d.v.s ssd disken.

Tack på förhand

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Varför menar du att det skall hjälpa att byta primär hårddisk ?

Om du vill ändra så den andra är "C" så får du väl installera om windows på den istället ?

EDIT: Vad är det du försöker göra ? Är disken full får inte fler filer plats - rensa. Eller spara på den andra disken.. förstår inte !

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Windows kallar bootdisken för primär. Omdirigera dina filöverföringar till en annan partition.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstaden
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av jookeer:

Windows kallar bootdisken för primär. Omdirigera dina filöverföringar till en annan partition.

Mja, de första tre partitioner som skapas på en HDD kallas primära partitioner. Dessa kan användas för att starta ett operativsystem.
Skapar du fler än tre partitioner kallas resten av partitionerna utökade partitioner.

Men det va ju inte TS problem. Enklast är väl som nämnts i tidigare inlägg att TS laddar ner till HDD istället för SSD

Asus Z87-Pro | Intel i7-4770K | Corsair H100i / | Corsair Dominator 2133 (32GB) | Corsair AX760i | Samsung SSD 840 Pro 256GB | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 | Fractal Design Define R5 | Logitech G502 Proteus Spectrum | CODE 88-key MX Clear, FILCO 88-key MX Brown | Acer Predator XB271HU IPS | Asus RT-AC88U | Philips Fidelio L2 +X2/Sony MDR-1000X | Windows 7 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014

Jaha så det går inte att göra så att HDD:n blir till C? Isåfall går det då att flytta över programmen till HDD från SSD ?:)

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av jeffan97:

Jaha så det går inte att göra så att HDD:n blir till C? Isåfall går det då att flytta över programmen till HDD från SSD ?:)

De allra flesta programinstallationer lagrar info i registryt som pekar på partitionen och mappan där progget initialt installerades. Flyttar du ett sådant program till en annan partition torskar du på att editera alla registryrefrenserna - inte kul. Enklare då att ominstallera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av jeffan97:

Tjenare

Nu är det så att jag har problem med filöverföringar på datorn i och med att min primär ssd är full. Så då undrar jag hur man ändrar primär HDD så att jag kan föra över filer i datorn för just nu så går inte det eftersom min ssd är full så därför måste jag byta så att jag kan göra filöverföringar obehindrat. Har en ssd på 80 gb och en hdd på 375 gb. Det är hårddisk C som är full d.v.s ssd disken.

Tack på förhand

Vad du vill göra är att flytta temp mappen från C till en annan disk så dina nerladdade filer inte går via C som i detta fallet är din nästan fulla SSD.
http://www.eightforums.com/tutorials/23500-temporary-files-fo...

Vad ni andra pratar om är partitioner (primära dvs bootbara samt logiska), inget med detta problem att göra.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Commander:

Vad du vill göra är att flytta temp mappen från C till en annan disk så dina nerladdade filer inte går via C som i detta fallet är din nästan fulla SSD.
http://www.eightforums.com/tutorials/23500-temporary-files-fo...

Vad ni andra pratar om är partitioner (primära dvs bootbara samt logiska), inget med detta problem att göra.

Verkar som en bra guide men den är för komplicerad för mig :/ och jag kan ju inte bara återställa den eftersom det är en skoldator