Proshop, bråk om returfrakt för en RMA

Permalänk

Proshop, bråk om returfrakt för en RMA

Jag och min sambo har ett litet problem med Proshop som vi funderar på om vi har rätt i eller inte (Lånar sambons beskrivning av hela händelseförloppet eftersom det är hans skärm):

Sammanfattning:
Vid reklamation vägrade de betala returfrakten med hänvisning att jag följt de instruktioner de gav mig istället för att göra så som det stod i avtalet.

Den långa versionen:
Jag beställde en ganska stor datorskärm, som kom på rimlig tid. Efter några veckor började den strula, så jag skickade in ett reklamationsärende. För att göra det behövde man acceptera ett avtal, som jag läste men inte lusläste. Därefter fick jag en instruktioner om att skicka det till en address i Danmark, samt en rekommendation om att skicka det som företagspaket. Jag tyckte det var konstigt att de inte bara skickade en fraktsedel, men tänkte att det var bäst att följa de instruktioner jag fått.

Eftersom jag hade hunnit slänga förpackningen innan problemet uppstod, så kontaktade jag dem och frågade om de hade några råd om hur jag skulle få tag i en lämplig låda eller om de kunde skicka emballage. De svarade att de inte kunde skicka något, och rådde mig att be at få överblivna lådor från matvaruaffärer eller klädbutiker, samt rådde mig att skicka paketet som rek. Jag fick till slut tag i en tillräcklig låda och skickade skärmen enligt instruktionerna, vilket kostade 650 kr.

Efter några veckor kom skärmen tillbaka, men då jag inte fick någon information om hur jag skulle få ersättning så kontaktade jag dem igen och frågade om det. Jag fick då reda på att jag inte kunde få tillbaka några pengar, med hänvisning till avtalet jag accepterat. Jag läste då avtalet noggrannare, och fann bland de sista meningarna att man endast får tillbaka fraktkostnaden om man kontaktar kundtjänst och ber dem skicka en fraktsedel.

Då jag påpekade för dem att varken instruktionerna man får under RMA-processen eller det svar jag fått från kundtjänst nämnde att man kunde få en fraktsedel hemskickad, så hänvisade de bara till avtalet igen.

Den enda rimliga förklaringen jag kan se till allt detta sammantaget är att de medvetet ger vilseledande instruktioner och information, för att lagligt kunna smita undan att betala returfrakten. Om det finns någon annan så får gärna Proshop fylla i med den, och förklara varför de inte alltid skickar en fraktsedel i RMA-ärenden.

Åter till mina egna ord:
Utskrivet har vi de instruktioner vi fick av Proshop när vi skulle skicka in:

där de upprepade gånger säger Posten företagspaket, att man kan få en förbetald returfraktsedel nämns inte med ett ord. Proshop anser vi inte följt vad som står i avtalet och därför inte har rätt till pengar för frakten, vi anser att vi följt de instruktioner de gett och därför borde få pengar för frakten. Vad gäller egentligen i den här härvan?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag fick då reda på att jag inte kunde få tillbaka några pengar, med hänvisning till avtalet jag accepterat. Jag läste då avtalet noggrannare, och fann bland de sista meningarna att man endast får tillbaka fraktkostnaden om man kontaktar kundtjänst och ber dem skicka en fraktsedel.

Proshop v konsument, 1-0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

förklara varför de inte alltid skickar en fraktsedel i RMA-ärenden.

Det är inte gratis, som du har märkt.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Det är inte gratis, som du har märkt.

Borde man inte som konsument ha något rättighet när enda stället den instruktionen står på är i avtalet? Överallt annars säger de att man ska göra på ett annat sätt som betyder man får ligga ute med pengar, skicka in som REK med företagspaket.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Att man får lägga ut för frakten är inte helt ovanligt.
För att sedan få tillbaka kostnaderna vid godkänd RMA.

I detta fallet så trixar de precis som IT Butikken gjorde under sin tid.
(om jag inte missminner mig så är Proshop f.d IT Butikken)

Håller mig till Inet, Dustin och Komplett för att slippa sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Borde man inte som konsument ha något rättighet när enda stället den instruktionen står på är i avtalet? Överallt annars säger de att man ska göra på ett annat sätt som betyder man får ligga ute med pengar, skicka in som REK med företagspaket.

Nej, proshop har rätt. Se detta som en läxa. Många butiker använder sig av förutbetalda slips, men inte alla annonserar det på sina sidor.

Permalänk
Medlem

@gaminggirl:

Har själv skickat tillbaka ett paket till ProShop och då har jag fått fraktsedeln bifogat på mail. Är du hundra på att fraktsedeln inte var i mailet eller att du inte markerat emailet som säkert?

Edit: Jag kollade fel. Det står klart och tydligt i mailet att man måste kontakta dem för att få fraktsedeln skickad, vilket jag gjorde och fick det.
Du får tyvärr bita i det sura äpplet och ta det här som en lärdom, att alltid kolla igenom avtal noggrant.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, proshop har rätt. Se detta som en läxa. Många butiker använder sig av förutbetalda slips, men inte alla annonserar det på sina sidor.

Så summa summarum lagen säger att butiken har rätt att undanhålla väsentlig information som gör att de slipper betala för något jag har laglig rätt till... Vi missar en mening i avtalet och följer i stället de skriftliga instruktioner de ger om hur man gör en RMA och alltså är det vårt fel fullständigt. Vi har förstått vi missade en rad i avtalet vi är bara förvånade att man som företag har rätt att gömma enda sättet att få ersättning för något som lagen säger de ska betala...

Skrivet av SUMITOMO:

Att man får lägga ut för frakten är inte helt ovanligt.
För att sedan få tillbaka kostnaderna vid godkänd RMA.

I detta fallet så trixar de precis som IT Butikken gjorde under sin tid.
(om jag inte missminner mig så är Proshop f.d IT Butikken)

Håller mig till Inet, Dustin och Komplett för att slippa sånt här.

Vi har återvänt dit också, aldrig mer använda Proshop i alla fall. Efter lite googlande så verkar du ha rätt, det är samma butik.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Så summa summarum lagen säger att butiken har rätt att undanhålla väsentlig information som gör att de slipper betala för något jag har laglig rätt till... Vi missar en mening i avtalet och följer i stället de skriftliga instruktioner de ger om hur man gör en RMA och alltså är det vårt fel fullständigt. Vi har förstått vi missade en rad i avtalet vi är bara förvånade att man som företag har rätt att gömma enda sättet att få ersättning för något som lagen säger de ska betala...

Du skämmer bara ut dig själv.

"acceptera ett avtal, som jag läste men inte lusläste."

"Jag läste då avtalet noggrannare, och fann bland de sista meningarna att man endast får tillbaka fraktkostnaden om man kontaktar kundtjänst och ber dem skicka en fraktsedel."

Instruktionerna är klara och tydliga i avtalet. Det är ditt ansvar att läsa det och pga din försummelse får du nu själv stå för frakten. Ta lärdomen med dig till nästa affär.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du skämmer bara ut dig själv.

"acceptera ett avtal, som jag läste men inte lusläste."

"Jag läste då avtalet noggrannare, och fann bland de sista meningarna att man endast får tillbaka fraktkostnaden om man kontaktar kundtjänst och ber dem skicka en fraktsedel."

Instruktionerna är klara och tydliga i avtalet. Det är ditt ansvar att läsa det och pga din försummelse får du nu själv stå för frakten. Ta lärdomen med dig till nästa affär.

Nu har jag personligen inte läst avtalet alls eftersom de citat du just nu tillskriver mig är från min sambo, men ja vi har missat en rad i avtalet en som tydligen bara står där och ingen annan stans och som var viktigare än allt annat där. Dock förstår jag inte hur jag kan skämma ut mig av förvirringen att man får ge kunden instruktioner i hur man gör en RMA som går fullständigt emot ens egna avtal. Dvs antingen gör jag inte som de säger eller så avskriver jag mig all rätt till ersättning. Och annars kvarstår ju frågan varför inte bara skicka ut en fraktsedel till alla som gör en reklamation i stället för att säga att alla som gör en reklamation ska maila företaget en gång till och be om en fraktsedel, det är ju bara dubbelt arbete för de stackarna som sköter kommunikation med kunden så win win för alla.

Vi säger vidare inte att vi inte gjort något fel, däremot anser vi inte att vi är den enda part som gjort fel här.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du skämmer bara ut dig själv.

"acceptera ett avtal, som jag läste men inte lusläste."

"Jag läste då avtalet noggrannare, och fann bland de sista meningarna att man endast får tillbaka fraktkostnaden om man kontaktar kundtjänst och ber dem skicka en fraktsedel."

Instruktionerna är klara och tydliga i avtalet. Det är ditt ansvar att läsa det och pga din försummelse får du nu själv stå för frakten. Ta lärdomen med dig till nästa affär.

Det är Proshop som skämmer ut sig själva. De borde ha varit tydliga och skickat en returfraktsedel direkt, utan krusiduller. Inte tvingat kunden att skriva på ett slags friskrivningsavtal, bara för chansen att klara sig undan denna kostnad.

För mig är det obegripligt hur man som företag vill riskera att skapa badwill genom denna snålhet och detta trixande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Grundregeln är att konsumenten skall hållas skadelös vid ett reklamationsärende, då åligger det företaget att vara proaktiva så att sådana kostnader undviks. Det är inget underligt med att de informerar om att man kontaktar kundtjänst och därefter får en fraktsedel, men denna information måste vara tydlig.
Jag minns tyvärr inte vad det var för fall, eventuellt när Konsumentverket gjorde en genomgång av nätbutikernas information och avtal för några år sedan, men där framkom klart och tydligt att butikerna inte kan hänvisa till klausuler undangömda i avtal av den typ som ytterst få läser om resultatet blir att kundens rättigheter åsidosätts.

Saxat från Kosumentverkets information om oskäliga avtalsvillkor:
"Villkoret är oskäligt när det strider mot tvingande konsumentskyddande lagstiftning, till exempel konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen."
och vidare under "Exempel på oskäliga avtalsvillkor"
"att göra näringsidkarens förpliktelser beroende av att särskilda formkrav iakttas."

Om den enda plats där informationen om att kundtjänst skall kontaktas fanns var ett avtal på hemsidan som man godkänner, men inte informerades om i övrigt i det mail som skickades med instruktioner eller på andra ställen under processen har jag svårt att se att deras villkor inte skulle betraktas som oskäligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är det en svensk näringsidkare som man ingår avtal med?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Nu har jag personligen inte läst avtalet alls eftersom de citat du just nu tillskriver mig är från min sambo, men ja vi har missat en rad i avtalet en som tydligen bara står där och ingen annan stans och som var viktigare än allt annat där. Dock förstår jag inte hur jag kan skämma ut mig av förvirringen att man får ge kunden instruktioner i hur man gör en RMA som går fullständigt emot ens egna avtal. Dvs antingen gör jag inte som de säger eller så avskriver jag mig all rätt till ersättning. Och annars kvarstår ju frågan varför inte bara skicka ut en fraktsedel till alla som gör en reklamation i stället för att säga att alla som gör en reklamation ska maila företaget en gång till och be om en fraktsedel, det är ju bara dubbelt arbete för de stackarna som sköter kommunikation med kunden så win win för alla.

Vi säger vidare inte att vi inte gjort något fel, däremot anser vi inte att vi är den enda part som gjort fel här.

Kan här faktiskt hålla med TS, för det här är så satans lätt att missa, jag höll själv på att missa det här då jag skulle returnera ett trasigt grafikkort och undrade var tusan fraktsedeln var eftersom jag själv jobbat i en sådan butik så saknade jag den men tänkte att jag precis som TS fick åter den
Det skall nämnas, att det är Komplett det gällde här, det är ju samma butik egentligen så samma villkor antar jag, det ser iaf likadant ut

Det känns som att de gör såhär för att spara pengar och jag påpekade det för dem att det här kan skapa en för jävla dålig badwill och att man väljer bort dem i framtiden, de lovade bot och bättring men inget har ändrats
Skall tilläggas att jag handlar för lätt hundratusen själv om året från dem så det torde ligga i deras intresse, men nu vet jag att jag hade tur som såg det här lilla finurligt undangömda om att kontakta kundtjänst

Det ÄR och förblir FULT att göra på så vis istället för att göra mycket tydliga instruktioner istället för att man som jag upptäckte meningen på RMA formuläret när jag höll på att tejpa ihop min kartong!
Lagligt, sure..fuling..jepp

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du skämmer bara ut dig själv.

"acceptera ett avtal, som jag läste men inte lusläste."

"Jag läste då avtalet noggrannare, och fann bland de sista meningarna att man endast får tillbaka fraktkostnaden om man kontaktar kundtjänst och ber dem skicka en fraktsedel."

Instruktionerna är klara och tydliga i avtalet. Det är ditt ansvar att läsa det och pga din försummelse får du nu själv stå för frakten. Ta lärdomen med dig till nästa affär.

Konsumentköplagen är tvingande och det går inte att avtala fram sämre villkor. Varan ska enligt konsumentköplagen repareras utan kostnad för konsumenten.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Är det en svensk näringsidkare som man ingår avtal med?

Danskt i grunden, men med svensk kundtjänst och separat svensk hemsida.

Med en sida på svenska verkar det som att svenska konsumentlagar gäller för att man riktar sin försäljning mot Sverige. Oavsett säger deras egna regler att de följer allmänna reklamationsnämnden så låter som de följer svensk lag...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Konsumentköplagen är tvingande och det går inte att avtala fram sämre villkor. Varan ska enligt konsumentköplagen repareras utan kostnad för konsumenten.

Ja? Det är inget som har sagt något annat. Däremot säger den inget att företaget måste betala frakt o dyl. så vad du pratar om är helt irrelevant för diskussionen.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Fy vad fyrkantigt tänk.

Ett avtalsvillkor som inte är lusläst är inte likvärdigt med att behöva böja sig ner och ta den där bak när konsumenten i det här fallet varit i kontakt med en livs levande människa som i egenskap av representat för företaget undanhållit information. Det är där kärnfrågan ligger, och ingen annan stans.

I sak har du så klart rätt, att om något står i avtalet så är det det som gäller. Men här uppstår snarare en konflikt mellan kunden och företaget av den simpla orsaken att företagets egna medarbetare inte känner till deras villkor. Det är helt OK att en människa gör fel, men då står man sitt kast och kompenserar kunden för det. I din framtoning av kommentaren "du skämmer bara ut dig själv" att döma så verkar det som att du anser det befogat av företag att blåljuga för kunderna, och sedan enkelt nog hävda avtalsvillkor. Se gärna tidigare vettig människa som skrivit i tråden gällande badwill.

Nej... korkade konsumenter finns det väldigt många av, konsumenter som gnäller utan anledning... men för varje korkad konsument som finns så existerar det 10 företag som inte borde få driva verksamhet i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

@aaaaaaaaaa: men för varje korkad konsument som finns så existerar det 10 företag som inte borde få driva verksamhet i Sverige.

Tyvärr är det nog så att det är tvärtom. Det är därför företagen måste vara extremt fyrkantiga.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Ja, jag vet inte. Jag blir uppgiven bara när jag läser sådär trista kommentarer då man i ett sånt här fall gör bedömningen att konsumenten får skylla sig själv. Du har säkert rätt. I det här enskilda fallet tycker jag dock att om det tydligt inte framgår i RMA-ärendet vad som gäller, och att det dessutom till och med står på ett sätt som kan tolkas annorlunda än det som står i avtalsvillkoret så bör företaget stå sitt kast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tyvärr är det nog så att det är tvärtom. Det är därför företagen måste vara extremt fyrkantiga.

Precis, jag kan bara tänka mig hur mycket saker man får tillbaka som det inte är något fel på ö.h.t.

TS: Anledningen att du nu inte får tillbaka pengarna är troligtvis för att de är avtalskunder hos Posten. Då får man långt bättre fraktpriser än vad du fick när du skickade det som privatperson. Försök höra om ni inte kan få tillbaka i alla fall det som de hade fått betala för frakten i normala fall.

Permalänk
Medlem

Vem fan läser standard avtal för allt man gör.

Om jag inte kan tro den kundtjänst där jag handlar, vem skall man tro på. Tycker ej der är rätt, och skulle söka laglig hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ja? Det är inget som har sagt något annat. Däremot säger den inget att företaget måste betala frakt o dyl. så vad du pratar om är helt irrelevant för diskussionen.

Om en vara går sönder ska kunden inte behöva betala ett enda öre för att varan ska bli reparerad, butiken ska betala frakt och liknande. Däremot kan de kräva betalning av kund om nu vara skulle visa sig vara hel, om nu inte kund ligger ute med alla kostnader och butiken ska betala tillbaka då kan de bara vägra betala tillbaka.

Skrivet av Kakann:

Precis, jag kan bara tänka mig hur mycket saker man får tillbaka som det inte är något fel på ö.h.t.

TS: Anledningen att du nu inte får tillbaka pengarna är troligtvis för att de är avtalskunder hos Posten. Då får man långt bättre fraktpriser än vad du fick när du skickade det som privatperson. Försök höra om ni inte kan få tillbaka i alla fall det som de hade fått betala för frakten i normala fall.

Från butikens sida har det inte funnits minsta lilla förhandlingsvilja eller vilja att lyssna på argument så tror inte det kommer gå vägen heller

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Om en vara går sönder ska kunden inte behöva betala ett enda öre för att varan ska bli reparerad, butiken ska betala frakt och liknande. Däremot kan de kräva betalning av kund om nu vara skulle visa sig vara hel, om nu inte kund ligger ute med alla kostnader och butiken ska betala tillbaka då kan de bara vägra betala tillbaka.

Från butikens sida har det inte funnits minsta lilla förhandlingsvilja eller vilja att lyssna på argument så tror inte det kommer gå vägen heller

Alltså Proshop betalar frakten, men du måste använda dig av deras förutbetalda metod. Eftersom du på eget initiativ använde dig av en mycket dyrare metod, får du stå för frakten själv.

Förhandlingsvilja? Varför ska proshop betala för att du inte
i) läser avtalen
ii) följer instruktioner
Vad exakt är det du vill argumentera med proshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Vem fan läser standard avtal för allt man gör.

Om jag inte kan tro den kundtjänst där jag handlar, vem skall man tro på. Tycker ej der är rätt, och skulle söka laglig hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

I värsta fall så https://en.wikipedia.org/wiki/HumancentiPad

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Alltså Proshop betalar frakten, men du måste använda dig av deras förutbetalda metod. Eftersom du på eget initiativ använde dig av en mycket dyrare metod, får du stå för frakten själv.

Förhandlingsvilja? Varför ska proshop betala för att du inte
i) läser avtalen
ii) följer instruktioner
Vad exakt är det du vill argumentera med proshop?

Har du sett bilden i första inlägget som är från deras egen hemsida? Det är deras egna instruktioner som vi har följt in till minsta bokstav. Där står inte ett enda ord om några fraktsedlar där. Det gäller ju att veta VILKA instruktioner man ska följa, vi valde att följa de där det stod så här gör du en RMA på som vi fick efter vi tittat igenom avtalet och trott vi läst allt viktigt.

Till det kontaktade vi support med ytterligare frågor där de rekommenderar att vi skickar paketet som REK, fortfarande inte ett ljud om några fraktsedlar.

Det jag vill argumentera är att visst har vi missat en mening i avtalet, men de har vid minst 2 tillfällen uppmanat oss att göra precis tvärt emot vad deras avtal säger och betala frakten själv. De skriver ju "Skicka som Posten företagspaket" och rekommenderar REK, om vi ska ha en fraktsedel från dem kvittar det väl för då är den ju redan färdig med allt sådant.

Pengarna skiter jag egentligen fullständigt i, men jag vill inte att någon annan ska sitta i samma situation och tro de följer instruktionerna från företaget och sedan få en kalldusch.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ja? Du säger själv " Jag läste då avtalet noggrannare, och fann bland de sista meningarna att man endast får tillbaka fraktkostnaden om man kontaktar kundtjänst och ber dem skicka en fraktsedel."

Alltså fanns infon i avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Danskt i grunden, men med svensk kundtjänst och separat svensk hemsida.

Med en sida på svenska verkar det som att svenska konsumentlagar gäller för att man riktar sin försäljning mot Sverige. Oavsett säger deras egna regler att de följer allmänna reklamationsnämnden så låter som de följer svensk lag...

Så om man har ett kinesiskt företag i Kina med en svensk kundtjänst i Kina som snackar svenska och har en svensk hemsida på en server i Kina och man riktar sin försäljning mot hela världen(d.v.s. bl.a. Sverige och även på svenska) så är det svenska konsumentköplagen som gäller?

Det är den enda slutsats som jag kan få till ifrån ditt svar i din andra mening även om Du inte verkar helt säker.

Om dom inte är juridiskt bundna till just den svenska konsumentköplagen så kan dom skriva vad som helst som verkar i denna tråd kunna uppfattas lite godtyckligt beroende på hur djupt man har lusläst deras villkor och hur respektive tolkar deras villkor.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Bra att veta hur Proshop agerar. Detta blir en varning för framtida (eventuella) köpare. Jag kommer nog att välja en annan säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Bra att veta hur Proshop agerar. Detta blir en varning för framtida (eventuella) köpare. Jag kommer nog att välja en annan säljare.

De har inte gjort något fel? TS tog på eget behåg att skicka via ett dyrt alternativ, istället för att kontakta proshop och fråga efter en prepaid label.