Ledsen Ericsson EPPC släpbar

Permalänk
Medlem

Ledsen Ericsson EPPC släpbar

Fick nyligen tag i en Ericsson portable PC 8088 som har tröttnat lite på livet. Den ger felkoden ...---... SOS, som enligt manualen betyder att det är fel på systemenheten. Skärmen är tom och plasman är avslagen (grafikdelen kontrollerar om plasman skall på eller ej, samt raster/skan från processorn verkar det som med tanke på interfacet till skärmen).

Har tagit isär den och undersökt följande utan resultat:
*Moderkortet har inga synliga fysiska skador, datorn har troligen aldrig varit isärplockad förr, inga sprickor i höljet som tyder på yttre våld.
*Alla spänningar från nätdelen är på pricken.
*Spänningar till plasmaskärmen ligger på stadiga 200V, detta verkar vara rätt.
*Processorn har klocka, och verkar vara igång om jag övervakar data/adressbussar.
*Alla kapseloscillatorer fungerar, kretsar verkar få sina rätta klockor.
*Grafikdelen genererar "tom" video. Horisontal och vertikal finns. Grafikdelen verkar alltså göra något vettigt iallfall.
*RAS och CAS finns.
*Interrupt IO plippar då och då.

*Med eller utan tangentbort inkopplat, samma.
*Utan diskettstationen, samma pip.
*Med påtryckt 3 volt över det urladdade lithium RTC-batteriet (inte läckt), samma pip.
*Utan utökade minneskortet, samma.
*Urplockade minneskapslar på moderkortet, samma.
*Urdragen strömförsörjning till dotterkortet, samma.
*Urdragna ROMs i grafikdelen, samma.
*Med eller utan skärm inkopplad, samma.
*BIOS EPROMen ur och isatt, samma.
*Testat att dra ur/flytta runt byglar, samma sak.

Är det något speciellt som jag skulle kunna mäta på runt processorn för att se vad som kan ha gått fel?
Vad tror ni?

//Joel

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Långsökt: EEPROM till BIOS har legat så länge att de tappat mjukvaran ?

Är osäker på om en så gammal nätdel har signalen "Power good", kolla om signal för detta finns ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Hmm. Svår nöt! Du har uppenbarligen koll nog att kolla allting som jag kan komma på på rak arm. Med urladdat RTC-batteri menar du en spänning runt 2 volt eller helt dött? Det enda jag kan tänka på på rak arm är BIOS-korruption, så om du tar bort batterier och/eller kortsluter denna spänning så kanske det kan nollställas. För även ett urladdat batteri kan ge spänning nog för att CMOS ska hålla någon form av korrupt data.

Å andra sidan låter ju inte felkoden som CRC-fel eller liknande. Det verkar osannolikt att processorn gått sönder, men har du en annan 8088 eller V20 så kan du ju pröva att byta. Annars så är det väl tyvärr så att EPROMen har laddats ur. Då behöver du ju en EPROM-programmerare och en lämplig image för att återställa.

Karaff: även gamla AT-agg hade en "power good"-signal, men å andra sidan är det inte säkert att Ericsson använde standarden (och AT kom ju som bekant efter 8088. En AT är en PC med en 286a, men i vardagligt tal en dator med minst en 286).

Har du tur är det lödningar som spruckit så endast en "reflow" är nödvändig. Kolla om möjligt om det finns rippelströmmar på försörjningen. Även om spänningarna mäter rätt med multimeter kan det finnas stort rippel på grund av exempelvis uttorkade kondensatorer eller för hög last (dvs någon form av kortslutning). Har du bara en vanlig multimeter, mät på växelströmsområdet. Det ska vara så nära 0 volt som möjligt på spänningarna. Väsentligt högre än 0 volt indikerar rippel. Det bästa vore en AC+DC-mätande multimeter, eller ett oscilloskop. Å andra sidan har du ju kollat kristallerna, så du kanske redan har ett oscilloskop och kollat rippel?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Karaff: även gamla AT-agg hade en "power good"-signal, men å andra sidan är det inte säkert att Ericsson använde standarden (och AT kom ju som bekant efter 8088. En AT är en PC med en 286a, men i vardagligt tal en dator med minst en 286).

Jo, känner till skillnad XT/AT i stora drag, blev bara osäker på hur det låg till med Power Good signalen.

Minns att i en av mina datorer med vattenkylning satte en NC bimetall-termostat med plastic padding på vattenblocket över CPU, drog power good signalen över denna. Om pumpen havererade el liknande så stängdes datorn av när blocket blev kanske 50 grader. Gjorde detta efter ett pumphaveri där CPU smälte silverpastan till silver och blånerade kopparblocket. CPU överlevde !

Detta måste dock ha varit en ATX maskin, vill minnas att det var min gamla Abit KT7A + Duron 700@933 och senare ett par olika T-bird:s.

Skrivet av MBY:

Hmm. Svår nöt! Du har uppenbarligen koll nog att kolla allting som jag kan komma på på rak arm. Med urladdat RTC-batteri menar du en spänning runt 2 volt eller helt dött? Det enda jag kan tänka på på rak arm är BIOS-korruption, så om du tar bort batterier och/eller kortsluter denna spänning så kanske det kan nollställas. För även ett urladdat batteri kan ge spänning nog för att CMOS ska hålla någon form av korrupt data.

Å andra sidan låter ju inte felkoden som CRC-fel eller liknande. Det verkar osannolikt att processorn gått sönder, men har du en annan 8088 eller V20 så kan du ju pröva att byta. Annars så är det väl tyvärr så att EPROMen har laddats ur. Då behöver du ju en EPROM-programmerare och en lämplig image för att återställa.

Intressant det du säger om EPROM:s, jag såg det som en långsökt teori men kände mig stort osäker på om det verkligen kunde vara ett problem att de tappade data, vilket du anser vara en inte helt orimlig möjlighet ?

Hur fungerar det, EPROM:s kan väl knappast laddas upp under drift av att användas, tänker på att man programmerade dem med rätt hög spänning ? Eller kan chippet underhålla denna en gång satta laddning ?

(tänkte i en parallell till gamla motorer med magnet-tändning, där uppenbarligen riktigt gamla magneter tappat sin kraft och gör det svårt att få en gnista stark nog att tända bränslet, enligt hörsägen så måste dessa köras när man fått igång dem, så återfår magneten sin styrka av att få jobba, om det stämmer eller inte vet jag inte, men det låter inte helt orimligt, gamla gubbar brukar inte göra saker som inte hjälper )

/Karaff

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff
@MBY

RTC-batteriet låg på runt en halv volt innan jag lödde ur det, vilket inte gjorde någon skillnad. Normalt skall det som nämnt ligga på 3V.
Ingen powergood i den här klenoden, bara +5V, +12V, och -12V. Något större rippel än ordinärt kan jag inte finna på någon matningsspänning.

Angående processorn, jo jag tänker också i de banorna. Den rullar ju liksom och lyckas pipa ut lite ljud så det kännas ju som om den fungerar. Jag har en annan 8088 prolle liggande, men denna är lödad så det krävs lite pill för att få loss för att testa med den andra.
Funderar på om någon annan krets slutat fungera? Jag har aldrig varit med om att en krets har dött förut, även om det är möjligt. RAM kretsar har jag hört kan ge upp ibland, och jag har även försökt piggybacka för hand på en RAM krets i taget för att se om det gjort nån skillnad, men icke.
Att BIOS blivit korrupt är ju också möjligt jo, jag har dumpat EPROMen och av vad jag läsa så verkar den se okej ut.

Det är okej att inte kunna lösa problemet när jag väl hittat det, men att inte hitta det alls.. det stör mig. Om jag hade haft en logikanalysator så hade saker och ting varit något enklare, lite svårt med bara oscilloskop tillhands i sådana här sammanhang.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Avstängd

Aha, så du har en EPROM-läsare/skrivare eftersom du lyckats ta en dump? Kolla i hex-filerna efter själva felmeddelandet. Om du kan disassemblera dumpen kanske du kan få en uppfattning den vägen om vad BIOS testar/kommer fram till när felmeddelandet visas/spelas upp.

Ja, jag vet, det är ett hästjobb. Ett tips är att ta reda på vilken port eller BIOS-interrupt som talar med PC-speaker och söka efter "calls" till denna sub/interrupt. På så sätt kanske du kan lisa ut vad som är vanligt "beep" och vad som är felkoder.

Edit: En annan grej du kan pröva är att bränna dumpen till nya EPROM. Med lite tur så är EPROM-läsaren mer känslig och kanske inte påverkas av "vaga" bitar på samma sätt. Så givet att det är problem med EPROM och att läsaren kanske har andra toleranser så kanske ett nytt EPROM kan vara mer likt original än de befintliga. Osannolikt, men lätt att göra om du bara har extra EPROM. Du kan också testa med helt andra BIOS från jämförbara datorer, givet att pinout på kapseln är samma.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

@MBY:
Off topic: Jag kör med en MiniPro TL866 programmerare, en väldigt händig liten sak som jag verkligen kan rekommendera. Inte så fasligt dyr heller.

OnT:
Synd att jag aldrig vågat mig på assembler, det kanske är dags nu haha....ha? Hmm, jo det blir lite knep och knåp med det.
Jag märkte jag förut att det satt ett antal PROMar av typ TPB24S10N, är det möjligt att dessa också kan ha tappat minnet? De är av fuse-typen där minnesceller bränns av som säkringar vid programmering.
Jag äger en annan 8088, så om jag skulle prova att köra in dess BIOS i ericssonen? Det borde väl fungera med tanke på att båda två är så pass lika i hårdvaran? Kanske kan få upp någon information på skärmen till och med. Skall testa detta nu. Återkommer med resultat.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Kollat igenom alla lödningar med lupp ?

Fick igång en gammal Ps/2 P70 för många år sedan, den stod på farsans jobb "stendöd".

Tog hem den, öppnade nätagget och hittade en trasig lödning ganska direkt, lödde om och sen fungerade den länge

Lätt att lödningar ger sig med tiden och på "rätt ställe" kan det ju slå ut mycket.

EDIT: detta var dock ett modernt kraftpaket med 386DX och MCA buss, till skillnad från din

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kollat igenom alla lödningar med lupp ?

Fick igång en gammal Ps/2 P70 för många år sedan, den stod på farsans jobb "stendöd".

Tog hem den, öppnade nätagget och hittade en trasig lödning ganska direkt, lödde om och sen fungerade den länge

Lätt att lödningar ger sig med tiden och på "rätt ställe" kan det ju slå ut mycket.

EDIT: detta var dock ett modernt kraftpaket med 386DX och MCA buss, till skillnad från din

Modernt var just ordet.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Datorn ogillade det andra BIOSet jag stoppade i. Jag fick felkoden beep beeeeeeeeeeee..., vilket får mig att fundera på om något annat är trasigt endå.

Enligt DTK/ERSO's BIOS felkodlista (det BIOS jag testade med)...

1 short - Begin POST and End POST 1 long, 1 short - Floppy Disk Drive or Controller Failure Continuous short - Parity Error in First 64K RAM Continuous tone - First 64K RAM failure 1 long - Keyboard Failed or Locked, Interrupt or other system board error long short, long short, long short - Video Initialization Failure, or Invalid Video Switch Setting

...så verkar det som om någon av de 8st 4164 RAMen är trasiga trots allt?

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Testa med ett chip i taget då ? På första sockeln ?

Vet inte hur mycket han behöver för att posta men det är nog inte mycket

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Satt hela kvällen igår kväll och lödde loss alla de åtta minnesmodulerna från moderkortet. Ett j*vla pillipill var det med en halvkass lödsug och flerlagers PCB, men kände att det var lika bra att ta allihop när jag endå höll på. Lödde in socklar och stoppade i fungerade 41256or.

Resultatet :

Den har förresten tjänat kossorna hos Arla i Norrköping!

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Medlem

Ojoj ! Grattis !

Kul o se en sån fin gammal maskin vid liv

Förbannar mig själv ibland över alla gamla datorer som "gått vidare" och är saknade idag - men det var väl innan man hade hus också Farligt med källare... O garage.. o förråd ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.