Köpråd - NAS för plex streaming

Permalänk
Medlem

Såg att Synology precis släppt en modell som heter DS216+ för 3400kr med stöd för 4K transcoding osv, men den har bara en 2-kärnig cpu (Intel Celeron N3050) DS716+ och TS-253a har båda Celeron N3150 som är 4-kärnig.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Nu har jag och min polare kopplat in min Synology DS216play och nu kommer nästa grej man behöver. Någon enhet som stödjer DTS ljud, är det någon som har något tips?

Helst något som är billigare än Nvidia shield

Nexus player gör väl detta om jag är rätt informerad.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Nexus player gör väl detta om jag är rätt informerad.

Det trodde jag med men när jag googlade runt lite så verkade det inte så. Köpte mig en Nvidia shield istället hehe

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Det trodde jag med men när jag googlade runt lite så verkade det inte så. Köpte mig en Nvidia shield istället hehe

Jag kände inte till nVidia Shield, men nu har jag läst på. Verkar som en klockren mediaspelare/AndroidTV-box
Kommer väl en gen2 av den snart gissar jag.

Såg att TS-253A dök ner några hundra på prisjakt här om dagen. Snart köpläge tror jag hehe!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag kände inte till nVidia Shield, men nu har jag läst på. Verkar som en klockren mediaspelare/AndroidTV-box
Kommer väl en gen2 av den snart gissar jag.

Såg att TS-253A dök ner några hundra på prisjakt här om dagen. Snart köpläge tror jag hehe!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja riktigt grym!
Det vet jag inte men kanske

Härligt!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Jag klippte till på den där QNAP TS-253a för ett par veckor sen
Till den blev det en WD RED 4TB (bara 1st än så länge)

Har aldrig haft någon NAS tidigare, så jag kan inte skriva någon bra recension då jag inte har något att jämföra med. Ska i alla fall försöka beskriva mina upplevelser.

Själva NASen verkar vara totalt ljudlös vilket är gott, däremot knattrar hårddisken lite, men det är inte NASens fel. Dock hör man inte hårddisken om man ser på film eller gör något annat som låter.

Är van datoranvändare, datorbyggare och överklockare, men är mindre van vid nätverksgrejer, så att fixa till så att man kommer åt NASen utanför det lokala nätverket och andra säkerhetsrelaterade grejer var inte självklart för mig. Plötsligt fungerade det utan att jag förstod varför (vilket är irriterande). Sen efter att ha uppdaterat NASens programvara slutade det fungera, antagligen pga att den bytte extern ip-adress, och jag har inte fått det till att funka igen. Känner att säkerhetsnivån är mycket högre i NASens operativsystem än i tex Windows, så det är väl något man missat. Att öppna eller inte öppna portar i min router verkar inte göra någon större skillnad, vilket jag tycker att det borde göra. Men man lär väl sig till slut
Ser inte detta som NASens fel heller, är bara jag själv som har för dålig koll på nätverk.

Tycker operativsystemet är snabbt och smidigt. Har testat att låta NASen sköta hemladdning av några filer mm, fungerar perfekt. Filöverföringar med en kabel över mitt lokala 1000Mbit nätverk går med 100-120mb/s (125mb/s är 1000Mbit) Man kan näst intill dubbla den hastigheten om man använder båda LAN-portarna på NASen och har tillräckligt snabb HDD eller SSD.

Har testat att koppla upp den mot TVn med HDMI vilket fungerade smidigt. Men kör jag filmvisning via tex Plex, så fick jag tyvärr inte till samma följsamma bild som jag får om jag kör med SmartTVn´s inbyggda Plex app!? Med SmartTvn´s app så flyter bilden på fint, som att det vore 40-50 bilder per sekund. Om jag kör med NASen så får jag är jädra hackig bild. Observera att jag tycker 24hz/fps är en jädrigt hackig bild, så alla filmer som körs i min TV fixas till med TVn´s hårdvara (jag kör alltså aldrig filmer i 24hz på min TV även om jag kan det), detta görs inte när NASen skickar bilden via HDMI av någon anledning. Kanske är det något med TVn´s inställningar, har testat det mesta men kan inte komma rätt.
Har blivit sugen på en nVidia Shield efter att ha läst om det här i tråden, men blev nu orolig att den inte heller skulle kunna ge en följsam bild i min TV.
(Samsung UE55ES8005)

Förstår inte riktigt om NASen ger 30 eller 60 bilder per sekund ut på TVn? Det står 1920x1080p 60hz på TVn när jag kopplar in NASen, men tittar jag på ett 60fps filmklipp på youtube genom NASen så hackar det en del.
Har testat att ställa in V-sync och annat i NASens Plex-app, men får då en massa tearing, så jag vet inte vad det är frågan om.

Dessa problem med hackig bild osv, beror inte på att NASen jobbar ihjäl sig, nej det är något annat med min TV troligtvis.
Har testat att låta NASen transcoda nått material, det gick så enkelt att man kunde högerklicka på en filmfil och säga "Transcode" sen bara välja vilken upplösning den skulle göra om den till. Man kan också ha mappar där allt transcodas om som läggs där i. On the fly transcoding med Plex där inte hårdvaru-transcoding används har jag testat. Det funkade, men att få den att koda om en 1080p H265 film till 1080p H264 funkar inte helt flytande. Det blir några stopp då och då för buffring. Ska testa hårdvarutranscoding någon annan dag.

Något annat som jag inte tänkt på tidigare är att NASen aldrig verkar gå ner i vila eller stänga av sig på grund av inaktivitet. Trodde att den skulle gå ner i nått viloläge om man inte accessade den på nån timme eller vad man nu ställer in, och att den skulle vakna upp när man behöver den, men så funkar det inte alls, den är på jämt. Hårddisken kan dock ställas in att gå ner i vila efter en viss tids inaktivitet, men det gör den aldrig heller, tror det beror på att jag har Plex-server installerad vilken alltid är accessbar. Dock ska man nämna att NASen drar jädra mycket mindre än tex min stationära dator gör (som jag hade Plex-servern på tidigare) NASen drar ca 8,5 W vid idle och hårddisken ska dra 3,3 W vid idle = 11,8 W, så det är ju inte farligt, blir ungefär 100kWh per år = ca 110kr på elräkningen.
Sen ska det sägas att det går att SCHEMALÄGGA så NASen stängs av, går ner i viloläge, startas eller startas om vid vissa tidpunkter. Tex så går det att ha att den är i viloläge mellan 00 och 18, sen startas upp mellan 18-00 eftersom den i mitt fall används mest på kvällen. Har dock förstått att en sån här apparat är gjord för att bara påslagen, inte slås på och av som en vanlig dator. Så den har hittills varit på jämt. Den har i och för sig WOL så den kan startas upp om den skulle råka vara i vila precis när man behöver den.

Känner mig nöjd med mitt köp, det var bara lite mer att lära än jag hade räknat med, men det är bara kul (om man har tid) !

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Om jag kör med NASen så får jag är jädra hackig bild. Observera att jag tycker 24hz/fps är en jädrigt hackig bild, så alla filmer som körs i min TV fixas till med TVn´s hårdvara (jag kör alltså aldrig filmer i 24hz på min TV även om jag kan det), detta görs inte när NASen skickar bilden via HDMI av någon anledning. Kanske är det något med TVn´s inställningar, har testat det mesta men kan inte komma rätt.

Å herregud, Hitchcock hade vänt sig i sin grav...

Om du absolut vill tvinga fram en högre uppdateringsfrekvens är det Clear Motion inställningen du främst ska kika på. Googla för mer info.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Okej, så jag vill streama från en NAS till en andra generations Chromecast. Vad tror ni är bästa lösningen för mig?

I nuläget streamar jag från min dator i "original" kvalité i Plex. Filmerna jag streamar brukar vara 10-15GB stora .mkv-filer (1080p x264) med DTS-HD/TrueHD-ljud. För att de ska kunna spelas upp på Chromecasten så tror jag att Plex konverterar ljudet till multichannel PCM-ljud och video verkar remuxas (?) till något annat filformat. Behöver man en NAS med en kraftig CPU för detta?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Å herregud, Hitchcock hade vänt sig i sin grav...

Om du absolut vill tvinga fram en högre uppdateringsfrekvens är det Clear Motion inställningen du främst ska kika på. Googla för mer info.

Haha, ja jag vet att det finns många som gillar "film-känslan" som 24fps Detta är ju egentligen en dålig/låg bildfrekvens som för mig personligen känns väldigt omodern, bilderna i filmen måste göras oskarpa för att man inte ska uppleva för mycket hack vid rörliga scener osv. Men nog om det, smaken är alltid som baken och folk får kika på vad de vill.

På min TV heter det inte just Clear Motion även om det verkade göra det på äldre Samsung-apparater..!? Har varit på de inställningarna och ställt in exakt detsamma som det är när man kikar på annan bildkälla (då det funkar), får inte till det ändå. Det är som nått blir fel. Får gräva mer i det. Samtidigt vill jag inte gräva för mycket om det är så att det är NASen som ställer till det. Ska koppla in en Laptop via samma HDMI ingång och se hur det blir då.

Hade dock inte tänkt använda NASen som mediaspelare, men blev nervös av dessa frekvensproblem och funderade på vad det beror på. Inte kan jag tänka mig att det skulle hacka på detta sätt om man tex spelar ett spel via nått TV-spel eller kollar på film via en blueray-källa.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Tänkte ta och låna denna tråd lite grann, sitter själv i jakten på min första NAS, och efter att ha läst igenom den här tråden så har man ju fått många alternativ, vilket bara gör det änn värre för en nybörjare, fler frågor än innan osv..

Men givetvis har jag fått lite mer val än innnan, då jag enbart var inställd på synology då en vän tipsat om deras nas:ar då han installerat en sån åt oss på jobbet.
Med databas som vi lätt kommer åt ute på fält, då vi jobbar över hela Sverige och har en chef om alltid sitter i telefon, så är det lätt att ta sig in där genom deras DS(?) appar i mobilen och kolla upp saker och ting.

Har själv skapat en tråd (#16095919) i hopp om lite hjälp med mer specs på vad jag söker och vill göra..

Såg att det var någon av er här som till slut valde att köpa en TS-253A. Såhär 3 veckor senare med lite mer kött på benen, nöjd?

Visa signatur

zLiCk

Permalänk
Medlem

Jag har haft min TS-253a i över en månad nu och jag är jättenöjd. Den har varit stabil, snabb och smidig. I alla fall så fort jag förstått hur den fungerar Har aldrig haft någon NAS tidigare, så det var lite att lära sig, men nu går det kanonbra.
Var i fjällen förra veckan och kunde då streama mina filmer hemma på NASen och köra upp dem på fjällstugans TV via min laptop och HDMI kabel Passade också på att låta NASen ladda hem lite saker när jag var borta, perfekt!

Jag har ännu inte hunnit flytta över mitt fotoarkiv till NASen och sätta igång backupfunktioner, men det ska väl bli av snart det med.

Som jag skrivit tidigare så sägs både QNAP och Synology ha bra NAS-maskiner, så det spelar nog mindre roll vilket man väljer. Med samma hårdvara så sägs QNAP vara något rappare, ha något fler inställningsmöjligheter men pga av det sistnämnda kan den kännas något rörigare. Synology har istället ett något enklare/renare operativsystem men med något färre inställningsmöjligheter och färre appar (sammanfattar vad recensenterna har sagt i de många tester jag läst)

Jag är nöjd med min QNAP, men hade högst troligt varit lika nöjd om jag köpt en motsvarande Synology.
Det som skiljer mest är nog att QNAP har HDMI utgång om man vill använda den som en dator, och att man kan uppdatera RAM-minnet. Det såg jag som fördelar, därför valde jag QNAP.

Jag valde egentligen till slut mellan QNAP TS-253a och Synology DS716+ vilka båda har liknande hårdvara, tex samma 4-kärniga Celeron CPU osv. Dock kostar DS716+ 1000kr mer än TS-253a trots att TS-253a har HDMI och 4gb ram som är expanderbart (DS716+ har "bara" 2gb ram och ingen HDMI)

Vet inte om jag gör valet lättare för dig, men har du ingen nytta av HDMI utgång och inte tänker köra nån virtualisering (som kräver mycker RAM) på din NAS så går det nog lika bra med QNAP som Synology om priset inte skiljer för mycket.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Nisse977:

Det låter ju fantastiskt! Nu vet inte jag hur mycket datorvana du har rent allmänt annars, men förmodligen mer än mig som mest bara surfar nu för tiden.
Tänkte på att du har lyckats fått det att fungera osv.

Men ja, det lutar ju mer och mer åt en QNAP. Och i så fall just nu en precis likadan som du har. Att ha möjlighet att uppgradera RAM-minnet säger ju sig själv vara en fördel, allra helst med tanke på prisskillnaden för en jämbördig synology som du skrev.
Inte riktigt värt att betala 1000kr bara för att ha tryggheten av support av en polare.. Mer värt att lägga den pengen på en större hdd.

Visa signatur

zLiCk

Permalänk
Medlem

Jag måste lägga till en viktig information ang min hackiga bild när jag körde ut bilden från min TS-253a.
Det var en dålig HDMI-kabel som ställde till problemen.

Har nu bytt HDMI-kabel och får nu en bra bild med flyt

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse977:

Jag måste lägga till en viktig information ang min hackiga bild när jag körde ut bilden från min TS-253a.
Det var en dålig HDMI-kabel som ställde till problemen.

Har nu bytt HDMI-kabel och får nu en bra bild med flyt

Trevligt att det löste sig, har själv varit med om liknande fenomen dock att det hackade/laggade som f*n över trådlös streaming. Visade sig i mitt fall att jag blev tvungen att låsa vilken kanal jag körde på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Istället för att starta en ny tråd så har jag kollat runt lite på detta med NAS på sista tiden och fortsätter här då jag är i lite samma banor.
Dock tycker jag mig ha kommit fram till att Synology DS916+ är rätt väg att gå, tyvärr får man säga är prislappen lite hög på den men den kommer räcka framöver ett bra tag iaf.
HDMI är inget skäl för mig att välja en annan. Utbytbart RAM är inte heller någon för/nackdel.

Men återstår att se vad det blir, hinner väl ändra mig ett antal vändor till innan det är klart.

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd. Lärt mig mycket. Prisvärdast verkar ju helt klart vara QNAP, då Plex har som bäst stöd för intelprocessorer.

Jag använder plex ihop med chromecast, låter efter att ha läst denna tråd som jag kan få en prestandaförbättring av att remuxa/transcoda mina filmer från mkv till mp4 för bättre kompatibilitet? Eller är jag ute o cyklar?

Permalänk
Medlem

Någon som testat med en microserver typ hp; https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Skrivet av kirre777:

Finns en jättestor tråd om den HÄR

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla om någon har provat Synology DiskStation DS218

https://www.synology.com/sv-se/products/DS218

Behöver en central lagring som också pallar Plex utan massa strul.
Finns det något bättre alternativ i samma alt en lägre prisklass?