Intel Core i7-6950X "Broadwell-E" kan komma med tio kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-6950X "Broadwell-E" kan komma med tio kärnor

Processorfamiljen Broadwell-E kan bli ett större lyft än många först trott, då nya uppgifter talar för att toppmodellen Core i7-6950X kommer med hela 10 kärnor och 20 trådar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh yes, nu kliar det i köpnerven!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kärnor hit och kärnor dit. Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att istället se AMD och intel försöka göra en så snabb Single-core CPU med dagens teknik. Programmerare tycker ju att det är besvärligt att koda för flertrådat, vilket innebär att vi ser mycket outnyttjad prestanda i dagens program.

En annan lösning vore ju om processorn kontruerades på ett sådant sätt att den kunde ställa om till single/multi-core beroende på vad som kördes för stunden. Alltså om en CPU t. ex har kapacitet för 8 kärnor skulle den kunna ställa om sig till att leverera all den kraften i en enda tråd. Det vore något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

10?! Pfft. Det har ju gjorts med över 1000 kärnor!
http://phys.org/news/2011-01-scientists-cores-chip.html

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Kärnor hit och kärnor dit. Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att istället se AMD och intel försöka göra en så snabb Single-core CPU med dagens teknik. Programmerare tycker ju att det är besvärligt att koda för flertrådat, vilket innebär att vi ser mycket outnyttjad prestanda i dagens program.

En annan lösning vore ju om processorn kontruerades på ett sådant sätt att den kunde ställa om till single/multi-core beroende på vad som kördes för stunden. Alltså om en CPU t. ex har kapacitet för 8 kärnor skulle den kunna ställa om sig till att leverera all den kraften i en enda tråd. Det vore något.

Blir det billigare att tillverka enkärniga processorer dock och i så fall hur mycket billigare?
Jag menar, jag är inte alls så tekniskt kunnig om processorer men det känns ju ändå som det finns en anledning till att jättebilliga Atoms till exempel har 4 kärnor, för att det är billigt att implementera.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare

@Ozzed: Att öka antalet kärnor är långt ifrån trivialt, men det är fortfarande långt mycket lättare än att öka IPC. Man får också på pappret bättre total perf/W om man har många klena kärnor, vi har dock ändå sätt att i praktiken är två kärniga mobiler (Apples) och två kärniga bärbara datorer (Intels U-serie samt Core M) i praktiken är mer effektiva då de program man normalt kör har ingen nytta av mer än en, max två, kärnor.

Problemet med att öka IPC är att det finns bara en begränsad mängd parallellism i varje instruktionsström, i många fall är det teoretiska maximala IPC-värdet man kan uppnå någonstans mellan 2,0-2,5. Sedan Haswell ligger många enklare program redan väldigt nära sitt teoretiska max, d.v.s. det är helt enkelt inte möjligt att öka IPC speciellt mycket till

Sedan är det inte bara att det är besvärligt att koda korrekta program som använder många CPU-kärnor på ett effektivt sätt, vissa problem är helt enkelt vad man kallar "inherently sequential". Den typen av problem är typiskt oftare förekommande i den program vi kör på skrivbordet än inom många andra områden som servers och superdatorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske skulle väntat på 6800K Men men, man kan vänta i evigheter för det kommer alltid något bättre imorgon.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Blir det billigare att tillverka enkärniga processorer dock och i så fall hur mycket billigare?
Jag menar, jag är inte alls så tekniskt kunnig om processorer men det länns ju ändå som det finns en anledning till att jättebilliga Atoms till exempel har 4 kärnor, för att det är billigt att implementera.

Atom har väl även som krav att vara strömsnål? Jag tror att 4 klena kärnor är strömsnålare än en likvärdigt presterande single-core eftersom det går att vara mer dynamisk med prestandan.

Spontant känns det väl som om det borde vara lättare att köra en fet kärna än flera klena, eftersom komplexiteten minskar, men jag är inte heller så tekniskt insatt i kretsdesign och sånt så jag vet inte heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kärnor hit och kärnor dit. Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att istället se AMD och intel försöka göra en så snabb Single-core CPU med dagens teknik. Programmerare tycker ju att det är besvärligt att koda för flertrådat, vilket innebär att vi ser mycket outnyttjad prestanda i dagens program.

En annan lösning vore ju om processorn kontruerades på ett sådant sätt att den kunde ställa om till single/multi-core beroende på vad som kördes för stunden. Alltså om en CPU t. ex har kapacitet för 8 kärnor skulle den kunna ställa om sig till att leverera all den kraften i en enda tråd. Det vore något.

Är väl ändå mycket som skalar bra och kan utnyttja 2-4 trådar och där finns det ju redan cpuer som g3258, i3 och i5.

Och det du pratar om under det görs väl typ redan, att klockfrekvenserna anpassas efter hur många kärnor som belastas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer att köra med den massiva L4 cachen som finns i i5-5675C or i7-5775C i denna CPU också. Kanske blir då lite mer intressant för gaming-enthusiaster och de borde väl kunna trycka in detta (om plats finnes) då CPU:n förmodligen kommer att kosta en hel del (~10-12K kr?)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icte:

Undrar om de kommer att köra med den massiva L4 cachen som finns i i5-5675C or i7-5775C i denna CPU också. Kanske blir då lite mer intressant för gaming-enthusiaster och de borde väl kunna trycka in detta (om plats finnes) då CPU:n förmodligen kommer att kosta en hel del (~10-12K kr?)

Som vanligt tror jag 999 dollar rikt pris.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Undrar hur bra 6 kärniga prollarna klockar. Om dom nu lyckas komma till runt 4.7ghz som dagens 4 kärniga skylakes så skulle det va nåt att överväga.

Tråkigt att man fortfarande måste kompromissa mellan antingen fler, eller starkare kärnor, iaf när man enbart har gaming i tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla broadwell förseningar hoppas man att Skylake-E försenas till 2018 så att Zen kan konkurrera (inte för att den kommer vara bättre än vanliga Skylake).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

10?! Pfft. Det har ju gjorts med över 1000 kärnor!
http://phys.org/news/2011-01-scientists-cores-chip.html

Hmm...isf kan vi ju säga att Fury-X har 4096 "Cores".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av scara:

Med tanke på alla broadwell förseningar hoppas man att Skylake-E försenas till 2018 så att Zen kan konkurrera (inte för att den kommer vara bättre än vanliga Skylake).

E-serien är en "konsumentifierad" variant av Xeon E5. Broadwell-baserade Xeon E5 kommer i bästa fall i slutet av detta år, inför Skylake ska man rejält omarbeta plattformen kring CPUn (första riktigt stora omdesignen sedan Nehalem) och plan just är (om jag inte missförstått något) att Skylake E5 ska lanseras i slutet av 2016. Så en realistisk förväntan på när Skylake-E kommer ut är nog 1H 2017.

Edit: tydligen är det tidigt 2016 som gäller för Broadwell Xeon E5 numera. Kommer en variant av E5 med 24 kärnor och en Skylake uppföljare med 28 kärnor ligger sedan i röret.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir säkert bra till arbetsstationer där folk sitter med 3D-rendering, simulering, tunga beräkningar etc.
Men tveksam till att vanliga entusiaster kommer att köpa dessa i några volymer, de ser ut att kosta en slant.

Undrar hur dessa kommer att stå sig mot ung. likvärdiga Xeon-varianter?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RHWarrior:

Blir säkert bra till arbetsstationer där folk sitter med 3D-rendering, simulering, tunga beräkningar etc.
Men tveksam till att vanliga entusiaster kommer att köpa dessa i några volymer, de ser ut att kosta en slant.

Undrar hur dessa kommer att stå sig mot ung. likvärdiga Xeon-varianter?

E-serien är i princip Xeon E5 utan stöd för multisocket (flera CPUer i samma system) och utan stöd för DDIO (köra DMA till/från L3-cache, viktigt för server, irrelevant för rena beräkningar).

Så handlar det om rena beräkningar är det exakt samma prestanda som en Xeon E5 med motsvarande klockfrekvens och antal kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer inte förren i sommar så jag känner mig rätt nöjd med min 5820K

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Antar man kommer kunna köra ms-röj med skapliga fps med den?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv

Kunde dom dra upp klocken till 4.0ghz iaf, så hade det varit mer intressant. Att OC'a från 3 -> 4ghz utvecklar för mycket värme helt enkelt, för min kylning.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Kunde dom dra upp klocken till 4.0ghz iaf, så hade det varit mer intressant. Att OC'a från 3 -> 4ghz utvecklar för mycket värme helt enkelt, för min kylning.

watha coluing

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen

Som om namnschemat inte var rörigt och ologiskt nog ...

5960X → 6950X
5930K → 6900K
5820K → 6850K
5820K → 6800K

De gör ju satir på sig själva.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Linus testar Xeon 2699 v3 med 18 kärnor. Han är lycklig som ett litet barn på julafton ☺

https://youtu.be/xt62JyJo1iU

Permalänk
Avstängd

En 6900k får det nog bli när dom släpps

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Med tanke på alla broadwell förseningar hoppas man att Skylake-E försenas till 2018 så att Zen kan konkurrera (inte för att den kommer vara bättre än vanliga Skylake).

Jag tror faktiskt den kan bli riktigt bra då dom går till smt igen och inte cmt. Sen är det en helt ny och inget som blivit uppdaterat sem kommer dom även ha hyperthreading

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 14ccKemiskt:

Linus testar Xeon 2699 v3 med 18 kärnor. Han är lycklig som ett litet barn på julafton ☺

https://youtu.be/xt62JyJo1iU

Aaaah, the horror! Vem kör Windows med en sådan CPU

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

10?! Pfft. Det har ju gjorts med över 1000 kärnor!
http://phys.org/news/2011-01-scientists-cores-chip.html

Skrivet av Lessismore:

Hmm...isf kan vi ju säga att Fury-X har 4096 "Cores".

Som Lessismore säger, det är ganska stor skillnad på generaliserade kärnor som i en Intel/AMD CPU och kärnor med reducerad instruktionstabell som exempelvis en GPU-kärna, FPGA eller i extremfall ASIC.

Det finns en god anledning till att Bitcoins inte "minas" på desktop-CPU:er längre, det är mycket effektivare att ha specialbyggda ASIC för att endast lösa bitcoins matematiska problem.

Hittar desvärre inte så jättemycket information om antalet kärnor, men Här så säger de att varje ASIC innehåller 384 kärnor och vad jag förstår så drar själva ASIC:en under 10W. Så jättebra prestanda per watt, dock är det enda du kan göra med processorn att skapa SHA256 hashar.

Tenkai Star, antar att du bara var ironisk i ditt inlägg, men tänkte jag skulle förklara närmare ändå :]

Permalänk
Medlem

Kommer nog vänta på PCI express 4.0 innan köper nytt igen

Har 5960X

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagusen:

Kommer nog vänta på PCI express 4.0 innan köper nytt igen

Har 5960X

Finns det något du använder som har så hög bandbredd att PCI-e 3.0 inte räcker?

I vilket fall får du säkert vänta 3 år till innan 4.0 är ute.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Nice med lansering till sommar samt 2011-3
Då hinner jag spara ihop till en och slipper byta mobo

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt