Open source-alternativ till Lightroom?

Permalänk
Medlem

Open source-alternativ till Lightroom?

Hej!

Jag håller precis på och ska organisera alla mina foton. Hade från början tänkt att använda Adobe Lightroom, men känner att jag inte vill låsa mig till ett proprietärt program, och speciellt inte ett där du måste prenumerera på programmet för att få använda det (visst är det så med Lightroom nuförtiden?).

Det jag letar efter är ett alternativ till Lightroom som

  • har stöd för Mac OS X

  • inte är byggt på Java

  • är open source

  • är säkert (dvs. att fotona eller biblioteket inte blir korrupta eller liknande)

  • gärna har stöd för Lightroom-plugins

Någon som har bra tips?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Hej!

Jag håller precis på och ska organisera alla mina foton. Hade från början tänkt att använda Adobe Lightroom, men känner att jag inte vill låsa mig till ett proprietärt program, och speciellt inte ett där du måste prenumerera på programmet för att få använda det (visst är det så med Lightroom nuförtiden?).

Det jag letar efter är ett alternativ till Lightroom som

  • är open source

  • är säkert (dvs. att fotona eller biblioteket korrumperas eller liknande)

  • gärna har stöd för Lightroom-plugins

Någon som har bra tips?

Tack!

Plugin stöd lär bli svårt, men de val du har är Cinelerra, OpenShot, kdelive, pitivi, Blender. OSX stödet lär väl variera, Apple har inte varit så mycket för OpenSource vad jag kan minnas.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Plugin stöd lär bli svårt, men de val du har är Cinelerra, OpenShot, kdelive, pitivi, Blender. OSX stödet lär väl variera, Apple har inte varit så mycket för OpenSource vad jag kan minnas.

Säkert utmärkta program, men är inte alla dessa videoredigeringsmjukvaror?

Tyvärr känner jag inte till något open source som är ens nära att konkurera med Lightroom. Men, lite snabb googling gav några förslag som kan vara värda att titta på.

http://www.darktable.org och http://lightzoneproject.org/ verkar vara de mest intressanta alternativen, om du kan leva utan pluginsupporten.

Permalänk
Medlem

Darktable eller RawTherapee är nog enda alternativen där, men de uppfyller såklart inte dina krav om att vara ett gratis Lightroom. Redan Apples Photos räcker riktigt långt och är väldigt kraftfullt jämfört mot OSS-alternativen. Raw-motorn är ju inbyggd i operativsystemet. Verktyg som Pixelmator går att köra mot Apples bibliotek. Kan vara överflödigt att organisera det i några andra program.

Du kan fortfarande köpa Lightroom och behöver inte köra CC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Plugin stöd lär bli svårt, men de val du har är Cinelerra, OpenShot, kdelive, pitivi, Blender. OSX stödet lär väl variera, Apple har inte varit så mycket för OpenSource vad jag kan minnas.

Medföljande iMovie är lämpligare för redigering än alla dessa och OS X är självklart ett vänligt system att bygga opensource-mjukvara på. Ett program som kör Qt exempelvis bör integrera fint på OS X, GTK/GTK+ har också stöd för OS X så att bygga/köra mängder med open source är lätt. Utvecklingsmiljön för OS X är ju t.o.m. en kombo av GCC och LLVM/Clang och så gott som alla OSS-projekt kan byggas med de, går att dra in egna verktyg från olika pakethanterare/samlingar, går att köra x11 osv allt utan att köra Cygwin, bygga med MinGW eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Säkert utmärkta program, men är inte alla dessa videoredigeringsmjukvaror?

Tyvärr känner jag inte till något open source som är ens nära att konkurera med Lightroom. Men, lite snabb googling gav några förslag som kan vara värda att titta på.

http://www.darktable.org och http://lightzoneproject.org/ verkar vara de mest intressanta alternativen, om du kan leva utan pluginsupporten.

Hah sant, morgonmössan blandade ihop Lightroom med Lightworks....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Lite off topic kanske men det är värt att tillägga att open source betyder inte gratis! Jag antar att du är ute efter ett program som är gratis vilket inte är samma sak som open source. Men du kanske verkligen menar open source

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

Lite off topic kanske men det är värt att tillägga att open source betyder inte gratis! Jag antar att du är ute efter ett program som är gratis vilket inte är samma sak som open source. Men du kanske verkligen menar open source

Jag menar verkligen open source.

Tack för alla tips!

Skickades från m.sweclockers.com