Kan ej se extern hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Kan ej se extern hårddisk

Har en extern disk från Verbatim som av någon anledning inte är synlig i någon av de PC:ar jag testar. Den hittas och installeras korrekt, jag ser den i diskhanteraren osv, men jag kan inte få tillgång till innehållet på något sätt. Har försökt googla och leta mig till lösningar så gott jag kan, men kört fast.

Några idéer? Kan det ha någon påverkan att jag tidigare använt den i en Mac?

Tacksam för alla tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

kolla i diskhanteraren om den har någon Enhetsboktav typ D:. troligen har den ingen eller så har den samma som något annat..

EDIT: jag tror att du bara kan se innehållet om disken är formaterad med fat32.

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

@robbankentor:

Nej, ingen enhetsbokstav. Kan inte heller ändra enhetsbeteckning. Är det alltså formatering som behövs? Finns det något sätt att rädda innehållet?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av robbankentor:

kolla i diskhanteraren om den har någon Enhetsboktav typ D:. troligen har den ingen eller så har den samma som något annat..

EDIT: jag tror att du bara kan se innehållet om disken är formaterad med fat32.

Nej andra filsystem fungerar också.

Skrivet av Lewinsky:

@robbankentor:

Nej, ingen enhetsbokstav. Kan inte heller ändra enhetsbeteckning. Är det alltså formatering som behövs? Finns det något sätt att rädda innehållet?

Du bör inte formatera den om du vill behålla nått, har du tur så är det bara pga att du kopplat bort den utan att först köra säker borttagning, du bör testa att ge den en enhetsbeteckning och går inte det så kör ett recoveryprogram mot den.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

@mrqaffe:

Tack! Eftersom det inte går att ändra enhetsbeteckningen i diskhanteraren så antar jag att det alternativet går bort, eller finns det andra alternativ?

Tips på recoveryprogram som en lekman reder ut att köra?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Lewinsky:

@mrqaffe:

Tack! Eftersom det inte går att ändra enhetsbeteckningen i diskhanteraren så antar jag att det alternativet går bort, eller finns det andra alternativ?

Tips på recoveryprogram som en lekman reder ut att köra?

Hur ser den ut i diskhanteraren, tex har den något filsystem, hur är status osv?

Skulle inte köra nått recoveryprogram "som den är" skulle ta ur hårddisken ur USB chassit, och koppla in den internt i en dator och sen börja kolla disken osv

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

@ggustavsson:

Status: Felfri (Primär partition)
Filsystem: Inget

Inget filsystem låter märkligt i mina öron?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Mar 2004

Ändra enhetsbokstav i diskhanteraren går, Men finns det ingen filsystem på den så funkar de naturligtvis inte..
Då filsystemet är borta så måste du köra en recovery för att få tillbaka datan.. Jag använder "Restorer 2000" för att få tillbaka data, Har alltid funkat (Om disken inte varit extremt trasig då), Men oftast brukar ja få ut en del data, även om kluster m.m är trasiga..

| 990FX | FX-8120 | Intel Pro 1500 + 2Tb | 16Gb XMP1866 | R9-280x |
| i5-3470 | 4x4Gb PC3-1600 | 6Tb | FreeNAS-9.10.2 |
| Yamaha HTR-4065 | Dynavoice Magic F-5 EX |
| iPhone 7 128Gb GagatBlack|