GTA V får låga FPS när andra program är igång, Vad kan felet vara?

Permalänk

GTA V får låga FPS när andra program är igång, Vad kan felet vara?

Tjenare! Har ett litet mindre problem när jag spelar GTA V. Om jag startar GTA med Google chrome uppe med ¨en¨ flik så laggar spelet så grönjävulskt, vet inte varför det gör så och blir rent utsagt irriterad utav det då jag nyss har uppgraderat datorn och hade inte problemen tidigare.

Innan när jag hade en AMD fx-6350 (klockad till 4.5ghz med en Noctua NH-U9B) med 8gb ram 1600mhz och mitt gigabyte HD 7870 oc så laggade det inte när jag hade chrome eller steam uppe i bakgrunden. Men efter att jag bytte till nytt mobo , prolle och ram så har det börjat lagga när jag spelar.

Min nuvarande rigg är

CPU: Intel Core I5 6600k (Är 3 månader gammal nu, oklockad med samma Noctua NH-U9B)
Mobo: MSI Z170A GAMING PRO (Är 3 månader gammal nu)
Ram: Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB 4x4GB (Är 3 månader gammal nu)
GPU: Gigabyte HD 7870 OC (Är 2 år gammal nu, och är bara fabriks överklockad för tillfället)
PSU: Fractal Design Integra R2 500W 80+ Bronze (Är 2 år gammal nu)
SSD: ADATA SX900-Series 128GB (Är bara 7 månader gammal, har OS, drivrutiner, program och några spel på den, har 36,3gb ledigt på den)
HD: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm (Är 2 år gammal nu och har dem flesta spel och större filer på, GTA ligger här också, har 611gb ledigt. Har aldrig legat under 500gb ledigt utrymme.)
OS: windows 10 pro 64bit
Har inga problem i andra spel än GTA, kör på blandat ultra/high/low/av i GTA.

Vad kan det vara för fel? Är lite brydd om detta. Är det någon flaskhals?
CPU blir 40-45 grader under spel och GPU blir 58 grader om jag inte ändrar fläkt kurvan i MSI afterburner (kan ligga vid 50 grader om jag ändrar till 70% fart på fläktarna.
Vid idle blir CPU 22 grader och GPU blir 25 grader.

(är riktigt förvånad att skylake är så kall, kan inte använda datorn som element längre! )

Uppskattar all hjälp jag kan få då jag har slut på idéer. Btw så hade jag senaste drivrutiner från AMD alltså 15.7 men Windows ändrar varje gång jag installerar dem till version 15.201.1151-150821a-188665E

Mvh

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Låter skumt är ju en rejäl uppgradering men vi börjar med det uppenbara..

Har du installerat om windows sen du bytte moderkortet ? om du inte har gjort det är det därför det strular.

Din CPU ska förövrigt inte vissa de tempsen och inte GPU'n heller, de verkar som de går i sina absoluta lägsta klockfrekvenser, en av orsakerna till detta kan vara en halvtrasig windows installation.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Låter skumt är ju en rejäl uppgradering men vi börjar med det uppenbara..

Har du installerat om windows sen du bytte moderkortet ? om du inte har gjort det är det därför det strular.

Din CPU ska förövrigt inte vissa de tempsen och inte GPU'n heller, de verkar som de går i sina absoluta lägsta klockfrekvenser, en av orsakerna till detta kan vara en halvtrasig windows installation.

ioförsig när jag bytte mobo så kopplade jag in allt som det var och startade datorn men allt gick skit. Så gick in i windows recovery och gjorde reset this PC och installerade om windows och då gick det bättre efter det. Men kan det ha blivit fel så?

Och hur skulle temperaturen varit egentligen varit då? Vet knappt vart max värmen ligger på CPU och GPU.
Det är ny kylpasta på både CPU och GPU

Men vet iallafall att CPU klockar sig till 3.9ghz i belastning. kan kolla upp det mer noga snart.

Edit* Kan tillägga att det är 21 grader på mitt rum.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

ioförsig när jag bytte mobo så kopplade jag in allt som det var och startade datorn men allt gick skit. Så gick in i windows recovery och gjorde reset this PC och installerade om windows och då gick det bättre efter det. Men kan det ha blivit fel så?

Och hur skulle temperaturen varit egentligen varit då? Vet knappt vart max värmen ligger på CPU och GPU.
Det är ny kylpasta på både CPU och GPU

Men vet iallafall att CPU klockar sig till 3.9ghz i belastning. kan kolla upp det mer noga snart.

Edit* Kan tillägga att det är 21 grader på mitt rum.

reset this PC hjälper inte för då sparar den grunderna där t.ex. moderkortets funktioner ingår, du måste göra en ren installation från grunden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

reset this PC hjälper inte för då sparar den grunderna där t.ex. moderkortets funktioner ingår, du måste göra en ren installation från grunden.

tack för hjälpen, ska fixa det någon gång. Funkar det fortfarande att uppgradera från 8.1 till 10?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av DreinLifeOfYou:

tack för hjälpen, ska fixa det någon gång. Funkar det fortfarande att uppgradera från 8.1 till 10?

Ett år går de att uppgradera gratis till Windows 10

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile