Spel i Steam OS presterar avsevärt sämre än med Microsoft Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag bryr mig inte om vad jag kodar mot, så länge det är bra och ger så mycket som möjligt tillbaka. Jag klassar dock OpenGL som PHP. Lite halvfärdigt med dålig eftertanke..

Wow, vilken käftsmäll
Det kan ju ligga något i det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det gäller många steamanvändare. När man frågar hur många av spelen personen spelat så brukar det bara vara en 5-6 stycken av hundratals spel i biblioteket. Inlåsning är underbart när Gabben gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar spela klart mina spel, sitter på Alien atm samt Soma. Men Steam är den enda spelklienten som finns tillgänglig. Inlåsning är det dock inte när många spel lanseras utanför steam, är väl bara Valve som lanserar sina spel bara på Steam.

GOG håller fortfarande på med sin Linux client....

Skrivet av kelthar:

Japp, det tror jag säkert att Vulkan kan. Om de hade lyckats med en implementation där resultaten på olika platformar med samma kod blir likadan så kommer det nog bli en succé. Och ifall de dessutom lyckas med ett "close to the metal" så finns det ett hopp att Vulkan kan vara aktuellt.

Jag bryr mig inte om vad jag kodar mot, så länge det är bra och ger så mycket som möjligt tillbaka. Jag klassar dock OpenGL som PHP. Lite halvfärdigt med dålig eftertanke. Helt okej för studenter, men inte något för någon seriös produktion. Och här är jag så klart motbevisad av bl.a min hjälte, Carmack, med tanke på vad de har släppt med OpenGL.

Snarare för färdig, Ett språk där du kan göra samma sak på 20 olika sätt. 10 av dessa är legacy, 8 av resterande funkar inte på AMD, och resten funkar inte på Intel. Oftast blir det att utvecklare som kanske inte har så stor kunskap om openGL sedan använder nån legacy metod och blir förvånad över dålig prestanda eller försöker sig på någon av de senaste metoderna men blir förvånad över att AMD crashar, blir arg och kör en target på OpenGL 3.2 som släpptes för 6 år sen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Jag brukar spela klart mina spel, sitter på Alien atm samt Soma. Men Steam är den enda spelklienten som finns tillgänglig. Inlåsning är det dock inte när många spel lanseras utanför steam, är väl bara Valve som lanserar sina spel bara på Steam.

GOG håller fortfarande på med sin Linux client....

De flesta större utgivare som släpper spel på PC idag är Steam-exklusiva idag. Mindre utgivare och indie-titlar kan man även hitta på GOG och exempelvis Humble Bundles DRM-fria plattform eller vad man nu ska kalla det.

En viktig skillnad mellan just Steam och GOG är att med Steam är kravet att klienten körs för att spelet ska fungera medans med GOG är klienten frivillig, har man separata installers för spelen går dessa lika bra att använda.

Av mina 167 spel på mitt GOG-konto så är 33 av dessa Linux-stödda vilket är rätt skapligt. Vinsten för GOG att stödja Linux är troligen mindre än vad det är för Valve men tacksamt att det ändå görs såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De flesta större utgivare som släpper spel på PC idag är Steam-exklusiva idag. Mindre utgivare och indie-titlar kan man även hitta på GOG och exempelvis Humble Bundles DRM-fria plattform eller vad man nu ska kalla det.

En viktig skillnad mellan just Steam och GOG är att med Steam är kravet att klienten körs för att spelet ska fungera medans med GOG är klienten frivillig, har man separata installers för spelen går dessa lika bra att använda.

Av mina 167 spel på mitt GOG-konto så är 33 av dessa Linux-stödda vilket är rätt skapligt. Vinsten för GOG att stödja Linux är troligen mindre än vad det är för Valve men tacksamt att det ändå görs såklart.

Jag har inga problem med GOG förutom just att deras Linux stöd är halvdant. Vissa spel som har Linux releases uppdateras inte heller på GOG, Witcher 2 var ganska tydligt där Steam versionen fick hela tiden uppdateringar och linux stöd men om man hade det på GOG fick man vänta.

Fixar GOG sin linux client så lär jag prioritera GOG över steam om de löser det bra dvs.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Jag har inga problem med GOG förutom just att deras Linux stöd är halvdant. Vissa spel som har Linux releases uppdateras inte heller på GOG, Witcher 2 var ganska tydligt där Steam versionen fick hela tiden uppdateringar och linux stöd men om man hade det på GOG fick man vänta.

Fixar GOG sin linux client så lär jag prioritera GOG över steam om de löser det bra dvs.

Grundproblemet är ju samma som för Steam, så länge Linux som spelplattform inte får ett par procent av marknaden kommer den vara lågintressant då de pengar man tjänar inte räcker. 5% borde nog vara tillräckligt, 10% riktigt bra antar jag.

Om man kan lita på Valves siffror så är nästan 1 % ändå rätt bra och förhoppningsvis kanske andelen nått till 2-3% om ett år. När kundbasen finns kommer saker börja hända. Men fram tills dess får man nog ändå vara nöjd med vad som faktiskt släpps. När jag började använda Linux primärt för lite drygt tio år sedan var det väl typ TuxRacer som fanns att spela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Grundproblemet är ju samma som för Steam, så länge Linux som spelplattform inte får ett par procent av marknaden kommer den vara lågintressant då de pengar man tjänar inte räcker. 5% borde nog vara tillräckligt, 10% riktigt bra antar jag.

Om man kan lita på Valves siffror så är nästan 1 % ändå rätt bra och förhoppningsvis kanske andelen nått till 2-3% om ett år. När kundbasen finns kommer saker börja hända. Men fram tills dess får man nog ändå vara nöjd med vad som faktiskt släpps. När jag började använda Linux primärt för lite drygt tio år sedan var det väl typ TuxRacer som fanns att spela...

Vet inte om du missade det men, GOG hade ingen Linux version tillgänglig av Witcher medans Linux versionen var redan släppt och tillgänglig på Steam. GOG var helt enkelt sega med att uppdatera, idag finns Linux versionen uppe på GOG men läser man posts från utvecklaren så är det inte första gången de är lite sega.

Angående andelen, den har legat på 1% flera år om jag minns rätt nu. Kommer inte Vulkan få fart så tror jag den stannar av där.

För 10 år sedan hade du Quake väl på Linux, men på tal om tuxracer:

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Vet inte om du missade det men, GOG hade ingen Linux version tillgänglig av Witcher medans Linux versionen var redan släppt och tillgänglig på Steam. GOG var helt enkelt sega med att uppdatera, idag finns Linux versionen uppe på GOG men läser man posts från utvecklaren så är det inte första gången de är lite sega.

Angående andelen, den har legat på 1% flera år om jag minns rätt nu. Kommer inte Vulkan få fart så tror jag den stannar av där.

För 10 år sedan hade du Quake väl på Linux, men på tal om tuxracer:
https://www.youtube.com/watch?v=tKD3aWJDg3M

Ah, rätt illa när CDPR inte är snabbare med att släppa på deras egna plattform än på konkurrentens faktiskt. Eller var släppet innan GOG började satsa på Linux? Det är ju relativt nytt.

Vad gäller Witcher 3 så trodde jag det faktiskt fanns för både OSX och Linux men det är ju bara Windows tydligen. Men det kommer kanske senare? Underbart spel iallafall.

Har andelen legat på den nivån så länge så är det lite oroande. Men Vulkan borde vara en knuff i rätt riktning. Speciellt om större titlar börjar komma till plattformen fortare och där man dessutom kan ligga i nivå med hur Windows-utgåvan av spelet fungerar. Jag tror personligen rätt starkt på att locka med Half Life 3 (eller Portal 3, Left 4 Dead 3 osv) för att både locka kunder, utgivare men också hårdvarubolagen att satsa hårt på Vulkan och förhoppningsvis få en bra start. Just Vulkan bör väl ändå ses som just en nystart för spelsatningen med Linux.

Sant. DOOM 3 borde ha varit spelbar då med, dock inte på min dåvarande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, rätt illa när CDPR inte är snabbare med att släppa på deras egna plattform än på konkurrentens faktiskt. Eller var släppet innan GOG började satsa på Linux? Det är ju relativt nytt.

Vad gäller Witcher 3 så trodde jag det faktiskt fanns för både OSX och Linux men det är ju bara Windows tydligen. Men det kommer kanske senare? Underbart spel iallafall.

Har andelen legat på den nivån så länge så är det lite oroande. Men Vulkan borde vara en knuff i rätt riktning. Speciellt om större titlar börjar komma till plattformen fortare och där man dessutom kan ligga i nivå med hur Windows-utgåvan av spelet fungerar. Jag tror personligen rätt starkt på att locka med Half Life 3 (eller Portal 3, Left 4 Dead 3 osv) för att både locka kunder, utgivare men också hårdvarubolagen att satsa hårt på Vulkan och förhoppningsvis få en bra start. Just Vulkan bör väl ändå ses som just en nystart för spelsatningen med Linux.

Sant. DOOM 3 borde ha varit spelbar då med, dock inte på min dåvarande dator.

Det var nog efter, de har redan då haft flera Linux spel men Witcher 2 var inte första fenomenet där Linux version fattades fast det fanns tillgänglig på exempelvis steam eller direkt från portarens hemsida.

Angående Witcher 3 så skulle det komma iaf om man tittade på deras trailers för några månader sen men jag tror att de backade på det. Feral Interactive eller kanske VP igen kommer porta det om det inte kommer en inhouse.

Dota 2 skulle jag gissa blir första lanserade Vulkan spelet på Linux om inget annat företag hoppar in och tar ljuset så att säga. (Med tanke på att de har presenterat en vulkan version körandes ett antal månader sen). Dock lite besviken på att Unity inte sagt något om vulkan, de ligger efter ganska mycket på OpenGL stödet, men endå valt att satsa på Metal (OSX) istället för Vulkan (Linux, Windows, och kanske tvinga på Apple att stödja Vulkan).

Just Vulkan är en nystart som du säger, den kommer med förbättringar på alla plan där trådning och skalning är centralt. De har också tänkt på kompabilitet med D3D shaders där man kan använda SPIR-V för att sedan kompilera shaders för GLSL istället för att använda drivrutiner, dvs man får en central shader compiler som kommer funka på alla "vendors" istället som nu där varje drivrutin har en egen och där buggar kan hända på ena men inte andra osv. Samt skall även finnas möjlighet för HLSL (vad jag minns från presentationer), istället för idag skriva egna och hoppas på det bästa.

https://www.khronos.org/spir

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Det påverkar nog inte resultatet på något sätt ... eftersom de är relativa inom samma upplösning.

Tror knappast det är sådana skillnader på "normala" upplösningar dock.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Tror knappast det är sådana skillnader på "normala" upplösningar dock.

Jag är mycket säker att grafikkort är upplösningsagnostiska när de puttar ut trianglar, etc. De kör snarare med ett lägre screen space, ofta mellan 0.0 och 1.0, vilket det senare mappar ut till faktiska pixlar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Snarare för färdig, Ett språk där du kan göra samma sak på 20 olika sätt. 10 av dessa är legacy, 8 av resterande funkar inte på AMD, och resten funkar inte på Intel. Oftast blir det att utvecklare som kanske inte har så stor kunskap om openGL sedan använder nån legacy metod och blir förvånad över dålig prestanda eller försöker sig på någon av de senaste metoderna men blir förvånad över att AMD crashar, blir arg och kör en target på OpenGL 3.2 som släpptes för 6 år sen.

Jag tar ditt ord för det. Jag har bara mina egna erfarenheter och de gjorde att jag släppte OpenGL i slutändan och tänkte att jag får nog vänta ett tag innan det blir bättre. Då jag gjort det så har jag siktat på bäst täckningsgrad och därför i slutändan valt OpenGL ES. Man vill ju ha ens options öppna för devices också. Var ganska aktiv med MonoGame ett tag och byggde det initiala stödet för att rita andra saker än med dess spritebatch.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Att samma kod inte fungerar oberoende plattform skulle jag se som ett problem med. Det borde vara plattformsoberoende trots allt. Än värre att resultatet skiljer sig beroende på renderingshårdvara i systemet också. Förhoppningsvis något som löses med Vulkan. Det är ju trots allt en sak som också begränsar användningen för OpenGL. Jag säger inte att DirectX är bättre, den har ju ett stort minus i och med att den är Microsoft-exklusiv för deras plattform(ar).

Känns som att dina punkter redan besvarats i tråden. Nej, diskussionen är över för min del. Ha en fin dag och lycka till med ditt projekt!

PSN+ krävs för online-spelande med PS4. PS3 var onlinespelande gratis med dock.

Väldigt märkligt, då jag spelat online på mitt ps4 utan PSN och utan problem....

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är mycket säker att grafikkort är upplösningsagnostiska när de puttar ut trianglar, etc. De kör snarare med ett lägre screen space, ofta mellan 0.0 och 1.0, vilket det senare mappar ut till faktiska pixlar.

Dock kan det skilja lite i prestanda när man har stor CPU overhead som exempelvis AMD har på sina drivrutiner.

Ivf alla spel har inte samma problem här kommer fyra benchmarks, sista två visar ganska stora prestandavinster för SteamOS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Dock kan det skilja lite i prestanda när man har stor CPU overhead som exempelvis AMD har på sina drivrutiner.

Ivf alla spel har inte samma problem här kommer tre benchmarks, sista två visar ganska stora prestandavinster mot SteamOS.

https://www.youtube.com/watch?v=nASDQCPjxOg

https://www.youtube.com/watch?v=a8N6na0bAfY

https://www.youtube.com/watch?v=GZYIa-6UooM

https://www.youtube.com/watch?v=iOEfbnEv_fQ

Där ser det onekligen fördelaktigt ut. Jag önskar att det hade varit samma mätvärden man kört i slutet på alla benches så man hade kunnat bygga sig en mer komplett bild. Men oavsett, så är det starka indikationer på att SteamOS inte har några direkta problem i sig själv.

Jag hade velat ha fler upplösningar också. Och massa fina diagram

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag gillar steam, de hjälper till att dra linuxutvecklingen framåt.

Sedan att spel portade från windows ger sämre prestanda är väl ändå en sjukt kass nyhet. Gör ett spel för linux exklusivt. Porta det sedan till windows. Skulle inte förvåna mig att se sämre prestanda i windows då.

Sedan spelar mycket annat skit roll också. Till exempel vad man har rullandes bakom sina spel. I windows har du "windows". I linux har du vad du vill ha. Nä cred till valve för att de gör så pass bra saker för multiplatform.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.