Intel 200-serien styrkretsar för Kaby Lake läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Intel 200-serien styrkretsar för Kaby Lake läcker ut på nätet

Årets Skylake följs 2016 upp av Kaby Lake, som förutom arkitektoniska förbättringar kommer med en ny 200-serie styrkretsar och stöd för minnestekniken 3D Xpoint.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kombinera detta med en Kabi lake CPU med stor L4 Cache och upplåst, så har vi äntligen den riktiga bra uppgraderingen.

Skylake is already dead...

Men tack till alla skylake ägare som agerat beta testare åt nya noden, buggiga moderkort, BLCK överklockningen mm

Typo...
Permalänk
Medlem

Käbbel Lake?

Permalänk
Medlem

Så vi med Skylake och äldre kommer inte kunna använda 3D-Xpoint? Tråkigt, man får hoppas att Samsung 950 Pro duger ett tag framöver!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kombinera detta med en Kabi lake CPU med stor L3 Cache och upplåst, så har vi äntligen den riktiga bra uppgraderingen.

Skylake is already dead...

Men tack till alla skylake ägare som agerat beta testare åt nya noden, buggiga moderkort, BLCK överklockningen mm

Men orka vänta ett år..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Så det blir Kaby Lake som AMD ska försöka konkurrera med när de släpper Zen? Det blir spännande när dessa jämförs. Sedan konkurrerar intel även mot sin egna prestandaplattform (med de där 10-kärninga processorerna). Åtminstone förut har prestandaplattformen haft högre bandbredd i styrkretsar som ett av försäljningsargumenten men om 200-serien får fler kanaler och bättre bandbredd så bör väl skillnaden mellan plattformarna bli mindre?

Permalänk

Glad att jag inte köpte Skylake, var väldigt nära för en vecka sen!

Permalänk
Medlem

Det där med minnesstandarden låter ju onekligen som att det är smidigare att vänta på nya serien istället för att hoppa på skylake-tåget. O andra sidan resonerar man sådär skulle man aldrig få ngt nytt köpt eftersom det kommer nya grejor hela tiden. Denna beslutsångest....

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Men orka vänta ett år..

Om folk orkade vänta 2 år på skylake så orkar jag 1 år till.

Skylake tillförde väldigt lite imho, CPU mässigt, men förändringar i moderkorten var större, och även mer problematiska. Kaby lake verkar bli som haswell refresh, en förfinad Skylake. Broadwells cache gjorde dock en chock när den slog inte bara skylake, men även 5960x på fingrarna i spel. Så varför skulle jag inte vilja ha kaby lake som har både skylakes förbättringar, nyare platform, stöd för nästa gen Intel SSD och broadwells största fördel?

Folk oroar sig för att de kommer uppgradera till döda plattformar, men poängen är att eftersom utvecklingen står lite still (de kan helt enkelt inte göra dem mycket bättre) så är det bättre att satsa på något bra direkt, istället för att "uppgradera sen". Så skit i om det är död eller halvdöd platform. Det är inte 2006 och 775 sockeln längre. Intel måste byta sockel ofta för att ens sälja något nytt nu när de gamla CPUerna hänger med så länge.

Titta bara på hur länge 2600k, 3770k osv höll och håller sig. Jag sitter och spela fallout 4 utan problem på min 2600k i Ultra, och är helnöjd. Ärligt förstår inte hur mitt 290 kort kan klara det, men steams FPS säger 60 (59-60) och alla inställningar är satta på max av spelet själv...

Jag hann inte pga sjukdom få ihop den 4790k, men den kommer, och den räcker mer än väl detta "året" till kaby lake till mer krävande spel.

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Det där med minnesstandarden låter ju onekligen som att det är smidigare att vänta på nya serien istället för att hoppa på skylake-tåget. O andra sidan resonerar man sådär skulle man aldrig få ngt nytt köpt eftersom det kommer nya grejor hela tiden. Denna beslutsångest....

Den som hela tiden väntar på att ta nästa steg får tillbringa resten av livet på ett ben.
Man får förlika sig med vetskapen om att grejor man packar upp är "föråldrade" redan när de tas ur kartongen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wizbro:

Så vi med Skylake och äldre kommer inte kunna använda 3D-Xpoint? Tråkigt, man får hoppas att Samsung 950 Pro duger ett tag framöver!

Skrivet av MrM3:

Det där med minnesstandarden låter ju onekligen som att det är smidigare att vänta på nya serien istället för att hoppa på skylake-tåget. O andra sidan resonerar man sådär skulle man aldrig få ngt nytt köpt eftersom det kommer nya grejor hela tiden. Denna beslutsångest....

Intel har redan visat Optane i PCIe-format och de väntas släppa den i en uppsjö formfaktorer inklusive 2,5" och M.2. De har alltså redan löst en egen styrkrets för Optane som sedan kör via PCIe med NVMe. Så det borde med andra ord rimligtvis gå att köra 3D-Xpoint även på äldre system.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Så om man har köpt Skylake och skulle vilja uppgradera till Kaby Lake måste man byta moderkort...?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Så om man har köpt Skylake och skulle vilja uppgradera till Kaby Lake måste man byta moderkort...?

Typ, skylake är redan död när den precis har kommit ut lol

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem

Då rök alltså alla argument om framtidssäkring som folk kör med i köprådstrådar? Tycker det är lite komiskt efter det man har fått ta emot av folk efter att man rekommenderat någon Haswell istället för Skylake.

Permalänk
Medlem

everytime ska det snålas med funktinoner. Förståeligt men tråkigt som fasen.
Så skylake har inte hårdvaruacceleration av 10-bitars HEVC/H.265 och Googles motsvarande komprimeringsteknik VP9?

Blir nyfiken på optane! om det nu är så mycket billigare och bättre så hoppas jag på att dom kan ligga på samma relativt samma prisnivå som dagens standard SSDer

Permalänk
Medlem

Köpte ju Skylake för att uppgradera med en Optane SSD nästa år...

Blir intressant och se vad som gör att z170 är olämpliga för Optane.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

24Bannor PCIe? Kan vi se moderkort med stöd för tri-way SLI då tro. Oavsett så är det riktigt kul att se att vi får fler än 16 iaf (Även om jag nog håller mig till Entusiast-plattformen numera)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tror kaby lake blir en mycket bra refresh utav skylake:)

Det plus en mer mogen platform, kan bara bli bra.

Tror vi kommer se ytterst liten skillnad i ipc, men lär bli bättre på att klocka.. Stor l4 samt mycket bättre igpu. Intressant:)

Roligt om kaby lake i3or presterar som/bättre än i5or:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Så om man har köpt Skylake och skulle vilja uppgradera till Kaby Lake måste man byta moderkort...?

Står inte i klartext på Sweclockers, men flera andra artiklar nämner bakåtkompatibilitet att du kan stoppa i en Kaby Lake i ett Z170 moderkort. Annars kan Intel dra åt ... nånstans.

Permalänk
Avstängd

Vilket skit.

Varken USB 3.1, PCI Express 3.1 eller VP10.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Zen blir en hit så CPU-marknaden kan börja leva igen. Intel med så gott som monopol är ju en mardröm. Gissar på 5% ökning i IPC och lite nya funktioner, men inte för många, några måste ju sparas till kommande cannonlake. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Köpte ju Skylake för att uppgradera med en Optane SSD nästa år...

Blir intressant och se vad som gör att z170 är olämpliga för Optane.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det där låter skumt. Det är ju knappast NVMe endast i så fall, men frågan är vad det är då. En ny version av NVMe?
Det har inte riktigt framgått vad som skiljer Optane från andra nyare NAND.
Samsung 950 Pro kallar väl sitt V-nand, vilket jag får anta betyder vertikalt stackad NAND, precis som Optane.
Det kan vara så att allt är marketing-bs, och att Optane bara är som vilken x4 M2 SSD som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Ja det där låter skumt. Det är ju knappast NVMe endast i så fall, men frågan är vad det är då. En ny version av NVMe?
Det har inte riktigt framgått vad som skiljer Optane från andra nyare NAND.
Samsung 950 Pro kallar väl sitt V-nand, vilket jag får anta betyder vertikalt stackad NAND, precis som Optane.
Det kan vara så att allt är marketing-bs, och att Optane bara är som vilken x4 M2 SSD som helst.

Optane är inte NAND utan X-Point. Men jag ser inte varför PCIe och NVM skulle duga åt det. Demot Intel körde på IDF 2015 var ju, enligt Anandtech, över PCIe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Azodan:

Optane är inte NAND utan X-Point. Men jag ser inte varför PCIe och NVM skulle duga åt det. Demot Intel körde på IDF 2015 var ju, enligt Anandtech, över PCIe.

Skickades från m.sweclockers.com

NAND är ju inte ens i närheten av att begränsas av PCIe när det gäller bandbredd. De snabbaste enterprise PCIe ligger ju på runt 3 GB/s och PCIe 3.0 x16 klarar 15 GB/s. Intels senaste ska ju klara upp till 5 GB/s och den kört fortfarande bara x8. Det finns massor av bandbredd kvar att hämta över PCIe. När det gäller latenser är ju PCIe inte helt idealt. Därför har visat upp ett format som är samma som DDR4 DIMM och där är tanken att processorns minneskontroller pratar direkt med 3D-Xpoint men det verkar vara riktat mot Xeon-plattformarna.

Frågan är, varför ska man inte köra över PCIe? Det är ju inte riktigt realistiskt att bygga en helt ny databuss enbart för Optane. I alla fall utanför servermarknaden där de kan sälja färdiga helhetslösningar på ett annat sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Optane är inte NAND utan X-Point. Men jag ser inte varför PCIe och NVM skulle duga åt det. Demot Intel körde på IDF 2015 var ju, enligt Anandtech, över PCIe.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja PCM heter det t.o.m. Nu minns jag. Men precis. Om det är något annat än PCIe x4 m2, då går det ju inte att ha i en m2 slot.
Kan de ha tänkt sig göra ytterliggare en kontakt, typ m4 som är dubbelt så bred som m2?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SBeaver:

Ja PCM heter det t.o.m. Nu minns jag. Men precis. Om det är något annat än PCIe x4 m2, då går det ju inte att ha i en m2 slot.
Kan de ha tänkt sig göra ytterliggare en kontakt, typ m4 som är dubbelt så bred som m2?

M.2 räcker till strax under 4 GB/s. Vill man ha mer än så finns fortfarande vanliga hederliga PCIe x16. Alla de snabbaste SSD-erna har kört vanliga PCIe x8 länge nu. Finns M.2 som är 30 mm breda istället för 22 mm som är de-facto standard nu men det finns ingen standard för mer än PCIe x4 än. Vanliga PCIe x8 har 49 pinnar och M.2 har 66 pinnar så det borde gå att få in x8 rakt av vilket skulle ge typ 7,8 GB/s. Ska noteras att deras DIMM-enheter tydligen har en bandbredd på 6 GB/s så vinsten med att köra direkt mot minneskontrollern är ju bevisligen latenser och inte bandbredden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser ut som detta kan ersätta min 3930k och X79

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Jag glömde bort ett 'inte'