Dator byter automatiskt "desktop" när förstärkare stänger av sig.

Permalänk
Medlem

Dator byter automatiskt "desktop" när förstärkare stänger av sig.

Hej. Lite luddig rubrik, men visste inte hur jag skulle beskriva det kort och enkelt.

Jag har en dator och från datorn till min datorskärm kör jag HDMI-DVI. Jag kör även från datorn en HDMI till min förstärkare och sedan vidare med HDMI till TV.

Som det är just nu sitter jag i soffan och har således bilden på TV (Desktop 1 eller extended). När jag vill sätta mig vid skrivbordet och eventuellt spela något spel så byter jag till enbart datorskärmen (desktop 2). Här kommer dock problem - När förstärkaren stänger av sig så byter datorn automatiskt tillbaka till desktop 1, det vill säga TV.

Har inte alltid varit på detta sättet. Innan körde jag även en till datorskärm och kopplade den via en HDMI-splitter ihop med kabeln för TV. När denna satt i och jag bytte till desktop 2 så hände ingenting, utan då stannade bilden där den skulle vara.

Någon som har en susning om vad som kan orsaka problemen?

Permalänk
Medlem

Låter som det vanliga problemet med att windows byter det primära till den sista inkopplade källan/skärmen.
När din förstärkare stängs av så ser datorn TV'n istället och flippar den primära till den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låter som det vanliga problemet med att windows byter det primära till den sista inkopplade källan/skärmen.
När din förstärkare stängs av så ser datorn TV'n istället och flippar den primära till den istället.

Är det något man kan göra åt detta problem?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan testa att byta den kontakt du använder på grafikkortet (anslutningarna har olika status) annars krävs annan hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Hej. Lite luddig rubrik, men visste inte hur jag skulle beskriva det kort och enkelt.

Jag har en dator och från datorn till min datorskärm kör jag HDMI-DVI. Jag kör även från datorn en HDMI till min förstärkare och sedan vidare med HDMI till TV.

Som det är just nu sitter jag i soffan och har således bilden på TV (Desktop 1 eller extended). När jag vill sätta mig vid skrivbordet och eventuellt spela något spel så byter jag till enbart datorskärmen (desktop 2). Här kommer dock problem - När förstärkaren stänger av sig så byter datorn automatiskt tillbaka till desktop 1, det vill säga TV.

Har inte alltid varit på detta sättet. Innan körde jag även en till datorskärm och kopplade den via en HDMI-splitter ihop med kabeln för TV. När denna satt i och jag bytte till desktop 2 så hände ingenting, utan då stannade bilden där den skulle vara.

Någon som har en susning om vad som kan orsaka problemen?

Förstår inte riktigt varför du har datorn kopplad till förstärkaren?
Varför inte bara koppla datorn till tvn och sen tvn till förstärkaren för vad jag såg på din förstärkaren stödjer den ACR.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Förstår inte riktigt varför du har datorn kopplad till förstärkaren?

Jag har datorn kopplad till förstärkaren så jag kan plocka ljudet över HDMI, även om jag inte vill ha bilden via TV'n. Jag bara spekulerar, men han kan ha samma anledning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

@puttek: Börja med att ställa in rätt under bildskärmsinställningar vid varje driftfall, d.v.s. med- och utan förstärkare. Om inställningarna fortfarande inte vill sitta kvar så skulle jag nog nästan rekommendera att göra en ren installation av Windows. Jag hade nästan exakt samma problem tidigare som jag störde mig enormt på. Efter en omformatering så var alla bekymmer som bortblåsta, men jag vet egentligen inte den riktiga anledningen till att det löste sig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Förstår inte riktigt varför du har datorn kopplad till förstärkaren?
Varför inte bara koppla datorn till tvn och sen tvn till förstärkaren för vad jag såg på din förstärkaren stödjer den ACR.

Som någon tidigare sa med ljudet via HDMI. Visste iofs inte att man kunde koppla på annat vis heller.

Skrivet av Casgar:

@puttek: Börja med att ställa in rätt under bildskärmsinställningar vid varje driftfall, d.v.s. med- och utan förstärkare. Om inställningarna fortfarande inte vill sitta kvar så skulle jag nog nästan rekommendera att göra en ren installation av Windows. Jag hade nästan exakt samma problem tidigare som jag störde mig enormt på. Efter en omformatering så var alla bekymmer som bortblåsta, men jag vet egentligen inte den riktiga anledningen till att det löste sig.

Jag har nyligen installerat om och det hjälpte tyvärr inte.

Nu kan jag ju komma runt problemet genom att aldrig stänga av förstärkaren, men hade gärna kunnat stänga av den när den inte används.

e; Har dessutom läst mig till att Yamaha använder något som heter CEC och jag hade redan det avstängt. Däremot upphörde mitt problem EN gång när jag aktiverade och avaktiverade igen.