Vart läser ni era nyheter? Inrikes/Utrikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det närmaste du kommer är nog sveriges radio. Därmed inte sagt att de är närmast en majoritets sanning, bara att de har ett särskilt uppdrag att vara utan egen agenda och politisk inriktning samt är bemannade med utbildade journalister.

Att ha åsikter är ingen konst. Därför kan reddit och forum vara en bra debattplattform.
Men att opartiskt leverera grundad information är en utmaning. Därför får man ha respekt för tex public service även om de inte är felfria.

Skrivet av kaya:

Jag tycker SVT/SR är värst av dom alla, privata bolag är iaf ärliga i att dom vinklar sina nyheter och gör vad dom kan för att dölja den världsbild som dom tycker är fel.
Radiotjänst drar in 7 miljarder per år på TV licensen för att vi ska få just oberoende nyheter, men hur funkar det?
http://radiotjanst.se/Documents/Arsredovisning/%C3%85rsredovi...

Det är bara att kolla hur dom röstar, 52% av SVTs och 54% av SRs "journalister" röstar MP. http://www.affarsvarlden.se/hem/politik/article3466937.ece

Och då är det bara att titta på hur oberoende SVT/SR hanterade det hela när Åkesson spelade poker för sina egna pengar och jämföra det med Romson när hon målade med miljöfarlig och förbjuden färg, tankade förbjuden grön diesel och dumpade orenat kloakvatten rakt i Östersjön.
Eller SVTs valvaka där dom är tvungna att intervjua Åkesson efteråt och vad gör dom, jo dom höjer volymen på kommunisternas valvaka och kör den så högt i bakgrunden så det är svårt att höra vad Åkesson säger, DDR fasoner.
Ett oberoende mediebolag skulle aldrig ens få för sig att göra nått sånt.
Sen alla debattprogram där två ja-sägare ska debattera med varandra...

Årets julvärd och vem som ringen in det nya året är ju också helt i linje med SVTs propaganda. Efter Ernman var klar för klockringningen så trodde jag att vi skulle få Arnstad som julvärd men SVT lyckades hitta ett ännu bättre alternativ, En antisemit som ska fira en judes födelse med det svenska folket... bra jobbat SVT. https://ordet09.wordpress.com/2011/11/01/en-gang-ar-ingen-gan...

SVT/SR påstår att dom är oberoende men dom försöker inte ens dölja att dom inte är det.

Gud ja, SVT/SR är ett skämt. Det hemskaste är att en stor majoritet av svenska folket faktiskt tror att de är opartiska och blir hjärntvättade av extremvänsteridéer. Fy fan.

Permalänk
Medlem

använder dn.se rt.com och dt.se och vk.se förlokalnyheter klart andra tittas också. foxnews kan vara roligt att läsa ibland. på tv ser man också ibland. rapport/aktuellt

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Tycker man att SR/SVT är extremvänster behöver man nog en reality check. De drar helt klart åt det hållet men tycker man att det är extremt behöver skalan kalibreras om.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Gud ja, SVT/SR är ett skämt. Det hemskaste är att en stor majoritet av svenska folket faktiskt tror att de är opartiska och blir hjärntvättade av extremvänsteridéer. Fy fan.

Det känns knappt värt att svara sådana som du. Men undrar enligt trådens ämne var du läser dina nyheter.

Sen finns det säkert någon förklaring varför denna "majoritet" inte kallar denna "minoritet" för hjärntvättad av extrema opinionsbildare. Kanske är det en eftersträvan mot förståelse eller en uppgivenhet eller kanske bara ointresse.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag tycker SVT/SR är värst av dom alla, privata bolag är iaf ärliga i att dom vinklar sina nyheter och gör vad dom kan för att dölja den världsbild som dom tycker är fel.
Radiotjänst drar in 7 miljarder per år på TV licensen för att vi ska få just oberoende nyheter, men hur funkar det?
http://radiotjanst.se/Documents/Arsredovisning/%C3%85rsredovi...

Det är bara att kolla hur dom röstar, 52% av SVTs och 54% av SRs "journalister" röstar MP. http://www.affarsvarlden.se/hem/politik/article3466937.ece

Och då är det bara att titta på hur oberoende SVT/SR hanterade det hela när Åkesson spelade poker för sina egna pengar och jämföra det med Romson när hon målade med miljöfarlig och förbjuden färg, tankade förbjuden grön diesel och dumpade orenat kloakvatten rakt i Östersjön.
Eller SVTs valvaka där dom är tvungna att intervjua Åkesson efteråt och vad gör dom, jo dom höjer volymen på kommunisternas valvaka och kör den så högt i bakgrunden så det är svårt att höra vad Åkesson säger, DDR fasoner.
Ett oberoende mediebolag skulle aldrig ens få för sig att göra nått sånt.
Sen alla debattprogram där två ja-sägare ska debattera med varandra...

Årets julvärd och vem som ringen in det nya året är ju också helt i linje med SVTs propaganda. Efter Ernman var klar för klockringningen så trodde jag att vi skulle få Arnstad som julvärd men SVT lyckades hitta ett ännu bättre alternativ, En antisemit som ska fira en judes födelse med det svenska folket... bra jobbat SVT. https://ordet09.wordpress.com/2011/11/01/en-gang-ar-ingen-gan...

SVT/SR påstår att dom är oberoende men dom försöker inte ens dölja att dom inte är det.

Värst av dem alla? Belägg? Retorisk överdrift? Syfte?

Jag har ingen särskild koll eller ambition att ha det angående de punkter du tar upp. Men konstaterar att de är särskilt utvalda för att argumentera för en åsikt. Det har du rätt att göra. Jag vet dock inte om du letat upp dessa på egen hand eller bara tagit till dig av någon annans argument.

Att sedan ta upp partisympatier som bevis för partisk rapportering är bara en extrapolering av en hypotes. Det var min poäng från början med att journalisterna är utbildade. Sen att undersökningen är tämligen värdelös ur vetenskaplig synvinkel gör inte saken bättre. Det enda den gör är att, som sagt, bekräfta en hypotes för att stärka en viss opinion.
Kom tillbaka när du har den faktiska röstfördelningen samt argument varför detta skulle påverka rapporteringen. För det var väl det som du försökte poängtera?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Flashback och Reddit är väl två forum?

NSD - Är den vriden åt nåt håll?

Alla är vridna åt något håll.

Egentligen ska man läsa så många olika tidningar som möjligt. Om du bara läser låt oss säga Aftonbladet kommer du bara få ett perspektiv. Läser du istället SVT, Aftonbladet, SVD, DN och även dom s.k "högerextrema" sajterna så får du ett bredare perspektiv. Märker man att en källa sällan (eller aldrig) är kritisk mot ett politiskt block eller parti, eller en ideologi, men är det mot andra, kanske t.o.m väldigt mycket mot en del specifika, då vet man hur dom är vinklade. Då är det troligen lättare att hitta kritik från en källa som är vinklad åt andra hållet. Sen kan båda ljuga/förvrida sanningen givetvis, det är därför en artikel utan egna källor inte borde ses som något annat än åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Nordfront, avpixlat, friatider, motgift och flashback.

Med tanke på din avatar antar jag att det istället är Lady Dahmer, slutpixlat, twitter, etc.se, dagensarena, nyheter24 och afa som gäller?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Med tanke på din avatar antar jag att det istället är Lady Dahmer, slutpixlat, twitter, etc.se, dagensarena, nyheter24 och afa som gäller?

Själv hoppas jag att han var sarkastisk

Permalänk
Medlem

Försöker bredda mina nyhetskällor så att man får en någorlunda sanningsenlig bild av vad som försiggår, kryddat med ett gott skratt eller två från skämtsidor såsom Aftonbladet, Nyheter24 och Avpixlat.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

NY Times är den jag främst läser. De gör ett bra jobb med att undvika clickbait rubriker som DN, som jag läste en hel del förut, nu börjat med. De har även bra och givande reportage. Nackdelen är att en del av deras vanliga artiklar kan vara längre än vad de egentligen behöver vara. Blir en del The Guardian också.

Även om jag stör mig på DNs clickbait så kör jag en blandning av DN och SVD för att hålla koll på svenska nyheter. Båda visade dock tyvärr under Parisdåden att de tycker att det är viktigare att vara först med något, än att det faktiskt stämmer. Då föredrar jag tidningar som NY Times så i detta fall väntade tills de fick saker bekräftade innan de slängde upp det på sidan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Använder mest Google news för att klicka mig vidare och Omni på mobilen.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

svt.se
dn.se
gp.se
sweclockers.com
idg.se
nyteknik.se
swedroid.se
fz.se

unjufär i den ordningen också.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Reddit är väl så långt ifrån vinklat man kan komma tycker jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Omni och sånt jag får upp i sökresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Reddit är väl så långt ifrån vinklat man kan komma tycker jag.

Varför skulle inte Reddit vara vinklat? Det man främst ser är ju baserat på vad andra har röstat på, och Reddit har inte direkt den bredaste användarbasen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

svt
omni
sweclockers
fz
arstechnica
aftonbladet
Dn
metro
nhw
Techreport
anandtech
idg
hardocp
engadget
reddit
rockpapershotgun
escapistmagazine

Täcker väl det mesta som sagt mycket teknik och jag tar alla nyheter som förslag med en lastbil med salt snarare än fakta från de flesta källorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

/r/worldnews på reddit

Ursäkta för min ignorans men har inte just den subredditen stora problem med att vara stämplat som främlingsfientligt och rätt vinklade åt ett håll?

Dock baserar man denna fråga enbart via några trådar man sett på reddit som kritiserar worldnews så de kan ha varit överdrivna men är ändå lite nyfiken om hur mycket av det som skrevs är sant.

EDIT: Tänkte dela också med mig av vad man läser.

Kör ett brett spektrum när jag är motiverad att bry mig om vad som händer runtomkring. Brukar vara Svd, tv4 och DN för vanliga nyheter. CBS 60 minutes, Al Jazeera och BBC Panorama för inslag som ger ett visst nyhetsvärde. Till sist r/soccer och sweclockers som medier för nyheter kring intressen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Värst av dem alla? Belägg? Retorisk överdrift? Syfte?

Jag har ingen särskild koll eller ambition att ha det angående de punkter du tar upp. Men konstaterar att de är särskilt utvalda för att argumentera för en åsikt. Det har du rätt att göra. Jag vet dock inte om du letat upp dessa på egen hand eller bara tagit till dig av någon annans argument.

Att sedan ta upp partisympatier som bevis för partisk rapportering är bara en extrapolering av en hypotes. Det var min poäng från början med att journalisterna är utbildade. Sen att undersökningen är tämligen värdelös ur vetenskaplig synvinkel gör inte saken bättre. Det enda den gör är att, som sagt, bekräfta en hypotes för att stärka en viss opinion.
Kom tillbaka när du har den faktiska röstfördelningen samt argument varför detta skulle påverka rapporteringen. För det var väl det som du försökte poängtera?

Värst av dom alla för att det är det enda medieföretag som ska vara politiskt obunden, och för att kunna vara det så har dom rätt att kräva pengar av alla som äger en TV vare sig om dom tittar på svt eller inte.

Dom punkter jag tog upp var dom första jag kom att tänka på, vill du ha mer att fundera på så kan vi kolla på Alice Bah som som beställde en lista med lämpliga personer för att tillsättas inom departementen, uppdraget gick till rättviseförmedlingen (rödare förening är svårt att hitta)
http://www.exponerat.net/har-ar-mangfaldslistan-som-alice-bah...
En lista där det enda som är viktigt är Kön, hudfärg och politisk tillhörighet. http://www.aftonbladet.se/debatt/article21589171.ab

Som tack för den listan så blev Lina Thomsgård, ordförande i rättviseförmedlingen utnämnd till programledare i Kobra, trotts att hon inte har nån journalist utbildning.
Ingen politisk styrning alls i SVT va?

Att jag tog upp partisympatierna var inte för att bevisa nått, men är det inte konstigt att 80%+ av deras journalister är röda?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG