Min U2711 sjunger på sista versen, behöver en ersättare!

Permalänk
Medlem

Min U2711 sjunger på sista versen, behöver en ersättare!

God Morgon!

Bakgrund
Min Dell U2711 börjar gå ned för landning och således söker jag en ersättare till den, jag är dock inte säker på vad jag ska köpa. Egentligen vill jag göra som jag brukar och slå på stort, men jag tänkte vara lite mer ansvarsfull än så och faktiskt inte köpa mer än jag egentligen behöver.

Jag spelar (så gott som) noll och ingenting så jag är inte intresserad av några gamingskärmar. Vad jag söker är:

  • Storlek: 27" - 32"

  • Panel: IPS (eller motsvarande)

  • Upplösning: 3840x2160

Här hade jag gärna lagt till egenskaper som: 100% sRGB, 100% Adobe RGB, 100% NTSC, osv, osv. Men det är här den ansvarsfulla delen av mig (för en gångs skull) kickar in och säger ifrån. Jag bildredigerar extremt sällan nu för tiden så det är inte värt det för fem öre och skulle jag få tummen ur och komma igång med fotandet igen får jag leva med att mina otroligt få utskrivna bilder inte får exakt rätt färger.

TL:DR
Här är en lista med skärmar jag kollat på, vilken ska jag köpa och varför?!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

För egen del hade jag valt Benq-modellen av de tre(med utgångspunkt i den information som finns tillhands på Prisjakt).

Spelar du inte längre, använder du inte längre datorn för ändamål som tidigare krävt väldigt specifika egenskaper hos en skärm, då kanske det går att ta ut svängrummet ännu mer.

Det du egentligen ska fråga dig är vad du har för några behov och utgå därifrån. Sett till dessa tre ser jag Benq-modellen som en vinnare i och med bekvämligheter, ergonomiska egenskaper och anslutbarhet. Kostnaden blir högre, men med tanke på hur länge en skärm tenderar till att överleva så går det räkna hem det i det långa loppet.

God jaktlycka!

Permalänk
Medlem

Jag har inte svaret... men hur känslig är du för flimmer?

Vissa skärmar gör så att de temporärt släcker "backlight" i skärmen när du väljer att dra ner på ljusstyrkan. Detta resulterar i ett flimmer som vissa märker av mer än andra.

Titta in på recensioner av skärmarna och se vad som skrivs om detta om det är viktigt för dig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte funderat på P2715Q? Den verkar väldigt prisvärd och är ju en hyfsat naturlig ersättare för U2711. Den är visserligen inte 100% Adobe RGB men tveksamt om du får det i denna prisklass i alla fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@GLaDER:

Vad är det för fel på din u2711? Flimmer? Isåfall är det bara plocka isär den och spraya elektronikrengöring på det bredaste kontaktdonet. Sen blir den som ny. Verkar som den oxiderar efter ett tags användande.

Jag har gjort det 3 gånger på min nu. Fungerar perfekt varje gång!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Sälj den för 2K och köp en U2715H. U2711 har en fruktansvärd beläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

@GLaDER:

Vad är det för fel på din u2711? Flimmer? Isåfall är det bara plocka isär den och spraya elektronikrengöring på det bredaste kontaktdonet. Sen blir den som ny. Verkar som den oxiderar efter ett tags användande.

Jag har gjort det 3 gånger på min nu. Fungerar perfekt varje gång!

Jag gjorde precis detta, tack för tipset, skärmen är igång igen och förhoppningsvis håller den sig flimmerfri!! (Vet inte om detta är bra eller ej, hade gärna skaffat en ny skärm... Men tjejen blir väl nöjd!)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Dell har lanserat en ny 4k-skärm nyligen, UP3216Q. Den ligger ca. en tusenlapp över Benq och Philips-skärmarna du kollat på, men fixar 99,5% Adobe RGB. Kan ju vara något att kolla på i alla fall. Men den är som sagt helt ny, så det verkar vara dåligt med recensioner än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Dell har lanserat en ny 4k-skärm nyligen, UP3216Q. Den ligger ca. en tusenlapp över Benq och Philips-skärmarna du kollat på, men fixar 99,5% Adobe RGB. Kan ju vara något att kolla på i alla fall. Men den är som sagt helt ny, så det verkar vara dåligt med recensioner än så länge.

+HDMI 2.0 om jag läste rätt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K