Min U2711 sjunger på sista versen, behöver en ersättare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Min U2711 sjunger på sista versen, behöver en ersättare!

God Morgon!

Bakgrund
Min Dell U2711 börjar gå ned för landning och således söker jag en ersättare till den, jag är dock inte säker på vad jag ska köpa. Egentligen vill jag göra som jag brukar och slå på stort, men jag tänkte vara lite mer ansvarsfull än så och faktiskt inte köpa mer än jag egentligen behöver.

Jag spelar (så gott som) noll och ingenting så jag är inte intresserad av några gamingskärmar. Vad jag söker är:

• Storlek: 27" - 32"

• Panel: IPS (eller motsvarande)

• Upplösning: 3840x2160

Här hade jag gärna lagt till egenskaper som: 100% sRGB, 100% Adobe RGB, 100% NTSC, osv, osv. Men det är här den ansvarsfulla delen av mig (för en gångs skull) kickar in och säger ifrån. Jag bildredigerar extremt sällan nu för tiden så det är inte värt det för fem öre och skulle jag få tummen ur och komma igång med fotandet igen får jag leva med att mina otroligt få utskrivna bilder inte får exakt rätt färger.

TL:DR
Här är en lista med skärmar jag kollat på, vilken ska jag köpa och varför?!

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

För egen del hade jag valt Benq-modellen av de tre(med utgångspunkt i den information som finns tillhands på Prisjakt).

Spelar du inte längre, använder du inte längre datorn för ändamål som tidigare krävt väldigt specifika egenskaper hos en skärm, då kanske det går att ta ut svängrummet ännu mer.

Det du egentligen ska fråga dig är vad du har för några behov och utgå därifrån. Sett till dessa tre ser jag Benq-modellen som en vinnare i och med bekvämligheter, ergonomiska egenskaper och anslutbarhet. Kostnaden blir högre, men med tanke på hur länge en skärm tenderar till att överleva så går det räkna hem det i det långa loppet.

God jaktlycka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2011

Jag har inte svaret... men hur känslig är du för flimmer?

Vissa skärmar gör så att de temporärt släcker "backlight" i skärmen när du väljer att dra ner på ljusstyrkan. Detta resulterar i ett flimmer som vissa märker av mer än andra.

Titta in på recensioner av skärmarna och se vad som skrivs om detta om det är viktigt för dig.

Dator: Japps, några år på nacken men tillräcklig | Dell 3008WFP 30" skärm
Bärbar dator: MBA 13" NAS: QNap TS-509 & Synology DS3612xs, DS416
Skrev jag något vettig? "Bra inlägg":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Du har inte funderat på P2715Q? Den verkar väldigt prisvärd och är ju en hyfsat naturlig ersättare för U2711. Den är visserligen inte 100% Adobe RGB men tveksamt om du får det i denna prisklass i alla fall.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002

@GLaDER:

Vad är det för fel på din u2711? Flimmer? Isåfall är det bara plocka isär den och spraya elektronikrengöring på det bredaste kontaktdonet. Sen blir den som ny. Verkar som den oxiderar efter ett tags användande.

Jag har gjort det 3 gånger på min nu. Fungerar perfekt varje gång!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2008

Sälj den för 2K och köp en U2715H. U2711 har en fruktansvärd beläggning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Goldfinger:

@GLaDER:

Vad är det för fel på din u2711? Flimmer? Isåfall är det bara plocka isär den och spraya elektronikrengöring på det bredaste kontaktdonet. Sen blir den som ny. Verkar som den oxiderar efter ett tags användande.

Jag har gjort det 3 gånger på min nu. Fungerar perfekt varje gång!

Jag gjorde precis detta, tack för tipset, skärmen är igång igen och förhoppningsvis håller den sig flimmerfri!! (Vet inte om detta är bra eller ej, hade gärna skaffat en ny skärm... Men tjejen blir väl nöjd!)

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Dell har lanserat en ny 4k-skärm nyligen, UP3216Q. Den ligger ca. en tusenlapp över Benq och Philips-skärmarna du kollat på, men fixar 99,5% Adobe RGB. Kan ju vara något att kolla på i alla fall. Men den är som sagt helt ny, så det verkar vara dåligt med recensioner än så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av perost:

Dell har lanserat en ny 4k-skärm nyligen, UP3216Q. Den ligger ca. en tusenlapp över Benq och Philips-skärmarna du kollat på, men fixar 99,5% Adobe RGB. Kan ju vara något att kolla på i alla fall. Men den är som sagt helt ny, så det verkar vara dåligt med recensioner än så länge.

+HDMI 2.0 om jag läste rätt.

i7
GTX
4K