Permalänk

Val av 120mm fläkt till Phenom Micro-ATX

Tjo,

Behöver lite input och råd vad det kommer till chassie fläktar.

Jag har idag ett Phenom Micro-ATX chassie med två original fläktar (Bitfenix) i toppen på chassiet som insug.
För att förse mitt Sapphire 290 Tri-X med frisk luft. För att uppnå vettigt luft flöde under load så behöver jag köra dessa fläktar i ca 75-80% last. Detta medför att dessa låter som en lövblås.

Drar jag ner fläktarna till ca 50-55% last låter de helt okej. Men gör jag detta medför det att grafikkortet blir varmt och drar på dess fläktar på fullt i stället. Detta låter om än ännu jävligare.

Ska kanske tillägga att jag har ingen fläkt på baksidan för varken insug eller utsug. Utsug sker via en 230mm fläkt i botten. Denna är knäpptyst så ingen förändring bör behöva göras där.

Så min fråga är då vad ska jag byta ut mina befintliga 120mm fläktar mot?

Har tittat på följande fläktar men blir inte klok på vilken som skulle passa min applikation bäst:
Noctua NF-S12A 120mm PWM
Fractal Design Venturi HF-12 120mm
Corsair Air series AF120 Performance
be quiet! SilentWings 2 120mm PWM

/D

Visa signatur

Battlestation - "AntiSocial"
AMD Threadripper 2920x - Noctua NH-U14S TR4-SP3 -Asrock X399 Phantom Gaming 6 - 32GB DDR4 @3600 - PNY GeForce RTX3070 XLR8 - Samsung 970 Pro M.2 1TB SSD (Win10+Steam Lib) - Samsung 750 Evo 500GB SSD (Local media) - Samsung 850 Evo 500GB SSD (Steam Lib) - WD Black 730 M.2 250GB SSD (Pop!_OS) - Intel 730 480GB SSD (Misc Storage) - 8x Intel DC S3500 400GB in Mirrored Pairs (Linux /Home) - Supermicro AOC-STGN-I2S 10GbE NIC - EVGA SuperNova 850 G3 - FD Define R5

Permalänk
Medlem

Vänd på samtliga fläktar så 230mm i botten tar in luft och dina 2 120mm i taket agerar utblås. Du kommer inte få nån dramatisk skillnad i temperaturer om du byter fläktar, skifta bara in och utsugspunkter enligt vad jag sa, så ska du se att det blir fint sen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Ok det kan ev vara en lösning på problemet.
Men jag får ju rätt resultat med "flödessetupen" idag när jag ökar load på fläktarna.

Med ett par andra effektivare och tystare fläktar borde jag uppnå önskat resultat med bibehållen "flödessetup", och där av min fråga om input på vilka fläktar som kan ge mig efterfrågat resultat.

Visa signatur

Battlestation - "AntiSocial"
AMD Threadripper 2920x - Noctua NH-U14S TR4-SP3 -Asrock X399 Phantom Gaming 6 - 32GB DDR4 @3600 - PNY GeForce RTX3070 XLR8 - Samsung 970 Pro M.2 1TB SSD (Win10+Steam Lib) - Samsung 750 Evo 500GB SSD (Local media) - Samsung 850 Evo 500GB SSD (Steam Lib) - WD Black 730 M.2 250GB SSD (Pop!_OS) - Intel 730 480GB SSD (Misc Storage) - 8x Intel DC S3500 400GB in Mirrored Pairs (Linux /Home) - Supermicro AOC-STGN-I2S 10GbE NIC - EVGA SuperNova 850 G3 - FD Define R5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marticus:

Vänd på samtliga fläktar så 230mm i botten tar in luft och dina 2 120mm i taket agerar utblås. Du kommer inte få nån dramatisk skillnad i temperaturer om du byter fläktar, skifta bara in och utsugspunkter enligt vad jag sa, så ska du se att det blir fint sen.

Att vända är nog inte optimalt, tänk på att chassit har inverterad moderkortsplåt.

@edge_of_sarcasm:

Jag hade kört en fläkt med bra lufttryck (statiskt tryck) högst upp som pressar in luften i grafikkortet. Förslagsvis Fractal designs statiskt anpassade fläktar eller en Silverstone Air penetrator.

Air Penetrator skapar en väldigt riktad luftkanal, kan fungera i fronten med men misstänker att den kanalen missar grafikkortet helt. Kör på valfri hyfsat tyst fläkt i fronten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att vända är nog inte optimalt, tänk på att chassit har inverterad moderkortsplåt.

@edge_of_sarcasm:

Jag hade kört en fläkt med bra lufttryck (statiskt tryck) högst upp som pressar in luften i grafikkortet. Förslagsvis Fractal designs statiskt anpassade fläktar eller en Silverstone Air penetrator.

Air Penetrator skapar en väldigt riktad luftkanal, kan fungera i fronten med men misstänker att den kanalen missar grafikkortet helt. Kör på valfri hyfsat tyst fläkt i fronten.

Varför skulle det inte va optimalt att ha insug i botten med jättefläkten och utsug i toppen för att få ut grafikkortets varma luft så snabbt som möjligt? Du får positivt tryck i lådan och den varma luften åker ut så snabbt som möjligt. Man kan förövrigt inte ha nån fläkt i fronten, där sitter nätagget.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Nu är jag lite vilsen, är det luftflöde eller luyfttryck som jag ska satsa på med befintlig flödesriktning?

Jag inbillade mig att det var flöde som var intressant för min applikation.

Visa signatur

Battlestation - "AntiSocial"
AMD Threadripper 2920x - Noctua NH-U14S TR4-SP3 -Asrock X399 Phantom Gaming 6 - 32GB DDR4 @3600 - PNY GeForce RTX3070 XLR8 - Samsung 970 Pro M.2 1TB SSD (Win10+Steam Lib) - Samsung 750 Evo 500GB SSD (Local media) - Samsung 850 Evo 500GB SSD (Steam Lib) - WD Black 730 M.2 250GB SSD (Pop!_OS) - Intel 730 480GB SSD (Misc Storage) - 8x Intel DC S3500 400GB in Mirrored Pairs (Linux /Home) - Supermicro AOC-STGN-I2S 10GbE NIC - EVGA SuperNova 850 G3 - FD Define R5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Marticus: Bättre att insug i toppen och grafikkortets fläkt jobbar i tandem istället för att försöka slåss om luften.

Dock är det nog endast TS som kan testa detta i sitt chassi.

Generellt är det dock inte viktigt att få ut den varma luften då lågt lufttryck har lägre värme kapacitet än luft med högre lufttryck. Således kan man tänka sig att få in mycket sval luft med högt lufttryck direkt på grafikkortet bör leda till bättre värmeavledning från grafikkortet.

Slutligen, om man kör utblås i toppen av chassit hur kommer luften röra sig och vart kommer grafikkortet få sin luft ifrån? Jag får det till att med fläktar riktade åt samma håll har man bättre chanser att kyla grafikkortet.

Jobbar de mot varandra så kommer grafikkortet oundvikligen dra in redan varm luft som dessutom har lägre tryck och således har lägre förmåga att föra bort värmen från grafikkortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av edge_of_sarcasm:

Nu är jag lite vilsen, är det luftflöde eller luyfttryck som jag ska satsa på med befintlig flödesriktning?

Jag inbillade mig att det var flöde som var intressant för min applikation.

Generellt är det väl bäst att satsa på flöde när det gäller chassifläktar och tryck för kylarfläktar.
Fast du vill ju blåsa neråt på en specifik komponent så då är nog tryck att föredra.

Hade i alla fall provat att vända på fläktarna som Marticus föreslår och kanske satt en till fläkt i baken som suger in luft.

Prova dig fram

Av fläktarna du nämner har jag bara provat noctua och corsair och båda är ju bra. Noctua lite bättre i min mening.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Tack för input alla ni som angagerat er.

Så fläkt med högt tryck monterat i topp som trycker luft mot GPU kan vara rätt väg att gå.
Så 2st Noctua NF-P12 120mm PWM alt Noctua NF-F12 120mm PWM bör ge önskat resultat om man kompremisar ljudnivå / prestanda.

Visa signatur

Battlestation - "AntiSocial"
AMD Threadripper 2920x - Noctua NH-U14S TR4-SP3 -Asrock X399 Phantom Gaming 6 - 32GB DDR4 @3600 - PNY GeForce RTX3070 XLR8 - Samsung 970 Pro M.2 1TB SSD (Win10+Steam Lib) - Samsung 750 Evo 500GB SSD (Local media) - Samsung 850 Evo 500GB SSD (Steam Lib) - WD Black 730 M.2 250GB SSD (Pop!_OS) - Intel 730 480GB SSD (Misc Storage) - 8x Intel DC S3500 400GB in Mirrored Pairs (Linux /Home) - Supermicro AOC-STGN-I2S 10GbE NIC - EVGA SuperNova 850 G3 - FD Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Marticus: Bättre att insug i toppen och grafikkortets fläkt jobbar i tandem istället för att försöka slåss om luften.

Dock är det nog endast TS som kan testa detta i sitt chassi.

Generellt är det dock inte viktigt att få ut den varma luften då lågt lufttryck har lägre värme kapacitet än luft med högre lufttryck. Således kan man tänka sig att få in mycket sval luft med högt lufttryck direkt på grafikkortet bör leda till bättre värmeavledning från grafikkortet.

Slutligen, om man kör utblås i toppen av chassit hur kommer luften röra sig och vart kommer grafikkortet få sin luft ifrån? Jag får det till att med fläktar riktade åt samma håll har man bättre chanser att kyla grafikkortet.

Jobbar de mot varandra så kommer grafikkortet oundvikligen dra in redan varm luft som dessutom har lägre tryck och således har lägre förmåga att föra bort värmen från grafikkortet.

Jag är med.

TS: testa först enlig mitt förslag, så kanske du slipper spendera pengar, kvarstår problemet så sätt grafikkortet så nära toppen av chassit som möjligt och kör insug i toppen på fläktarna. Skulle problemet fortfarande kvarstå så köp en fläkt med högt lufttryck. Dessa fläktar är bra på att ge högt luftflöde på korta avstånd, som tex genom radiatorer. Fläktar som är fokuserade på högt luftflöde lämpar sig bättre till att flytta luft över långa sträckor, som genom ett helt chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

En update på hur det gick.

Installerade 2st Noctua NF-F12 120mm PWM fläktar i lådan idag.
Har nu kört lite tester under ett par timmar och resultatet av fläktbytet blev följande:

- Sänkt max temp på GPU med ca 10grader, maxar ur på ca 65-67grader nu.
- GPU fläkten har gått från 100% load till 55-57%.
- Chassiefläktarna varvar upp till ca 80% (ca 1000rpm) och låter avsevärt mindre än de gamla när dessa gick på 75% (ca 900-1000rpm).

Sammanfattning: Tempen på GPUn har sjunkigt och detta har resulterat i mindre last på dess fläktar vilket har sänkt ljudnivån avsevärt. De nya fläktarna låter mycket mindre än de gammla på samma varvtal samtidigt som de flyttar ca 70% mer luft och mer än dubblat flödet av luft.

Har inga db mätningar före eller efter. Jag vill inte på nått sätt påstå att ljudnivån är låg. Men det har gått från att jag kan höra oväsendet genom min QPAD QH-90 (på "normal" volym) till att jag inte längre kan höra datorns fläktar.

En succé helt enkelt.

Visa signatur

Battlestation - "AntiSocial"
AMD Threadripper 2920x - Noctua NH-U14S TR4-SP3 -Asrock X399 Phantom Gaming 6 - 32GB DDR4 @3600 - PNY GeForce RTX3070 XLR8 - Samsung 970 Pro M.2 1TB SSD (Win10+Steam Lib) - Samsung 750 Evo 500GB SSD (Local media) - Samsung 850 Evo 500GB SSD (Steam Lib) - WD Black 730 M.2 250GB SSD (Pop!_OS) - Intel 730 480GB SSD (Misc Storage) - 8x Intel DC S3500 400GB in Mirrored Pairs (Linux /Home) - Supermicro AOC-STGN-I2S 10GbE NIC - EVGA SuperNova 850 G3 - FD Define R5