AMD återtar marknadsandelar från Nvidia

Permalänk
Melding Plague

AMD återtar marknadsandelar från Nvidia

Färska siffror visar att Nvidia fortsatt dominerar grafikkortsmarknaden och att AMD sakta börjat klättra uppåt från en rekordlåg nivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Gillar att den nedersta raden visar att 100% är totalen

Permalänk

Härligt att AMD lyckas vända på skutan innan det blev försent!

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Bra, fint tecken på förbättrad konkurrenssituation. Aldrig bra om ett företag leder för stort och därmed kan sätta vilka priser de vill.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Dom flesta förespråkar nog AMD när det gäller PPK iaf.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dennisdvdr:

Dom flesta förespråkar nog AMD när det gäller PPK iaf.

Prestanda per krona alltså.
Fick fundera lite på vad du menade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skäggig legend

Jag rekommenderar alltid kort till pris/prestanda, alltid gjort, kommer alltid att göra och har ägt båda lagen. Idag är det viktigt att folk slutar smutskasta AMD för att "det är en rebrand" - själv tycker jag inte det spelar någon roll ifall priset till prestandan ligger rätt.

Precis som i "sommar/höstdatorn" det finns ett GTX 970 och ett R9 390. Där hade jag själv valt ett R9 just för att båda är väldigt nära varandra men mest för att hjälpa till, en piss i mississippi - många bäckar små. Ibland toppar Nvidia och ibland AMD, då får man gå på vad de olika korten levererar utöver det, freesync, eller g-sync osv.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Skulle säga att du överdriver en smula Finns många som ger objektiva rekomendationer. Sista tiden har Nvidia presterat jämnare, men i det stora hela är det ganska lika. Många som köper 3XX serien nu, och den är väldigt prisvärd. Men även nvidia 9xx serie ligger bra till och presterar bättre i många titlar, så det beror lite på vad man ska spela osv. Skulle säga att AMD framför allt själva skjutit sig lite i foten genom dålig marknadsföring, lagerbrist på Fury serien (vet inte om det är löst i skrivande stund), och skakigare drivrutiner.

EDIT. Sen har det också lite med Freesync VS GSync att göra, och vad man föredrar där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Testpilot
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Har ägt följande kort av AMD:
6950 (Crossfire), 6990, 280x (crossfire) samt 290x (crossfire).

Brukar testa båda lagen för varje generation, på Nvidia sidan senaste åren har det varit bla. 460 (SLI), 580, 670, 780 (SLI) och sitter idag på ett 970.

Varför jag valde att göra mig av med mina 290x i förmån för ett single 970 var nästan enbart för att Crossfire inte funkade bra i Skyrim eller GTA5 på release av det.
Och det är väl det som varit nackdelen med AMD, att de varit sega senaste året eller 2 på att leverera drivrutiner för CF, sedan att alla utvecklare kör på sketna "Nvidia Workshop"-BS'en, som gör att AMD effektivt blir senare eller helt uteslutna under utvecklingen.

Skulle jag dock spela på 4K hade jag valt AMD alla dagar i veckan idag, då deras kort ligger mycket bättre till i högre upplösningar (1440p+), speciellt i samband med deras nya driver-paket.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

En ökning med 0,8% enhet kändes inte som så mycket mer än "inom felmarginalen" tyvärr...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vart ni får siffrorna för nedgång av persondatorer från. Nordichardware har skrivit den senaste tiden att marknaden för persondatorer har en positiv trend och att marknaden generellt går uppåt. Skulle vara intressant vad ni har för källor för den här artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Jag tror inte det är så många som har testat alls. Man köper Nvidia för det är det som "alla andra" har, sen bashar man AMD för att det är det man själv inte har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sista biten av Matrox är borta, blir nästan nostalgisk ju...

Bra att AMD kommer tillbaka, fortsätt så!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Bristen på dvi port och dålig prestanda i 1080p stoppar mig från att köpa mig ett R9 nano kort. Fury X är ej intressant pga vattenkylningen och vanliga fury presterar för dåligt sett till kostnaden. (ligger för nära Fury X i pris). Kan amd få till drivrutinerna så kanske det kan vara intressant i när crimson släpps.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Inaktiv

Bra med en ökning även om den kunde fått vara mycket större såklart. Hur ser det ut om man kollar GPU-kretsar? Är de siffrorna jag personligen tycker är intressantast då de bättre visar hur marknaden ser ut. Alla datorer används inte för spel trots allt.

Vad gäller sjunkande försäljningssiffror för datorer så ser det ut som vanligt. Frågan är om vi någonsin får se en vändning? Jag tvivlar, konsumenten har lämnat PC bakom sig och går vidare i utvecklingen mot mobila enheter som bättre passar den moderna 2000-talsmänniskan.
Något jag oroar mig för är ökande komponent priser vilket för det dyrare att köpa och bygga datorer desto mer marknaden tappar. Valuta värden hit och dit, nog känns det som att der bara blir dyrare igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle säga att du överdriver en smula Finns många som ger objektiva rekomendationer. Sista tiden har Nvidia presterat jämnare, men i det stora hela är det ganska lika. Många som köper 3XX serien nu, och den är väldigt prisvärd. Men även nvidia 9xx serie ligger bra till och presterar bättre i många titlar, så det beror lite på vad man ska spela osv. Skulle säga att AMD framför allt själva skjutit sig lite i foten genom dålig marknadsföring, lagerbrist på Fury serien (vet inte om det är löst i skrivande stund), och skakigare drivrutiner.

EDIT. Sen har det också lite med Freesync VS GSync att göra, och vad man föredrar där.

Det där med drivrutinerna håller jag verkligen inte med om.
Enligt vad jag sett på forum runt om är det mest FUD från Nvidia fanboys.
För övrigt håller jag med i stora drag.

Det är dock inte lätt att marknadsföra sig, mot en så stor skara som nästan alltid förordar Nvidia.
Det har blivit lite på det sättet att ett grafikkort från Nvidia anses vara ett säkert köp, själv anser jag AMD:s vara lite säkrare men jag är nog i minoritet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Jag rekommenderar alltid kort till pris/prestanda, alltid gjort, kommer alltid att göra och har ägt båda lagen. Idag är det viktigt att folk slutar smutskasta AMD för att "det är en rebrand" - själv tycker jag inte det spelar någon roll ifall priset till prestandan ligger rätt.

Precis som i "sommar/höstdatorn" det finns ett GTX 970 och ett R9 390. Där hade jag själv valt ett R9 just för att båda är väldigt nära varandra men mest för att hjälpa till, en piss i mississippi - många bäckar små. Ibland toppar Nvidia och ibland AMD, då får man gå på vad de olika korten levererar utöver det, freesync, eller g-sync osv.

Exakt, många gånger blir man anklagad för att favorisera antingen det gröna eller röda laget, men jag personligen kommer alltid föreslå det kort som ger mest prestanda per krona. Sen om det är Nvidia eller AMD spelar ingen roll.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ruzikx:

Jag förstår inte vart ni får siffrorna för nedgång av persondatorer från. Nordichardware har skrivit den senaste tiden att marknaden för persondatorer har en positiv trend och att marknaden generellt går uppåt. Skulle vara intressant vad ni har för källor för den här artikeln

Marknaden för speldatorer har en positiv trend, vilket även syns i den här artikeln eftersom den handlar om dedikerade grafikkort (vilket du inte ser i många "person"datorer). Som det står, +27,59% marknadsstorlek.

Persondatorer som helhet har däremot minskat...
http://www.gartner.com/newsroom/id/3090817
...även om marknaden i $ faktiskt ökat pga högre snittpriser.

Anledningen till högre snittpriser är att det är de billigaste datorerna som slagits ut av tablets, inte de dyrare, vilket förstås höjer snittet.

Skrivet av anon5930:

Bra med en ökning även om den kunde fått vara mycket större såklart. Hur ser det ut om man kollar GPU-kretsar? Är de siffrorna jag personligen tycker är intressantast då de bättre visar hur marknaden ser ut. Alla datorer används inte för spel trots allt.

Artikeln handlar bara om GPU-kretsar.

Citat:

Vad gäller sjunkande försäljningssiffror för datorer så ser det ut som vanligt. Frågan är om vi någonsin får se en vändning? Jag tvivlar, konsumenten har lämnat PC bakom sig och går vidare i utvecklingen mot mobila enheter som bättre passar den moderna 2000-talsmänniskan.

Det har redan "vänt". PC utvecklas relativt sett starkare idag (marknaden sjunker mindre) och inom spelvärlden har PC gått uppåt och det kraftigt. Marknaden för mobila enheter har imploderat i jämförelse (beroende på hur man räknar har den minskat med 7% eller 17% på ett år). Det sagt kommer nog "netbook" aldrig att komma tillbaka, det segmentet är utslaget av tablets.

Det sagt håller datorer generellt sett längre idag eftersom CPU-utvecklingen minskat drastiskt, och utbytestakten har sjunkit ganska mycket.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Heja AMD!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

Jag köpte först ett amd kort (r9 390) men kortet vägrade köra FF XIV i DX11 utan man fick köra spelet i DX9. Samt att av någon underlig anledning fick jag ingen bra prestanda när jag spelade in mitt gameplay med Mirillis action. Bytte därför till 970 och det löste båda problemen. Men detta betyder inte att jag aldrig kommer köpa AMD igen. Man kan ju trots allt lämna tillbaka kortet i fall det inte lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

@ArKAN:

Tänkte först skriva att nähä där har du fel, men sen såg jag prisökningen på fury :S

Hur tänker amd? Min bror köpte ett sapphire fury för 5400kr. Tyckte det var ok pris med tanke på att 980 presterar sämre och kostar mer/lika mycket med lika bra kylare. Dessutom så kör han 1440p vilket amd korten klarar bättre.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Det där med drivrutinerna håller jag verkligen inte med om.
Enligt vad jag sett på forum runt om är det mest FUD från Nvidia fanboys.
För övrigt håller jag med i stora drag.

Det är dock inte lätt att marknadsföra sig, mot en så stor skara som nästan alltid förordar Nvidia.
Det har blivit lite på det sättet att ett grafikkort från Nvidia anses vara ett säkert köp, själv anser jag AMD:s vara lite säkrare men jag är nog i minoritet.

Jag instämmer då jag upplever Nvidias drivare varit klart känsligare och problematiska än AMDs. AMDs drivare har brukat vara sämre vid lanseringen av en ny arkitektur men det har brukat ordna sig ganska fort samtidigt.

Skrivet av Zcenicx:

Marknaden för speldatorer har en positiv trend, vilket även syns i den här artikeln eftersom den handlar om dedikerade grafikkort (vilket du inte ser i många "person"datorer). Som det står, +27,59% marknadsstorlek.

Persondatorer som helhet har däremot minskat...
http://www.gartner.com/newsroom/id/3090817
...även om marknaden i $ faktiskt ökat pga högre snittpriser.

Anledningen till högre snittpriser är att det är de billigaste datorerna som slagits ut av tablets, inte de dyrare, vilket förstås höjer snittet.

Artikeln handlar bara om GPU-kretsar.

Det har redan "vänt". PC utvecklas relativt sett starkare idag (marknaden sjunker mindre) och inom spelvärlden har PC gått uppåt och det kraftigt. Marknaden för mobila enheter har imploderat i jämförelse (beroende på hur man räknar har den minskat med 7% eller 17% på ett år). Det sagt kommer nog "netbook" aldrig att komma tillbaka, det segmentet är utslaget av tablets.

Det sagt håller datorer generellt sett längre idag eftersom CPU-utvecklingen minskat drastiskt, och utbytestakten har sjunkit ganska mycket.

Artikeln tar upp diskreta grafikkort. Intel dominerar i GPU-sammanhanget, dock inte bland diskreta grafikkort då de inte har några produkter på den marknaden.

SweClockers artikel nämner en fortsatt nedgång på PC-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Det sprids tyvärr en del vilseledande information som till slut blir vedertagen sanning.

För en månad sen skulle jag hjälpa en bekant att plocka ihop delar till ett nytt bygge. Han kom först med ett färdigt paket från en webbutik men jag trodde att jag kunde hitta bättre för billigare peng. Det gjorde jag också, men då blev det Intel + AMD istället för Intel + Nvidia. Direkt reagerade han och menade på att alla sa att Intel + Nvidia "funkar bra ihop". Jag undrade vart han hade fått det ifrån och exakt vad det var som "fungerade bra ihop"? När jag berättade att Intel och Nvidia är olika företag trodde han knappt på mig.
Vi diskuterade vidare om grafikkort men han var inte övertygad att AMD var något för honom. Observera att jag inte försökte sälja på honom något utan försökte bara hjälpa honom att se över alla alternativ. När en person investerar så pass mycket pengar som han tycker jag att det är en skyldighet man har som entusiast att informera. Det är faktiskt inte så att alla som gillar att spela PC-spel är intresserade av PC-hårdvara.

Hur som helst så uppmanade jag honom gång på gång att söka information själv och att vara källkritisk. Det gjorde han också och kom till slut fram till samma slutsats som jag - att Intel + AMD var mer prisvärt i hans fall.
Idag är han väldigt nöjd men är mycket mer skeptiskt till vad folk berättar för honom om hårdvara. Han har berättat att flera av hans vänner tycker han är konstig som inte kör Intel + Nvidia - "Alla vet ju om att de funkar bra ihop."

PS. Var snälla och döm inte ut honom. Det är många som har liknande föreställningar.

Permalänk
Medlem

Hejsan doerman,

Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

De flesta grafikkort jag har haft har varit från ATI/AMD.
Det första "högpresterande" grafikkort jag köpte var ett 4850 från Asus. Det funkade klanderfritt.
När det blev "trött", orkade inte med BF3, köpte jag ett Asus 9650 DCII. Mitt bästa kort hittils. Såg aldrig några artefakter, kan inte minnas en enda krash relaterad till GPU.
Just nu har jag ett Asus 7970 Matrox Platinum. Detta kortet har inte imponerat. Men det är Asus som gjort ett par "fulingar", de kyler inte alla VRAM. Jag misstänker att de tog alla Tahiti GPUer, och alla Hynix VRAM de hade och skapade Matrox kort. Det känns som att den sista batchen kort var under par.

Vi har flera datorer i familjen där har vi kört diverse Nvidiakort, har inget negativt att säga om dem heller.

Så det är nog en smaksak.
Personligen tycker jag att grafikkort med AMDs GPUer har ett långtvarigt användningsområde (7970/Tahiti lanserades för många år sedan men hänger fortfarande med) och är ytterst prisvärda.
Jag har även fått för mig att AMD är mer öppna än konkurenterna (Nvidia/Intel), tänker först och främst på Freesynk och Linux.
Så jag kan nog klassas som lite av en AMD-fan boy

Permalänk
Medlem

Om man jämför kort med motsvarande prestanda från AMD och NVidia, vilket läger brukar då ligga bäst till när det kommer till strömförbrukning?

Permalänk
Medlem

Det är väl rimligt att försäljningen ökar, då AMD grafikkort och mjukvara är kompetenta grejer, och lite mer prisvärda än nVidia.

Tycker det är enormt mycket tjafs om AMD drivrutinsproblem men jag har inte haft större problem sedan nån version eller två av Catalyst under Radeon 9800-eran, var väl 2004-2004 eller nåt.
I och för sig hade jag några nVidia-kort innan jag började med ATi/AMD igen med 5770, 6870 och nu 280x.

Kanske nästa köp blir nåt nVidia, om de kan släppa nåt vettigt för 2-3kkr, så man kan klämma lite på Shadowplay och CUDA t.ex, och jämföra funktioner och hastighet i Linux, något ATi inte vart bra på tidigare, men det är väl bättring nu, tycker ex. mitt A10-5800k (m. iGPU) har funkat stabilt och fint i Linux Mint.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av stantemo:

Om man jämför kort med motsvarande prestanda från AMD och NVidia, vilket läger brukar då ligga bäst till när det kommer till strömförbrukning?

Dom senaste åren har Nvidia varit bäst på den fronten. Hur det blir under nästa år är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En fundering!

Jag har aldrig ägt ett AMD kort, varför? Jo, jag är uppskrämd av andra personer. Som här på Sweclockers, 80% förespråkar nog nvidia. Men hur många har testat AMD dom senaste åren?

Skulle gissa på ca 20%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det sprids tyvärr en del vilseledande information som till slut blir vedertagen sanning.

För en månad sen skulle jag hjälpa en bekant att plocka ihop delar till ett nytt bygge. Han kom först med ett färdigt paket från en webbutik men jag trodde att jag kunde hitta bättre för billigare peng. Det gjorde jag också, men då blev det Intel + AMD istället för Intel + Nvidia. Direkt reagerade han och menade på att alla sa att Intel + Nvidia "funkar bra ihop". Jag undrade vart han hade fått det ifrån och exakt vad det var som "fungerade bra ihop"? När jag berättade att Intel och Nvidia är olika företag trodde han knappt på mig.
Vi diskuterade vidare om grafikkort men han var inte övertygad att AMD var något för honom. Observera att jag inte försökte sälja på honom något utan försökte bara hjälpa honom att se över alla alternativ. När en person investerar så pass mycket pengar som han tycker jag att det är en skyldighet man har som entusiast att informera. Det är faktiskt inte så att alla som gillar att spela PC-spel är intresserade av PC-hårdvara.

Hur som helst så uppmanade jag honom gång på gång att söka information själv och att vara källkritisk. Det gjorde han också och kom till slut fram till samma slutsats som jag - att Intel + AMD var mer prisvärt i hans fall.
Idag är han väldigt nöjd men är mycket mer skeptiskt till vad folk berättar för honom om hårdvara. Han har berättat att flera av hans vänner tycker han är konstig som inte kör Intel + Nvidia - "Alla vet ju om att de funkar bra ihop."

PS. Var snälla och döm inte ut honom. Det är många som har liknande föreställningar.

Du är inte den enda som har hamnat i denna sits. Jag har själv gjort det några gånger, där man måste tvinga personer att läsa mer än att lita på skaller.

Det som ofta gör att jag väljer AMD på senare tid vs Nvidia i köp är framtids tänket. Nvidias 600 serie är redan föråldrad, tom 700 serien och tidigare har Nvidia redan fuckat dem med hairworks tex. De vill bara en sak... att du ska köpa nytt kort, varje generation, annars kommer du förlora på det. Med det sagt, så är det inte alla av deras kort som är dåliga precis, men just att mjölka kunderna på pengar verkar vara deras enda tanke. Och det finns gott om kossor tydligen...

AMDs stengamla 7000 serie är dock fortfarande kraftfulla. De har fått flera boost med drivrutiner och lär få mer boost när DX12/Vulkan optimeringar börjar, då mängden bearbetningskraft under huven är mer än många Nvidia kort även idag, något man enkelt ser på tex Bitcoin mining, där de kan använda kraften. Problemet är att hela GCN generationen var och är optimerad för mantle, inte DX11, så drivarna är komplicerade och tar tid att få bra, vilket med AMD begränsade resurser sätter sina spår.
Med nästa gen, dvs DX12/Vulkan så kan spelutvecklare jobba mer close to metal, vilket bör lätta AMDs drivutinslast och göra att korten verkligen kan utnyttjas bättre.