Partnertillverkare arbetar på Microsoft Surface-kloner till CES 2016

Permalänk
Melding Plague

Partnertillverkare arbetar på Microsoft Surface-kloner till CES 2016

Framgångarna för Microsoft Surface får partnertillverkare att hoppa på tåget med liknande modeller, som enligt nya uppgifter anländer tidigare nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad bra! Hoppas att det får priserna att sjunka radikalt. 14 tusen för en surface är löjligt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är många som köper Surface för att det är Microsoft, så en klon skulle inte ha samma dragningskraft. Men det är väl bra om de försöker, så att Microsoft tvingas sänka priserna så att deras vinstmarginal minskar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blev lite glad av denna nyhet.
Diskutera "media" delen av hemmet med frugan här om dan o konstatera att en hybrid är ett väldigt bra komplement till speldatorn som inte kommer rationaliseras bort på många år.
Surface känns väldigt bra men ser gärna några fler varianter med några fler prisnivåer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror att det är många som köper Surface för att det är Microsoft, så en klon skulle inte ha samma dragningskraft. Men det är väl bra om de försöker, så att Microsoft tvingas sänka priserna så att deras vinstmarginal minskar.

Surface är ju inriktad på premiumsegmentet och kostar mycket pengar. Många nöjer sig nog med lite mer kompromissad produkt för en mindre peng. Så "kloner" är välkommet.

Permalänk
Medlem

Miix 700 säljs inte än men HP spectre X2 12 finns redan på amerikanska marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Ge mig en "budget" variant med i3, 4GB ram 10-12" skärm med 1080p för max 4500:- tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig en "budget" variant med i3, 4GB ram 10-12" skärm med 1080p för max 4500:- tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir nog svårt med tanke på att många med atom ligger i den klassen och då med 2gb ram. Men det kommer nog ner med tiden speciellt om någon tillverkare lyckas bra med att kopiera surface.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Surface är ju inriktad på premiumsegmentet och kostar mycket pengar. Många nöjer sig nog med lite mer kompromissad produkt för en mindre peng. Så "kloner" är välkommet.

Fast kan man verkligen prata om en klon om prestandan inte är likvärdig? Jag tycker inte det men det beror väl på hur man ser det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ingen som helst slaglängd i tangentbordet.
Varken en bra laptop eller platta.

Det som är bra med Surface är att den kommer utan förinstallerad skräpmjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast kan man verkligen prata om en klon om prestandan inte är likvärdig? Jag tycker inte det men det beror väl på hur man ser det.

Likvärdig prestanda kanske, men lite billigare materialval osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ingen som helst slaglängd i tangentbordet.
Varken en bra laptop eller platta.

Det som är bra med Surface är att den kommer utan förinstallerad skräpmjukvara.

Nä det som är bra med Surface är att den är ultraportabel och ändå en riktigt dator. Det är därför jag och många med mig köpt en. Det är INTE för att den kommer utan skräpmjukvara. Det är verkligen ett köp extremt få ångrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast kan man verkligen prata om en klon om prestandan inte är likvärdig? Jag tycker inte det men det beror väl på hur man ser det.

Nä, ska man se det så, att de är hårdvarumässigt likadana, lär man ju välja originalet framför de andra om det inte är någon påtaglig skillnad i pris. Om inte annat för att slippa diverse förinstallerade skräpprogram från de andra tillverkarna...
Oavsett borde rimligtvis fler varianter, kloner eller ej, få priset att droppa något. Vilket åtminstone jag hoppas på, skulle klart kunna tänka mig en Surface men mitt egentliga behov av en sådan motiverar inte priset i dagsläget.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Testpilot

Har idag en TrekStor Twin10 som är rätt najs faktiskt, trots att det är en Atom CPU med 2Gb RAM klarar den allt som den används till (1080p BluRay, Wifi streaming, Word o.s.v.).

Windows 10 är faktiskt helt OK med touch, bättre än vad jag trodde det skulle vara.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Endast Dell som skulle kunna göra något i helt okej kvalite Hoppas priserna pressas som sagt men skulle inte hålla andan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se lite innovationer i annat än bara pris...

Sen så tror jag itne att MS kommer att sänka sitt pris på Surface bara för att det kommer konkurrenter, dels för att jag tror inte att de har väldigt höga marginaler (än så länge, om volymerna kommer upp så kanske) och dels eftersom MS inte vill konkurrera med andra tillverkare (än apple och google). De är partners och MS gör surface för att visa vad som kan göras och insperera andra tillverkare att göra liknande. Därmed får MS fler att köpa windows och deras tjänster. MS är främst ett mjukvaruföretag och inte hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Nä det som är bra med Surface är att den är ultraportabel och ändå en riktigt dator. Det är därför jag och många med mig köpt en. Det är INTE för att den kommer utan skräpmjukvara. Det är verkligen ett köp extremt få ångrar.

Om jag vill ha en ultraportabel köper jag väl en laptop enligt Intels ultrabook concept.
Surface har ju ingen slaglängd i tangentbordet, det går ju inte att skriva på.

Permalänk
Medlem

Microsoft överraskade verkligen med Surface book. Flera bra intressanta koncept där. Rätt intresserad av att köpa en

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har idag en TrekStor Twin10 som är rätt najs faktiskt, trots att det är en Atom CPU med 2Gb RAM klarar den allt som den används till (1080p BluRay, Wifi streaming, Word o.s.v.).

Windows 10 är faktiskt helt OK med touch, bättre än vad jag trodde det skulle vara.

har ungefär samma specs i min surfplatta (dock 8") och visst fungerar det bra för det mesta i windowsmiljö men det går ju inte att jämföra med surface pro på något vis, då snackar vi ju fullfjädrade datorer vilket jag inte riktigt är benägen att kalla atombaserade surfplattor/hybrider (än).

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om jag vill ha en ultraportabel köper jag väl en laptop enligt Intels ultrabook concept.
Surface har ju ingen slaglängd i tangentbordet, det går ju inte att skriva på.

Det får du gärna tycka, men det är fortfarande så att vi som faktiskt har köpt en gjorde det p.g.a. anledningarna jag påpekade ovan. Alltså inte att man gärna betalar 12.000 kr för en dator bara för att den inte kommer med skräpmjukvara förinstallerad på sig (då är det bättre att bygga den själv om det är allt man vill åt).
Nu släpper jag det här för ditt första argument är så j****a fånigt att det inte är värt att diskutera mer. Ditt andra argument är klart bättre. Dock att det funkar utmärkt att skriva, men dock inte lika bra som ett större tangentbord. Men det argumentet så går det inte att skriva på någon bärbar dator i hela världen för alla är sämre än mitt stora till min stationära. Men visst givetvis är ett större tangentbord lättare att skriva på. Men Surface är heller inte till för att sitta och skriva uppsatser på.

Permalänk
Medlem

Vill ha en semi rugged. Behöver inte vara Panasonic nivå, Sony rugged räcker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Dock att det funkar utmärkt att skriva, men dock inte lika bra som ett större tangentbord. Men det argumentet så går det inte att skriva på någon bärbar dator i hela världen för alla är sämre än mitt stora till min stationära. Men visst givetvis är ett större tangentbord lättare att skriva på. Men Surface är heller inte till för att sitta och skriva uppsatser på.

Det är skillnad på tangentbord och tangentbord. Tangentbordet på Surface är ingen vidare inte bara pga storlek, men mest pga den korta slaglängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om jag vill ha en ultraportabel köper jag väl en laptop enligt Intels ultrabook concept.
Surface har ju ingen slaglängd i tangentbordet, det går ju inte att skriva på.

Sitter med ett Type Cover 4 framför mig och testar lite blankt så att säga i väntan på min SP4. Tangentbordet är verkligen mycket bättre och skönare att skriva på än Type Cover 3 men visst, det är inte ett fullvärdigt tangentbord. Å andra sidan så är det inte därför jag köper SP4, det är mobiliteten kombinerat med den förhållandevis kraftiga hårdvaran och bra ritplattefunktion. På papperet känns det oövervinnerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om jag vill ha en ultraportabel köper jag väl en laptop enligt Intels ultrabook concept.
Surface har ju ingen slaglängd i tangentbordet, det går ju inte att skriva på.

Med tanke på alla som skriver på sina Surfaces så går det uppenbarligen. Det är nog snarare skit bakom spakarna som är ditt problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är skillnad på tangentbord och tangentbord. Tangentbordet på Surface är ingen vidare inte bara pga storlek, men mest pga den korta slaglängden.

Tycker absolut inte slaglängden i Type Cover är något att klaga på. Den är t.ex. ljusår bättre än i en nya Macbooken.

Har du ens använt en Surface?

Skickades från m.sweclockers.com