Permalänk
Medlem

Streama på Twitch

Tja ! Jag har precis startat ett Twitch konto och skulle vilja streama ! tyvärr kan jag absolut ingenting om stream all jag vet är att man ska ladda ner nåt som heter OBS ? och att ha en extra skärm underlättar, har en ganska bra dator, tror jag i alla fall, Webhallen Config D15-0303

Nu till min fråga ! hur fixar man en stream ? har testat OBS de funka bra, men sen då ? hur fixar jag extra skärmen ? vad ska man ha extra skärm till ? hur fixar man så man får proffsigt utseende på streamen så man ser vem som donerat och börjat följa ? hjälp mig med allt please !

Permalänk

För att få stream:en att se "proffsig ut", bör du ställa in in OBS.
Till OBS finns det massa egna tutorials, använd google, sök på t.ex. OBS setup guide.

För att få OBS att streama till Twitch, så måste du först och främst ta hem din "stream key".
Kolla under: twitch.tv / användrarnamn /dashboard /

och leta efter länken som heter just "Stream Key"

Tror det finns profiler du kan ladda i OBS som är inställt för twitch redan, om jag inte mins fel?

Permalänk
Medlem

har laddat ner OBS och allt är fixat med Key grejen, men inte hittat hur man fixar så den ser "proffsig"ut och hur man kopplar en erxtra skärm

Permalänk

För att få ett get utseende, kan du göra en bakgrund i t.ex. photoshop.
som du sedan "lägger över" själva view..

Du kan ju ha olika lager, som olika rullande text till exempel.
Gör en bakgrund som ramar in sjävla streamen och lägg sedan text osv ovan på.

Det är nog standard att göra något liknande så kallat 'overlay' , googlar du "twitch overlay template".
så förstår du vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Ja nu ser ja ! nice tack ! va ju enkelt

ingen som vet hur de funkar med skärmen då ?

Permalänk

Det dom menar med en extra skärm, är nog att du kopplar in en extra skärm i datorn.
sedan har du twitch och OBS på extra skärmen, och så spelar du på själva huvudskärmen.

Enklare att se, t.ex. chat osv. slipper ju tabba.
Kan dock få spela i fönster, "helskärm utan kanter".
För att enkelt kunna dra över musen till andra skärmen osv utan att tabba.

Vet inte hur OBS hanterar spel i helskärm, men svårt att tabba är det ju inte heller.
och beroende på spel, vill man nog inte att musen försvinner till andra skärmen.

Permalänk
Medlem

Vad syftar du på angående en extra skärm? Då du har ett GTX 970 bör det bara vara att koppla in en extra skräm in grafikkortet och låta datorn upptäcka den. Att ha två skärmar handlar främst om att kunna ha chatt samt andra saker man kan behöva titta på simultant som man spelar.

Permalänk
Medlem

men om ja spelar dras inte musen till andra skärmen då ifall ja drar den åt sidan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0McGeek:

men om ja spelar dras inte musen till andra skärmen då ifall ja drar den åt sidan ?

Nej, det borde den inte göra, då spelet oftast låste musen till spelets fönster.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

@eErike: ja precis, men hur gör jag så jag har spelet i en skärm och twitch chatten i andra ? ska man kolla på sin egna stream ? ska streamen va uppe i andra skärmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0McGeek:

@eErike: ja precis, men hur gör jag så jag har spelet i en skärm och twitch chatten i andra ? ska man kolla på sin egna stream ? ska streamen va uppe i andra skärmen ?

Går att köra Popout-läge direkt från Twitch om så önskas, då klickar man på kugghjulet nedanför textrutan i chatten och klickar "Popout-läge", då kan man stänga ner videoströmmen istället.

Eller lägg till /chat?popout= , efter användarnamnet.
T.ex. http://www.twitch.tv/användarnamn/chat?popout=

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

@0McGeek inte helt bra på twitch men använd en separat klient för chatten så som "Chatty" eller dyl.
Ang. huruvida pekaren "åker över" till den andra skärmen så beror det helt på vad du har för inställningar på spelet du spelar, "full screen" är t ex annorlunda från "windowed" som finns i vissa spel

Permalänk
Medlem

Ett tips. Stäng av så att folk kan se din IP om de söker på ditt namn i skype. Är vanligt när streamare blir "DDOSade" att de läckt sin ip från skype samt gör nicknames på alla skypekontakter så det inte går att söka på dem heller

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@eErike: vad använder riktiga streamare

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med xsplit gamecaster visserligen ett enkelt program med få settings men man ser chatten osv direkt i spelet.

Kostar pengar men jag fick 1 års premium acc med mitt grafiikort så jag testade och det fungerar fint

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Moderator
Moderator

@0McGeek, flera skärmar används inom streaming för att;

  • Övervaka chat (funkar med vilken IRC chat klient eller via twitch dashboard nedan)

  • Övervaka streamkvalitet (brukar ha twitch dashboard uppe i en browser)

  • OBS med logg aktiverad

  • Teamspeak

  • Ljudinställningar, ev tredje part mjukvara för virtuella ljudkanaler om man vill separera musik från streaminspelning osv.

  • Kommunikation med chatmoderatorer (Du är ansiktet utåt som står för vad de gör, det är din kanal och du bör vara insatt i hur de tänker. Håller du inte med så måste det tas efter stream.)

  • Eventuell musikspelare

  • Webbrowser/dokument med relevant info för stream (spelpatcher, frågor, uppslag för stream, skämtlista, whatnot...)

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Det här är någonting jag har funderat på länge, har dock inte tiden eller orken att sitta och spela datorspel varje dag. Men jag älskar att pyssla med det. I nuläget känns det som att, om man vill lyckas med en stream dvs mer än 4 viewers som bara är du, din laptop, din ipad och din telefon så måste man hantera det lite som ett företag.

Varför vill folk titta på din stream?
Ha en unik nisch på din stream.

Behandla dina besökare som kunder i din butik.
Det är ju för dom du streamar.

Sätt upp socialamedier
Det här är någonting som är sjukt viktigt för att streamen ska ta fart. Är du ingen van användare av Twitter / facebook så starta med det. Bjud in dina polare att gilla sidorna, följa dig på twitter osv osv.

Ska du ha en donationsknapp?
Ta det lugnt med den, det är inte prio 1 i det här fallet. Du gör det av passion till spelen och tittarna inte för att tjäna några snabba $$.

Snacka med dom i din chatt, gör dom till en del av ett community.
Många (inte alla) älskar att få vara del av communitys runt omkring i spelvärlden. När du börjar få lite följare som kontinuerligt tittar på din stream. Belöna dom med att låt dom bestämma, vem vad hur du ska spela (Inom ett visst område)

Än en gång, du _MÅSTE_ vara unik
Eller jävligt skillad på det du ska spela.

Hoppas att några av mina idéer hjälpte, länka gärna streamen!

(Jag är ingen streamare själv, men jag funderar ofta på vad är det som får folk att följa och titta på en stream, så du behöver absolut inte lyssna på mina tips.)

Berätta gärna hur det går för dig och dina tankar och funderingar kring detta.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Som @Babbanski säger, en USP är kritisk, Unique Selling Point - unik säljpunkt. Du måste fråga dig själv: Varför skulle folk titta på din stream? Vad ger du dem som ingen annan gör? Att glo på nån tjomme som lirar CS:GO kommer inte räcka.

Jag väljer främst kanaler på Twitch att följa baserad på streamarens personlighet, inte alltid vilket spel eller hur skillad han/hon är. Nån som bara spelar och inte snackar kring det är i mina ögon helt värdelöst. Nån som dör 30 ggr på raken för dom får ett skrattanfall efter en konversation i chatten är guld värt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Sen brukar jag dra på en stream med någon sömnig jävel när jag har svårt att somna när sambon är på jobb haha men det är kanske inte den USPen du är ute efter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Som @Babbanski säger, en USP är kritisk, Unique Selling Point - unik säljpunkt. Du måste fråga dig själv: Varför skulle folk titta på din stream? Vad ger du dem som ingen annan gör? Att glo på nån tjomme som lirar CS:GO kommer inte räcka.

Jag väljer främst kanaler på Twitch att följa baserad på streamarens personlighet, inte alltid vilket spel eller hur skillad han/hon är. Nån som bara spelar och inte snackar kring det är i mina ögon helt värdelöst. Nån som dör 30 ggr på raken för dom får ett skrattanfall efter en konversation i chatten är guld värt.

Håller med. Din personlighet är ju alltid unik på ett eller annat sätt, så se till att använd den. Streams intresserade mig inte alls egentligen tills relativt nyligen, då jag insåg att det faktiskt finns underhållande personer. Nu vill jag inte trampa på allas tår här, men tjejer som streamar tycker jag tyvärr oftast är väldigt tråkiga. De sminkar och klär upp sig och är fina att se på, visst, det tänker jag inte klanka ner på. Men utöver det så har de ofta inte så mycket att komma med. Antingen sitter de där och ser söta ut och säger "hej hej :)" och spelar rara, eller så är det någon slags uppmärksamhetsprostitution. (obs obs obs "ofta", ta inte åt dig om du tycker du inte faller under dessa kategorier!) Det är väl egentligen en större samhällsfråga, men jag försöker bara poängtera vad jag personligen letar efter i en stream!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080