Problem med visual studio 2015

Permalänk
Medlem

Problem med visual studio 2015

Hej,

Ok, så jag satt igårkväll och programmerade i Visual Studio. Som den nåb jag är så kan jag inte alla menyer och funktioner i programmet fullt ut.

Nåväl, Efter jag skrivit in några rader kod och kört den genom debuggern, allting funkar som det ska. Men vid ett andra test (utan ändringar) slutar allting fungera och jag menar ALLT. Det som händer nu, oavsett vad jag skriver är att programmet frågar om jag vill använda en tidigare build som fungerar. Trycker jag "ja" poppar en helsvart konsol upp, ingen text överhuvudtaget. Slutligen får jag error meddelandet: " Error LNK1168 cannot open D:\Ny mapp\ConsoleApplication1\Debug\ConsoleApplication1.exe for writing ConsoleApplication1"

Har verkligen ingen j*vla aning vad som har hänt. Google gav inte mycket till svar heller. Gissar att jag får testa installera om programmet helt enkelt.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Hej,

Ok, så jag satt igårkväll och programmerade i Visual Studio. Som den nåb jag är så kan jag inte alla menyer och funktioner i programmet fullt ut.

Nåväl, Efter jag skrivit in några rader kod och kört den genom debuggern, allting funkar som det ska. Men vid en andra test (utan ändringar) slutar allting fungera och jag menar ALLT. Det som händer nu, oavsett vad jag skriver är att programmet frågar om jag vill använda en tidigare build som fungerar. Trycker jag "ja" poppar en helsvart konsol upp, ingen text överhuvudtaget. Slutligen får jag error meddelandet: " Error LNK1168 cannot open D:\Ny mapp\ConsoleApplication1\Debug\ConsoleApplication1.exe for writing ConsoleApplication1"

Har verkligen ingen j*vla aning vad som har hänt. Google gav inte mycket till svar heller. Gissar att jag får testa installera om programmet helt enkelt.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Testat att starta om programmet?
Glömt någon include?
Testat att cleara builden?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

@Nollan: Ja, jag har testat starta om programmet. Har testat skapa nya projekt och skriva in exakt samma kod etc. men utan att lyckas. Får inte ens en vanlig "Hello world" kod att fungera längre. Så jag är rätt säker att jag inte glömt någon include. Att cleara kan jag inte svara på då jag inte vet vad det innenbär.

Håller på att avinstallera och installera visual studios igen. Får se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem

Borde inte behövas för det du gör, men testa att högerklicka på VS2015 och välj "kör som admin.."

// LZ

Permalänk
Medlem

antar att det är en laglig kopia? För vad jag vet så kopplar den upp sig mot MS för att verifiera licensen vid uppstart....

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Nej, det är självklart inte någon piratversion om det är vad du frågar. Rätt längesen jag laddade ner och installerade programmet nu. Men om jag inte minns fel var det en trial version från MS egna sida.

Väntar i alla fall på att ominstallationen avslutas på några minuter, får se vad som händer då.

Permalänk

Jag kan inte påminna mig om att jag nånsin haft problem med Visual Studio (och då har jag kört många olika versioner), förrän jag kom till VS2015. Märkliga frysningar och annat och då har jag testat det på ett par olika datorer.
Känns inte helt att lita på är min magkänsla.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Avstängd

Tror jag har haft samma problem men då lösa jag det att ta bort temp filer i TEMP mappen.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Låter som något hookar filen, eller att en instans av programmet körs... Clearat build mappen?

Permalänk
Medlem

Har ominstallerat programmet men problemet kvarstår, vad i helvetet? Så oerhört frustrerande!

@Dalton Sleeper @zxhosting Sånt bör inte vara något problem om jag gör en ominstallation eller?

Blir ingen skillnad om jag kör som admin heller...

Permalänk
Medlem

Jag har vissa problem med visual studio 2015 också, inga andra tidigare versioner felar.
VS hänger sig och måste startas om. Det tycks sporadiskt för mig, kan gå timmar och allt lirar och sen sker det ett par gånger på raken och sen lugnt igen. Inga minnesutrymmes problem heller eller något annat fel har jag lyckats hitta. Alla uppgraderingar som finns är installerade.

Ditt fel låter dock som att du lyckas skapa ett lås på en fil som ditt projekt vill använda eller att filen inte hittas.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@IceDread: Låter helt underbart måste jag säga. För mig som är fullkomlig nybörjare vet jag inte längre vad jag ska ta mig till. Ser ut som det blev en kortlivad karriär inom programmering för min del. (Ja, jag är rätt bitter just nu)

Permalänk
Medlem

@fromis testa en tidigare version av vs, 2013 tex? Annars så skulle jag undersöka filvägen och om filen kan tänkas vara låst av ditt program redan eller något annat program.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av fromis:

@IceDread: Låter helt underbart måste jag säga. För mig som är fullkomlig nybörjare vet jag inte längre vad jag ska ta mig till. Ser ut som det blev en kortlivad karriär inom programmering för min del. (Ja, jag är rätt bitter just nu)

Prova att rensa din debug-folder (D:\Ny mapp\ConsoleApplication1\Debug\) och bygg igen.

Permalänk
Medlem

@ConTigent: Tog bort hela mappen och skapade ett nytt projekt i en annan mapp. Men till min överraskning så hände absolut ingenting. Problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Kanske värt ett försök:

https://www.visualstudio.com/en-us/news/vs2015-update1-vs.asp...

Jag kör Vs2015 Enterprise MSDN, inga problem alls. Kör Win 10 som OS

// LZ

Permalänk
Medlem

Har du startat om datorn? Eller kontrollerat så ditt program du kört inte ligger kvar som process?
Vet att detta felet kan uppstå då.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Okej, så jag gjorde ytterligare ett försök idag. avinstallerade ännu en gång. Letade upp varenda fil jag kunde hitta som har någonting med visual studio att göra. Sparas tydligen mappar i mina dokument som inte raderas vid avinstallation, hoppades att detta skulle vara problemet. Installerade igen och testade med ett enkelt "hello world"...helsvart kommandotolk igen!

Ska det vara så jävligt att man måste formatera datorn alltså?

@Nollan: Ja, jag har testat starta om datorn mellan installationer etc. Känns som att jag testat alla möjliga logiska alternativ till det här nu, förstår mig verkligen inte på det här.

Skrivet av Nollan:

Har du startat om datorn? Eller kontrollerat så ditt program du kört inte ligger kvar som process?
Vet att detta felet kan uppstå då.

Då jag redan startat om datorn vid ett flertal tillfället så bör väl det här inte vara något problem? Rätta mig om jag har fel men då borde ju processen automatiskt försvinna, tvivlar på att den bootar upp av sig själv när jag kommer in i windows.

Skrivet av Tea42BBS:

Kanske värt ett försök:

https://www.visualstudio.com/en-us/news/vs2015-update1-vs.asp...

Jag kör Vs2015 Enterprise MSDN, inga problem alls. Kör Win 10 som OS

// LZ

Ja, det kan knappast gå mer åt helvete än vad det redan gör.

Uppskattar verkligen all hjälp men det här börjar verkligen gå mig på nerverna. Så jag ber om ursäkt ifall jag uppfattas som otrevligt, det är helt och hållet inte min avsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConTigent:

Prova att rensa din debug-folder (D:\Ny mapp\ConsoleApplication1\Debug\) och bygg igen.

Testade det här men det blev ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Inser såhär i efterhand att jag kanske behöver en virtuell maskin för operativsystem+kompilator ifall såna här problem dyker upp. Så kan jag förhoppningsvis bara installera om den istället för hela datorn. Suck, säger jag bara!

Permalänk
Medlem

Testade du förslaget på sidan som @Nollan länkade? Kör "net start AeLookupSvc" i en terminal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cfj: Försökte men då jag inte vet var jag ska skriva in det i kommandotolken under vilken folder/katalog m.m. Så kunde jag inte riktigt testa det.

Permalänk
Medlem

Nä, tror faktiskt jag ger upp det här problemet nu. Känns så fruktansvärt oproduktivt att jävlas så mycket med då jag enbart är ute efter att programmera. Sitta och felsöka en kompilator kändes inte speciellt lärorikt, förutom att jag lärt mig att aldrig mer använda visual studio. Kommer hädanefter vända mig till linuxbaserade kompilatorer skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Visual Studio är utan tvekan den bästa kompilatorn/IDE som finns .

Körs av miljontals människor över hela världen.

Har du provat MS egna supportforum?

Vad har du för dator? OS?

Jag har sen VS 2003 aldrig haft några installationsproblem med Visual Studio

Lycka till!

// Lazze

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: datorn står i signaturen, använder min av win10. Nej jag har inte använt mig av MS egna support forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@cfj: Försökte men då jag inte vet var jag ska skriva in det i kommandotolken under vilken folder/katalog m.m. Så kunde jag inte riktigt testa det.

Kommandot startar bara en service så det spelar ingen roll vilken katalog du står i. Du kan dock behöva köra kommandotolken som administratör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Då allt verkar fortsätta krångla, har du provat om det är fel på din disk?
Låter mer som om det är något djupare fel med allt, om du nu inte lyckats sabba något i registret med allt?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Hej,

Ok, så jag satt igårkväll och programmerade i Visual Studio. Som den nåb jag är så kan jag inte alla menyer och funktioner i programmet fullt ut.

Nåväl, Efter jag skrivit in några rader kod och kört den genom debuggern, allting funkar som det ska. Men vid ett andra test (utan ändringar) slutar allting fungera och jag menar ALLT. Det som händer nu, oavsett vad jag skriver är att programmet frågar om jag vill använda en tidigare build som fungerar. Trycker jag "ja" poppar en helsvart konsol upp, ingen text överhuvudtaget. Slutligen får jag error meddelandet: " Error LNK1168 cannot open D:\Ny mapp\ConsoleApplication1\Debug\ConsoleApplication1.exe for writing ConsoleApplication1"

Har verkligen ingen j*vla aning vad som har hänt. Google gav inte mycket till svar heller. Gissar att jag får testa installera om programmet helt enkelt.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Okej, tillbaka till början, det jag kan sluta mig till har hänt enligt vad du skriver är

a) Du har kompilerat och kört ditt program och det varkar ha funkat.

b) Du har försökt kompilera programmet en andra gång och fått ett felmeddelande att det inte går och frågan om du vill köra en tidigare build och du trycker ja. Helt fel. Tryck *aldrig* Ja på den frågan. Vad är det för mening att köra en tidigare version av ditt program om den nuvarande inte funkar? Du har ju inte kvar den gamla koden eftersom du har gjort om den. Vad du ska göra när du får frågan är svara nej och ta reda på vad du har gjort för ändringar och fixa till dem.

c) Nu verkar dock inte problemet vara att du gjort några ändringar sedan första körningen, precis som du säger. Felkoden du får betyder att kompileringen gått bra även denna andra gång men kompilatorn kan inte spara den nya versionen eftersom (det gamla) programmet fortfarande körs och du kan inte spara en ny fil på samma plats som ett program som redan körs.

Vad du ska göra: Försök klura ut i koden varför programmet fortfarande körs. Det har förmodligen fatsnat i en while eller for-slinga. Om du inte hittar något uppenbart så sätt en brytpunkt någonstans i början av main() (om du programmerar i C++ eller c#). Och kör igång avlusningen med F5. Då stannar programmet i början och du kan stega med F10 rad för rad och följa vad som händer i programmet och varför det inte går i mål.

Om något skiter sig eller du behöver starta om gör Debug -> Stop debugging innan du startar om programmet. Annars hamnar du i samma träsk igen. Och som sagt - svara aldrig Ja på frågan om du vill köra en tidigare build.

Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Skrivet av fromis:

Hej,

Ok, så jag satt igårkväll och programmerade i Visual Studio. Som den nåb jag är så kan jag inte alla menyer och funktioner i programmet fullt ut.

Nåväl, Efter jag skrivit in några rader kod och kört den genom debuggern, allting funkar som det ska. Men vid ett andra test (utan ändringar) slutar allting fungera och jag menar ALLT. Det som händer nu, oavsett vad jag skriver är att programmet frågar om jag vill använda en tidigare build som fungerar. Trycker jag "ja" poppar en helsvart konsol upp, ingen text överhuvudtaget. Slutligen får jag error meddelandet: " Error LNK1168 cannot open D:\Ny mapp\ConsoleApplication1\Debug\ConsoleApplication1.exe for writing ConsoleApplication1"

Har verkligen ingen j*vla aning vad som har hänt. Google gav inte mycket till svar heller. Gissar att jag får testa installera om programmet helt enkelt.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Hade exakt samma problem idag.
För mig berodde det på att antivirusprogrammet, (Avast Free Antivirus), låste exe-filen.
Prova att inaktivera ditt antivirus.