Freenas Plex problem vid streaming

Permalänk

Freenas Plex problem vid streaming

Har sätt upp en Freenas burk där jag har mina serier och filmer. Såklart så slängde man då in plex också för att kunna streama dessa till min chromecast. Problemet är att den hackar så med jämna mellanrum behöver den buffra vilket den inte ska behöva. Detta är via plex appen.

Castar jag däremot med videosteam från min dator så jag tar bort plex så fungerar det utan problem. Vad kan felet vara? Någon som vet?

Vill ju ha en lösning som bara fungerar.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Hur kraftfull är FreeNAS burken? Det låter som om den inte klarar av att transcoda riktigt?

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du på NASet?

Jag kör det på ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1561428 vilket inte är den snabbaste saken. Sedan 16 GB RAM minne till det...

Sedan kör jag plex appen på min Nexus player. Det funkar hur bra som helst.

Marcus

Permalänk

Kör på ett Intel D510mo med 4GB minne. Vet att der inte är det kraftigaste men borde räcka tycker jag. Målet var att ha en kraftigare NAS men pengarna begränsade tyvärr.

Varför fungerar det så bra med videostream?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Stream funkar eftersom den inte behöver transcoda. D510 är alldeles för klen för transcoding, den har CPU mark på 6xx men Plex rekommenderar en CPU mark score på minst 2000.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Stream funkar eftersom den inte behöver transcoda. D510 är alldeles för klen för transcoding, den har CPU mark på 6xx men Plex rekommenderar en CPU mark score på minst 2000.

Jag har ju anat att detta är problemet men ibland fungerar det jättebra och ibland inte. Det räcker ibland med att starta om den och CPU ligger aldrig högt i belastning. Men vad föreslår ni för lösning som skulle fungera för så billig peng som möjligt?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Ditt Streaming problem är pga din alldeles för svaga CPU.
Men du kör även freenas med för lite ram som inte är ECC heller hoppas det inte är något viktigt på maskinen.
Du borde läsa hårdvaru rekommendationerna på Freenas forumet.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

Ditt Streaming problem är pga din alldeles för svaga CPU.
Men du kör även freenas med för lite ram som inte är ECC heller hoppas det inte är något viktigt på maskinen.
Du borde läsa hårdvaru rekommendationerna på Freenas forumet.

Jag är fullt medveten om vad som rekommenderas men just nu har jag inte råd med de kraven men i framtiden ska jag bygga en riktig NAS. Har denna mest för lagring av filmer, serier men även dokument som redan är synkade på fler ställen.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Inaktiv

Kan du inte installera plex media server på din dator och köra serierna på den genom nätverket?
Alltså, du har kvar filerna på NAS:en och sedan kör genom nätverket?

Vet inte om Plex stödjer att man kan köra genom nätverket, går inte det så se om du kan mounta nasen i Windows så den får en enhetsbeteckning. Borde fungera tills du kan fixa en bättre processor.