Högre CPU temp efter fläktbyte? (CM EVO 212 -> Noctua NH f12)

Permalänk
Medlem

Högre CPU temp efter fläktbyte? (CM EVO 212 -> Noctua NH f12)

Hej!

Specs, för referens:
CPU: AMD Phenom II x4 965 3.4ghz (stock)
Chassi: Fractal design r4
Kylare: CM EVO 212 + Noctua NH F 12
RAM: 8gb Ripjaws 1600 mhz ddr3

När fläkten på min CM EVO 212 började låta konstigt så bestämde jag mig för att byta ut den mot en Noctua NH f12.
Jag satte på den 3 gånger, först en gång utan antivibrationsplattor, sen en gång med fast med mindre fastskruvade hållare (Heter det så?), sen provade jag skruva lite hårdare då jag trodde att de skulle minimera ljudnivån.
Efter 3e och slutgiltiga utbytet märkte jag att temperaturen gick i taket, och fläkten började arbeta mycket mer och det låter väldigt mycket. Jag provade skruva lösare, men det verkar inte hjälpa.

Sitter jag vid datorn och surfar går temperaturen upp till 49-50 grader, ingame går den upp till 60. Jag lät den stå på en timme igår och den var nere på 40~. Innan det 3e bytet hade var den 7-8 grader lägre, minst. Jag har inte stresstestat, och jag har inga värden från vad jag hade med EVOn. Jag är rätt säker på att jag bör få bättre värden hur som helst.

Vad kan ha gått fel? Kan jag ha råkat rubba kylflänsen och skrapat bort kylpasta? gick någonting fel för att jag skruvade för hårt?

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för program för att mäta temps? Mina tidigare AMD proppar har funkat knapphändigt med realtemp och andra 'vanliga' program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@RollarN: "Efter 3e och slutgiltiga utbytet märkte jag att temperaturen gick i taket, och fläkten började arbeta mycket mer och det låter väldigt mycket. Jag provade skruva lösare, men det verkar inte hjälpa."

Plockade du bara ut fläkten eller var det hela kylaren? Då du skriver att du skruva lösare

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

@Brightsin: Jag skruvade "Hållarna" lösare. DVS De som man skruvar på fläkten för att den ska kunna sitta på kylaren. Jag vet inte vad det heter, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
@willeykk: Speedfan. Jag tror inte Programmet är ett problem, Det verkar inte påverka temperaturen för mycket för mig, och jag har visserligen inte provat med något annat, men jag tvekar på att siffrorna är avvikande.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk

@RollarN: Ok.
Men du har alltså inte skruvat bort kylaren och på hur länge då? kan vara så att om du har haft den så länge att du måste applicera ny kylpasta om den har torkat och sedan vridit sig så den ej längre har kontakt?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D