Finns det någon BRA 144Hz, IPS-skärm med G-sync, 1440p och inbyggda högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

möjligt att jag har fel men är ganska säker på att det stämmer.

Går att ändra i nvidia controlpanel att man vill köra g-sync i window mode + fullscreen

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

där ser man! riktigt trevligt för de som har skärm med g-sync då alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Nu hänger jag inte med. PG279Q är ju en skärm med G-sync? MG279Q är ju Freesync.

Precis, men panelen (alltså det du tittar på) i MG279Q är en snarlik men äldre variant av den som sitter i PG279Q. Sen har naturligtvis den ena monitorn Freesync och den andra G-sync, men det styrs inte av vilken panel monitorn har. Prisskillnaden beror sannolikt på en högre efterfrågan på G-sync, men antagligen delvis i att den nyare panelen är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, men panelen (alltså det du tittar på) i MG279Q är en snarlik men äldre variant av den som sitter i PG279Q. Sen har naturligtvis den ena monitorn Freesync och den andra G-sync, men det styrs inte av vilken panel monitorn har. Prisskillnaden beror sannolikt på en högre efterfrågan på G-sync, men antagligen delvis i att den nyare panelen är bättre.

det ska sitta en g-sync-modul i skärmen och man ska betala licenskostnader till nvidia. samtliga skärmar med g-sync är dyrare än freesync.

Permalänk
Medlem

A va fan (ursäkta språkat). Har suttit hela eftermiddagen och kvällen nu och den enda monitorn som uppfyller alla mina krav verkar ju bara Asus PG279Q. Kostar 9k, men va sjutton, om jag får ett bra exemplar kan det nog vara värt det ändå

CDON har den även på något förhandsbokningserbjudande där man får 500kr rabatt: http://cdon.se/hemelektronik/pg279q_prebook/

Enda funderingen jag har är ang. att köra en skärm konstant i 144Hz (ser ingen anledning att inte göra det). Har läst att effektförbrukningen och ansträngningen på grafikkort blir väldigt mycket högre än vanligt idle med denna uppdateringshastighet av skärmen (alltså även i vanlig skrivbords-windows-miljö). Är detta något att oroa sig för? Vill ju gärna inte att datorn står och arbetar som sjutton, blir galet varm och låter bara för att man surfar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

A va fan (ursäkta språkat). Har suttit hela eftermiddagen och kvällen nu och den enda monitorn som uppfyller alla mina krav verkar ju bara Asus PG279Q. Kostar 9k, men va sjutton, om jag får ett bra exemplar kan det nog vara värt det ändå

CDON har den även på något förhandsbokningserbjudande där man får 500kr rabatt: http://cdon.se/hemelektronik/pg279q_prebook/

Enda funderingen jag har är ang. att köra en skärm konstant i 144Hz (ser ingen anledning att inte göra det). Har läst att effektförbrukningen och ansträngningen på grafikkort blir väldigt mycket högre än vanligt idle med denna uppdateringshastighet av skärmen (alltså även i vanlig skrivbords-windows-miljö). Är detta något att oroa sig för? Vill ju gärna inte att datorn står och arbetar som sjutton, blir galet varm och låter bara för att man surfar lite.

nvidia har haft en bugg i sina drivrutiner i evigheter som gör att kortet inte klockar ner sig ordentligt om skärmen går i 144hz. går den i 120hz så fungerar det dock som det ska. vad jag förstår har de äntligen sagt att de ska åtgärda det här. vet inte om det är fixat idag men om det inte är det så lär det vara det någorlunda snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nvidia har haft en bugg i sina drivrutiner i evigheter som gör att kortet inte klockar ner sig ordentligt om skärmen går i 144hz. går den i 120hz så fungerar det dock som det ska. vad jag förstår har de äntligen sagt att de ska åtgärda det här. vet inte om det är fixat idag men om det inte är det så lär det vara det någorlunda snart.

Dock verkar detta (så vitt jag kan läsa mig till) endast gälla om man antingen har två grafikkort eller två skärmar. Med en skärm och en singel gpu verkar korten klocka ned som de ska även i 144hz windows miljö. Stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

samtliga skärmar med g-sync är dyrare än freesync.

Precis, och det beror på att efterfrågan är mycket högre, annars skulle priset rasa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, och det beror på att efterfrågan är mycket högre, annars skulle priset rasa.

En G-Sync skärm kan aldrig bli lika billig eller billigare än en identisk skärm som använder FreeSync/Adaptive Sync då G-Sync lösningen är dyr och drar iväg priset. Såvida inte Nvidia lyckas göra deras lösning billigare eller också hoppar på Adaptive Sync men fortsätter att kalla deras variant för G-Sync så kan Nvidia inte konkurrera i alla prisklassers. När G-Sync-lösningen kostar 1000kr och uppåt från Nvidia per skärm för tillverkaren blir det omöjligt att konkurrera med de lägre prissatta skärmarna som kommit och kommer att komma med den F-/A-Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Dock verkar detta (så vitt jag kan läsa mig till) endast gälla om man antingen har två grafikkort eller två skärmar. Med en skärm och en singel gpu verkar korten klocka ned som de ska även i 144hz windows miljö. Stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

har inte 100% koll på detta fenomen då jag har ett amd-kort och därmed inte har råkat ut för det, vet bara att jag har sett ett antal trådar om just det här på forumet.

Skrivet av Sveklockarn:

Precis, och det beror på att efterfrågan är mycket högre, annars skulle priset rasa.

som sagt behöver företagen betala en licenskostnad för att ha g-sync i sin skärm. att nvidia kommer undan med det för att merparten av kunder har grafikkort från nvidia är det jag antar att du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

När G-Sync-lösningen kostar 1000kr och uppåt från Nvidia per skärm för tillverkaren

Var har du fått denna prisuppgift ifrån?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Var har du fått denna prisuppgift ifrån?

Det är vad det ungefär pratats om tidigare. Exakta priset är troligen hemligt men det är allt annat än billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är vad det ungefär pratats om tidigare. Exakta priset är troligen hemligt men det är allt annat än billigt.

Det såldes dock kit med lösa G-sync-moduler, till konsument, för $200 vilket på den tiden skulle ha motsvarat under 1500 kr. Kitet innehöll dessutom betydligt mer grejer än bara själva G-sync-modulen, vilket gör det sannolikt att priset på själva G-sync-modulen inte är mer än några tiotals dollar till tillverkarna av skärmar.

Däremot vore det direkt ostrategiskt, snudd på kriminellt, att inte mjölka kunderna med ny teknik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det såldes dock kit med lösa G-sync-moduler, till konsument, för $200 vilket på den tiden skulle ha motsvarat under 1500 kr. Kitet innehöll dessutom betydligt mer grejer än bara själva G-sync-modulen, vilket gör det sannolikt att priset på själva G-sync-modulen inte är mer än några tiotals dollar till tillverkarna av skärmar.

Däremot vore det direkt ostrategiskt, snudd på kriminellt, att inte mjölka kunderna med ny teknik.

G-Sync lösningen är dyr och du kan inte få ut priset ur det där kittet. Dels är det modulen som troligen kostar från 1000kr och sedan en licensavgift. Utgifterna är något kunden får betala och därför ser vi prisskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

G-Sync lösningen är dyr och du kan inte få ut priset ur det där kittet.

Varför inte det? Det var ju en asbillig uppgradering för den som hade en kompatibel skärm.

Skrivet av anders190:

Utgifterna är något kunden får betala och därför ser vi prisskillnaden.

Priset styrs ytterst av efterfrågan, och G-sync är något utöver det vanliga så det är ju inget konstigt i sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Varför inte det? Det var ju en asbillig uppgradering för den som hade en kompatibel skärm.
Priset styrs ytterst av efterfrågan, och G-sync är något utöver det vanliga så det är ju inget konstigt i sig.

Nu går du ifrån frågan, vi diskuterade vad priskillnaden ligger i vilket främst är just priset på modulen och licensen. Och dessa är inte billiga utan väl synliga i priset. FreeSync/Adaptive Sync är förhållandevis gratis därav namnet då vad som behövs är en ny scaler till skärmen. Scalern behövs oavsett.

Inget speciellt med G-Sync då det finns ett alternativ som faktiskt tillhör en industristandard, VESA. Då även Intel kommer stödja Adaptive Sync i kommande GPUer så kommer lösningen med tiden dominera. G-Sync var körd samma dag FreeSync avslöjades. Såvida inte Nvidia själva börjar stå för kostnaden för licens och modul (inte troligt) så kommer G-Sync i den form den är idag försvinna med tiden. AMD och Intel lär ha runt 80-85% av GPU-marknaden ihop.

Men ja, denna diskussion hjälper inte trådskaparen så detta sidospår är för min del avslutad.