Steam Link eller Nvidia Shield för streaming av PC-spel?

Permalänk

Steam Link eller Nvidia Shield för streaming av PC-spel?

Tjenare!

Söker något att streama spel från min PC till TVn, men vet inte vilken jag ska välja. Vilken apparat är "bäst" för streaming mellan Steam Link och Nvidia Shield?

Tacksam för svar!
/Krigarvarg

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield har begränsat stöd av vilka spel de stödjer, Steam har betydligt bättre support för detta då den klarar av så got som allt som finns på Steam, samt du kan lägga till dina ej steam spel till steam så kan du streama dom med.

Det finns hack och andra program att göra det samma med Nvidia Shield men ganska så mer meck.

Dessutom så är Stem link betydligt billigare.

Men med det sagt. Så har du betydligt mer funktioner i T.ex. Nvidia Shield som att se film, spela android spel o.s.v.

Så igentligen frågan du bör ställa dig är, vill du ha allt extra? eller vill du enbart streama spel?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Nvidia Shield har begränsat stöd av vilka spel de stödjer, Steam har betydligt bättre support för detta då den klarar av så got som allt som finns på Steam, samt du kan lägga till dina ej steam spel till steam så kan du streama dom med.

Det finns hack och andra program att göra det samma med Nvidia Shield men ganska så mer meck.

Dessutom så är Stem link betydligt billigare.

Men med det sagt. Så har du betydligt mer funktioner i T.ex. Nvidia Shield som att se film, spela android spel o.s.v.

Så igentligen frågan du bör ställa dig är, vill du ha allt extra? eller vill du enbart streama spel?

Jag vill i princip bara streama spel

Permalänk
Medlem

Hmm.. Du har tillgång till hela ditt Steam bibliotek om du har ett nVidia grafikkort och streamar från din egna dator. Lite mer begränsat med spel när du streamar via GeForce Now men även det fungerar kanon om du har bra lina. Har själv ComHem 250MBit/s och det flytter sjukt bra.

Även provat att åka iväg med nVidia Shield TV och sedan stream spel från min PC till Shield TV. Fungerar hur bra som helst.. Krävs dock en hel del bandbredd.

Som media spelare har du både Kodi och Plex och tillgång till det mesta. Du har inte appar för Viaplay eller HBO Nordic men du har fullt Chrome Cast stöd. Själv kör jag ljud via Bluetooth till mina Simple Audio högtalare, fungerar riktigt bra.

Över lag är jag smått chockad över vad en apparat för 1490kr(Black Friday) kan leverera. Hade hoppats att det skulle vara bra men trodde inte att det skulle vara så här bra!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Köpte först en "nVidia Shield Android TV 16GB" sedan köpte jag även dagen efter en "STEAM Link + STEAM Controller".

Och kan ju helt klart säga att STEAM Link är budgetalternativet... lite sämre alltså.

För att använda STEAM Link så måste man först starta upp STEAM Big Picture på datorn... sedan kan man börja streama spel. Med nVidias alternativ så räcker det att man har datorn som man vill streama ifrån igång. Samtidigt så är STEAM Link endast till för att kunna spela spel.

Som jag ser det så är enda fördelen med Link att den inte kräver ett visst GeForce-grafikkort som nVidia gör. Det räcker med en dator som kör STEAM-klienten.

Permalänk

Jag funderar på att införskaffa en Shield eller Steam link.
Jag har en bra dator & TV och vill ha möjligheten att spela vissa spel i soffan. Var först inne på en PS4a men det känns onödigt när jag ändå har dator.

Shield känns mer lockande med tanke på 4K stöd samt möjlighet att casta skrivbordet, kanske även går på Steam Link? Har visserligen en smart tv så behöver egentligen inte appar som exempelvis Netflix men Shield känns ändå som ett bättre val. Dessutom ingår en extra kontroll för tillfället vilket stärker argumenten för just den.

Vad jag läst fungerar det att lägga till så gott som alla spel i respektive apparat, det är viktigt för mig då det är blandat mellan Steam, Uplay med mera.

Någon som har input?

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv och kan inte annat än varmt rekommendera Shield TV. Den är så mycket bättre än jag ens kunde föreställa mig. Tror inte du blir besviken!

Har till och med streamat spel från min PC till en annan del av stan. Gick precis lika bra som när jag var hemma och streamade från PCn till TVn. Har dock 250MBit bredband från ComHem.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

@Blade@LCD:

Köpte en Shield och har bara använt den kort hittills. Öppet köp på Elgiganten i 30 dagar så jag har lite tid att utvärdera.

En tanke som slog mig var att köpa ett smidigt trådlöst tangentbord & mus för att kunna surfa från soffan.
Bör fungera bra via Chrome?

Är det någonting du har testat?

Angående spelandet blev jag lite besviken på grafiken, inget problem med latens eller så men lätt att bli besviken angående grafiken om man jämför med en datorskärm. Inte så konstigt dock!

Permalänk
Medlem

Jag har bara användt Linken och tycker den funkar mycket bra. Mest för spel men lite filmer via Kodi då.
Smidigt lägga till andra program i Steam så Netflix, HBO ska ju funka om man lägger till Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffkrall:

@Blade@LCD:

Köpte en Shield och har bara använt den kort hittills. Öppet köp på Elgiganten i 30 dagar så jag har lite tid att utvärdera.

En tanke som slog mig var att köpa ett smidigt trådlöst tangentbord & mus för att kunna surfa från soffan.
Bör fungera bra via Chrome?

Är det någonting du har testat?

Angående spelandet blev jag lite besviken på grafiken, inget problem med latens eller så men lätt att bli besviken angående grafiken om man jämför med en datorskärm. Inte så konstigt dock!

Vad kul att du köpte en nVidia Shield TV! Vad det gäller tangentbord så fungerar vilket Bluetooth tangentbord som helst. Jag använder dock ett Logitech K400 som jag ansluter till en av USB-portarna. Fungerar fint. Går även bra att ansluta antingen Bluetooth mus eller att nyttja en till USB port till musen.

Grafiken i GeForce Now är väldigt beroende på din uppkoppling. Ska du spela med GeForce Now så använd inte WiFi, kör med kabel. Jag sitter på 250MBit och grafiken är riktigt bra.

Lycka till!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC